Inlägg från: Machapuchare |Visa alla inlägg
  • Machapuchare

Slappa hanteringen av barn..

KiaL skrev 2012-03-02 00:05:54 följande:

Precis..fattar de inte att om man är för slapphänt med barnen så kommer de ju aldrig lära sig att visa respekt för vuxna.
    Jag fattar ju att inte lärarna ska kunna slå barnen eller va elaka på nåt sätt men de måste banne mig få rätt att tag i ett barn, visa ut det från klassrummet, ryta till..Visa vem som bestämmer helt enkelt.

Föräldrarna ska uppfostra barnen och lära dem rätt och fel..Lärarna ska ha rätten att se till det följs i skolan.
    barn är inte så oskyldiga som många föräldrar tycks tro...
    Jag tror att en stor del av problemet är att barnen inte respekteras av sina föräldrar, lärare, medmänniskor. Barn som behandlas med respekt lär sig respekt!
  • Machapuchare
    KiaL skrev 2012-03-02 12:35:54 följande:
    Det där håller jag inte med om alls... Barn får mer respekt idag än någonsin. Det lyssnas mer på barnen och deras vilja idag än för .. säg 20 år sen. Då bestämdes mer över huvudet på dem. Så den tesen tycker inte håller.
    Att få vara med och bestämma eller att bli lyssnad på innebär inte nödvändigtvis att man blir respekterad.
  • Machapuchare

Troligtvis är det också så att den "respekt" barnen "förr" visade för vuxna i själva verket var rädsla...

• Machapuchare
    nytt eller gammalt skrev 2012-03-07 15:31:56 följande:
    Halkade in i tråden och måste bara säga en sak om skolan. Åtminstone i vår skola, ska barnen visa respekt för lärare medan de inte får samma respekt tillbaka.

Ett enkelt exempel är regler som man har bestämt gemensamt i skolan. Barnen måste följa reglerna men inte de vuxna. Ex: man ska inte gå med skor innanför skogränsen. Om barn gör det, säger någon vuxen till. Om en vuxen gör det, säger ofta barn till, då säger den vuxne: jag får det för jag är vuxen.

Jag tror faktiskt att det är ganska vanligt att vuxna ser sig själva som viktigare än barn , de kanske går in med skor för att de ska hämta en sak och tycker det är ett godtagbart skäl till att bryta mot regeln. Men ett barn som ska hämta en sak i sin väska, anses inte ha skäl att bryta regeln. (Och nej nu menar jag inte en lärare som måste hämta papper för att ett barn har massor av näsblod eller nåt )

Jag har haft många samtal med min nioåring om att det ÄR så och att man tyvärr får acceptera det: många vuxna lyssnar inte på barn på samma sätt som de lyssnar till vuxna, de tycker att de vuxna är viktigare än barn, de bestämmer regler som inte är logiska för barn - och som barn får man ofta svälja förtreten för att om man säger emot blir de vuxna ändå bara arga. Även barn måste tyvärr lära sig att välja sina strider.

Vi har faktiskt en mycket bra skola, jag är rätt säker på att ni alla kan hitta liknande exempel i era skolor om ni tittar noga.

Jag tycker det är helfel. Jag tycker att gemensamma regler ska gälla alla, både hemma och i skolan, precis som på arbetsplatser... 
    alla ska visa lika stor respekt för alla.

Min erfarenhet är att många vuxna i skolan vill att barnen ska respektera vuxna mer än vuxna ska respektera barn. Detta förhållningssätt är så genomskinligt för barn och skapar en del av de problem vi har i skolan idag, tror jag. För idag är barnen inte rädda för lärarna som förr, som någon var inne på.
    Håller med!

Många har sagt ovan att barnen får så mycket mera respekt nu än förr och att det är en del i problemet. Jag tror inte att de har klart för sig vad respekt är. Det som många tolkar som respekt är i själva verket barns rädsla för överheten. Det är inget jag vill fostra mina barn till.
Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..