• Loysan

Var vill man bo i Norrköping?

Hej!

Det är såhär att jag och min sambo har tänkt att flytta uppåt i landet under detta år. Vi bor för närvarande i Småland och har tänkt oss att flytta uppåt Norrköpingstrakten. Nu när det börjar bli dags att leta boende visar det sig inte vara så "lätt" som vi trodde. Var vill man egentligen bo i Norrköping? Vore väldigt tacksam om någon ville komma med lite input.

Vi har inget krav på att det måste ligga centralt, dock får det gärna finnas bra kommunikationer att ta sig till stan, eller dit man kan tänkas behöva, utan att för den skull vara tvungen att ha två bilar ;) 
    Vi har barn så vi vill gärna att det ska vara ett barnvänligt område med bra förskola i närheten.
    Drömmen vore ju att hyra något radhusliknande. Men vi har inga illusioner om att våra köpoäng är tillräckliga för att vi ska kunna vara kräsna. Finns det radhusliknande hyresrätter nån annanstans än i klockaretorpet? 

Tips på bra hyresvärdar, och hyresvärdar att eventuellt undvika tas också tacksamt emot!      
    Är det hårt på bostadsmarknaden däruppe med flera år i köpoäng för att ha en chans?      

• Svar på tråden Var vill man bo i Norrköping?
  • Loysan
    Zelmilainen skrev 2012-04-15 00:59:20 följande:
    just d två skulle ja faktiskt undvika. ja har bott på emil hedelius (som många sagt samma sak om men som ja tyckte va ok) och torsten fogelqvists...

d kan oxå va SKITsvårt att få lght. d beror MKT på hur kräsen man e me läget, hyran och massa andra saker. men har man ej för mkt sånt som begränsar en e d klart d kan bli lättare

men ja håller me dig om att d e en fin stad  

Ah det var ju typiskt haha! Det är Math Jungstedts väg vi fått erbjudande på. Och det var inte så fint som vi hoppats, men vi får piffa till det så mkt det bara går. Vi har uppenbarligen för lite köpoäng för att ha chans på en lägenhet med de egenskaper vi söker hos hyresbostäder. I alla fall nu när det verkar vara flyttsäsong. Helt plötsligt blev det flera tusen köpoäng på de mer attraktiva lägenheterna. Ja om man vill ha större än en 2a vill säga...

Har även tittat på en del andra lägenheter som varit fina, men de har istället legat väldigt centralt. Hade LÄTT tagit en av dem utan att tveka om vi inte hade haft barn. Att det är hårt med parkering kan jag leva med, men att komma direkt ut i trafikerad gata i stort sett med en liten unge... Och ingen lekpark i närheten. Visst kan man bo så med barn, men vi vill helst inte. Så vi får ta en lite risigare lägenhet än vi tänkt oss, men det är ju ett lugnare område sett till trafiken. Och det finns bra med lekmöjligheter såvitt jag förstår. 

Tänker att är det så att vi verkligen inte trivs är det ju ändå lättare att leta efter ett annat boende när man väl har flyttat upp.      
  • Loysan
    Zelmilainen skrev 2012-04-15 00:59:20 följande:
    just d två skulle ja faktiskt undvika. ja har bott på emil hedelius (som många sagt samma sak om men som ja tyckte va ok) och torsten fogelqvists...

d kan oxå va SKITsvårt att få lght. d beror MKT på hur kräsen man e me läget, hyran och massa andra saker. men har man ej för mkt sånt som begränsar en e d klart d kan bli lättare

men ja håller me dig om att d e en fin stad  

Men jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken. Varför skulle du undvika Math Jungstedts gata)
  • Zelmilainen
    Loysan skrev 2012-04-15 10:28:51 följande:
    Men jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken. Varför skulle du undvika Math Jungstedts gata)
    för att vi upplevde d ganska stökigt/bråkigt, plus att det ser lite trashigt ut där tyvärr. så många som ej bryr sig om sina tomter och d...
    Loysan skrev 2012-04-15 10:02:48 följande:
    Ah det var ju typiskt haha! Det är Math Jungstedts väg vi fått erbjudande på. Och det var inte så fint som vi hoppats, men vi får piffa till det så mkt det bara går. Vi har uppenbarligen för lite köpoäng för att ha chans på en lägenhet med de egenskaper vi söker hos hyresbostäder. I alla fall nu när det verkar vara flyttsäsong. Helt plötsligt blev det flera tusen köpoäng på de mer attraktiva lägenheterna. Ja om man vill ha större än en 2a vill säga...

Har även tittat på en del andra lägenheter som varit fina, men de har istället legat väldigt centralt. Hade LÄTT tagit en av dem utan att tveka om vi inte hade haft barn. Att det är hårt med parkering kan jag leva med, men att komma direkt ut i trafikerad gata i stort sett med en liten unge... Och ingen lekpark i närheten. Visst kan man bo så med barn, men vi vill helst inte. Så vi får ta en lite risigare lägenhet än vi tänkt oss, men det är ju ett lugnare område sett till trafiken. Och det finns bra med lekmöjligheter såvitt jag förstår. 

Tänker att är det så att vi verkligen inte trivs är det ju ändå lättare att leta efter ett annat boende när man väl har flyttat upp.      
    d finns ju hyresrätter med uteplats på söder och i hageby med ja bor längst ner i en 2a i hageby, ingen uteplats men balkong. och iom att ja har skogen och gröna fält så nära tycker ja d e helt ok även sen den dan ja får barn
    nehepp...
  • ildelme
    misplacedname skrev 2012-03-06 21:11:29 följande:
    Verkar vara flera i den här tråden som har koll på Norrköping så jag frågar här istället för att göra en egen tråd (hoppas det är okej, TS! (annars: förlåt!)).

Jag har planer på att börja plugga i Norrköping, var ska jag bo? (Enkel fråga va? :))

Festar typ aldrig och gillar väl när det är lite lugnare där jag bor, men vill gärna bo nära campus (cykelavstånd funkar, helst gång) annars så det finns spårvagn/buss. Ju mindre (läs billigare) lägenhet desto bättre. Kan eventuellt tänka mig köpa en lägenhet om rätt objekt dyker upp så även sådana områden får gärna tipsas om! Vill ha lätt för att handla mat! (en väldigt konstig "hobby" som jag har...) Gärna bra pendling till någon större/billigare mataffär. 

Annars är jag flexibel med det mesta!
    Har du familj/sambo etc eller räcker studentlägenhet? För om det räcker slår jag ett slag för norrköpings studentlägenheter, de har bostadsgaranti och nya studenter har förtur till alla lägenheter inför terminstart. Alla ligger central och inom gångavstånd, utom kanske två som är cykelavstånd. Bara ett fåtal större dock. Sen är det ju klart att vissa av boendena ska man undvika om man gillar lugnt. 

Annars går det att faktiskt att få tag i bra hyreslägenheter väldigt centralt nära campus utan alltför stora problem. Har vänner och även min nuvarande sambo som lyckades med det, utan ens ett års köpoäng eller dylikt. Nordantill och längs st Persgatan är populärt bland andra på mitt program. Min brorsa bodde i oxelbergen och vad väldigt nöjd, lugnt område. Sen finns säkert bra på pendlingsavstånd men det har jag ingen koll på. Blir ju säkert billigare dock.

Själv har jag köpt en tvåa i nordantill. Jag är väldigt nöjd, Jättenära till campus, och väldigt lugnt. (tips dock att inte köpa/hyra precis längs med kungsgatan - där är lite mer liv). Dock tycker jag inte det går jättebra att ta sig ut till stora mataffärer. Buss til ingelsta tex finns, men att ta sig runt där gåendes? nej tack.. Möjligtvis spårvagn till hageby. Men så mycket lättare att handla på hemköp/ica strömmen/netto efter plugget. Men det finns cykelavstånd till tex lidl mm. Även ingelsta om man är hurtigare än mig.
  • Spyfrugan

Hej!

Tycker det här var en rolig tråd, med tanke på att man tycker så olika om boende! Allt handlar väl om tycke och smak:)

Jag själv har två barn 1, och 3 år gamla. Vi bodde i oxelbergen innan i en jättevacker trea, jag kände att jag vill kolla runt lite efter ett mer lämpligt boende nu när det var dags för oss att få barn. Öppen för alla alternativ, och var hamnade vi? Jo i ringdansen navestad!
    Ja tycker området har förändrats massor och vi stormtrivs. Bor i en lägenhet med stor uteplats, upplever lägenheten lite "tråkig" som de flesta hyres är, men vi har ändå stora fönster med myckert ljusinsläpp, ekparkett i nästan hela lägenheten och fick omtapetserat i heeela när vi flyttade in.
    Varför jag trivs så bra är för att vi naturen runt hörnet, även om vi inte bor på landet (som är mitt mål när ja studerat färdigt). Vi har promenadavstånd till ensjön med sin badplats, vrinneviskogen med massor aktiviteter till barnen, stora lekparker utan trafik i närheten, närhet till stallet där min flicka kan kolla på hästarna och bra med barnomsorg i området.
    dessa delar var något som gjorde att vi valde att flytta hit, och  att trafiken är obefintlig i området är bäst av allt!

Sen vet jag att många hus är lite mer stökiga, precis som i klocket finns det vissa delar som inte är lika fint. 
    Området är mångkulturellt, vilket ja personligen föredrar, det berikar!

Innan har vi bott i ljura och oxelbergen, inget fel på dem ställena heller, men ja föredrar det här för barnens skull:)

Smaken är som baken och ja tror att det bästa är att bilda sig en egen uppfattning, ut och kolla på områdena och göra sin egen prioriteringslista, vad är viktigt för oss! Om jag fritt skulle få välja hade jag med velat bo i närhet till centrum, sekelskiftslägenhet, egen tomt,ingen trafik i området och närhet till naturen....ja men var finns ett sådant område då? ;)

Hoppas ni kommer trivas i klocket! Jag har flera vänner som bor där och trivs som fisken i vattnet:D 

• Spyfrugan

På tal om mindre lägenherter till den studerande. Jag hyrde en jättefin etta i oxelbergen av en litet företag som heter arrelid & furuheim, då hade de också företaget sefab. De hyr ut mindre lägenheter i både oxelbergen och kneippen, har inet kösystem utan är den som är mest lämplig som får lägenheten;)
    Min etta på 26, hade ett litet kök och ett stort allrum, toalett med dusch...betalade 2500 kr/ mån. 

• smurf52

Jag bor på Mathilda Jungstedts i klocket. Trivs som fisken i vattnet. Det är otroligt lugnt här!! Underbar öppen förskola som ligger på samma gata också. :)

• misplacedname
    ildelme skrev 2012-04-16 16:04:22 följande:
    Har du familj/sambo etc eller räcker studentlägenhet? För om det räcker slår jag ett slag för norrköpings studentlägenheter, de har bostadsgaranti och nya studenter har förtur till alla lägenheter inför terminstart. Alla ligger central och inom gångavstånd, utom kanske två som är cykelavstånd. Bara ett fåtal större dock. Sen är det ju klart att vissa av boendena ska man undvika om man gillar lugnt. 

Annars går det att faktiskt att få tag i bra hyreslägenheter väldigt centralt nära campus utan alltför stora problem. Har vänner och även min nuvarande sambo som lyckades med det, utan ens ett års köpoäng eller dylikt. Nordantill och längs st Persgatan är populärt bland andra på mitt program. Min brorsa bodde i oxelbergen och vad väldigt nöjd, lugnt område. Sen finns säkert bra på pendlingsavstånd men det har jag ingen koll på. Blir ju säkert billigare dock.

Själv har jag köpt en tvåa i nordantill. Jag är väldigt nöjd, Jättenära till campus, och väldigt lugnt. (tips dock att inte köpa/hyra precis längs med kungsgatan - där är lite mer liv). Dock tycker jag inte det går jättebra att ta sig ut till stora mataffärer. Buss til ingelsta tex finns, men att ta sig runt där gåendes? nej tack.. Möjligtvis spårvagn till hageby. Men så mycket lättare att handla på hemköp/ica strömmen/netto efter plugget. Men det finns cykelavstånd till tex lidl mm. Även ingelsta om man är hurtigare än mig.
    Tack för jättebra tips! Tyvärr verkar planerna ha ändrats så jag inte börjar studera där uppe förrän tidigast 2013, men tipsen funkar ju då med!
  • susannapanna

Jag är från Norrköping och har fortfarande familj som bor där, trots att mitt eget hem numera är Stockholm.

Inte: Hageby, Vilbergen, Skarphagen, Eneby, Navestad, Jursla, 

Okej: Haga, Vidablick, Smedby, Ektorp, Pryssgården, Karlshov, Åby, Loddby

Absolut: Bakom konstmuseumet, Ljura, city, nära kungsgatan/gamla industrilandskapet, Kneippen, Lindö

• Zelmilainen
    konkelbär skrev 2012-04-27 13:22:28 följande:
    Hur kan man rekommendera Ljura? Det är ju att jämställa med Hageby??
    som fö numera är hur bra som helst att bo i... ja skulle välja hageby (ok, ja bor där nu), men inte ljura... hehe... många verkar basera sina "åsikter" på hur det va för några år sen...
    nehepp...
  • brandnewday

Varför är det dåligt att bo i stan? var på visning igår på repslagaregatan.. måste svåra på fredag. Bor i Stockholm nu så det är ett svårt val

• epikuren

Jag skulle gärna bo på repslagaregatan ifall lägenheten är fin! Vilken sida av promenaden är det, mot stan eller oxelbergen? De områden som kan vara lite stökiga i stan är backen på s:t persgatan och norr (mellan Kungsgatan och folkparken i första hand)

• brandnewday
    epikuren skrev 2012-05-16 11:12:12 följande:
    Jag skulle gärna bo på repslagaregatan ifall lägenheten är fin! Vilken sida av promenaden är det, mot stan eller oxelbergen? De områden som kan vara lite stökiga i stan är backen på s:t persgatan och norr (mellan Kungsgatan och folkparken i första hand)
    mot stan men terrassen är på baksidan.
  • brandnewday

Vilken förskola är bra nära city??

• Zelmilainen
    brandnewday skrev 2012-05-17 12:55:00 följande:
    Vilken förskola är bra nära city??
    det beror helt på vart i city man hamnar och det finns jättemånga fsk...
    nehepp...
  • brandnewday
    Zelmilainen skrev 2012-05-17 12:59:47 följande:
    det beror helt på vart i city man hamnar och det finns jättemånga fsk...
    hittade bara 4 i city på hemsidan. Vi kommer på repslagaregatan, gärna så nära där som möjligt.. tuppen, hur är den?
  • Zelmilainen
    brandnewday skrev 2012-05-17 13:02:51 följande:
    hittade bara 4 i city på hemsidan. Vi kommer på repslagaregatan, gärna så nära där som möjligt.. tuppen, hur är den?
    tuppen e precis nyöppnat i januari så svårt att ge en bedöming då. d finns fler än 4 i city... city räknar ja som innanför promenaderna..
    nehepp...
  • Amilsmamma

Oh Norrköping. VArför flyttade vi ifrån till SMÅLAND av ALLA ställen. GYMNASTIKGATAN GAMLALASSARETTSGATAN Och de områden Öster tror jag det är. BÄSTA stället. Nära till stan, sporthall i närheten där de isar fotbollsblanen på vintern, vi va ute till 12 och åkte skridskor som barn. Nära till affärn ett helt underbart område. Är inte så insatt i de andra men Ljura o Hageby, NAvestad och klockatorpet har ja i minne att de inte va så bra. Ektorp bra , känner ej till jätte många.

Norrköping är BÄST 

Svar på tråden Var vill man bo i Norrköping?