• Loysan

Var vill man bo i Norrköping?

Hej!

Det är såhär att jag och min sambo har tänkt att flytta uppåt i landet under detta år. Vi bor för närvarande i Småland och har tänkt oss att flytta uppåt Norrköpingstrakten. Nu när det börjar bli dags att leta boende visar det sig inte vara så "lätt" som vi trodde. Var vill man egentligen bo i Norrköping? Vore väldigt tacksam om någon ville komma med lite input.

Vi har inget krav på att det måste ligga centralt, dock får det gärna finnas bra kommunikationer att ta sig till stan, eller dit man kan tänkas behöva, utan att för den skull vara tvungen att ha två bilar ;) 
    Vi har barn så vi vill gärna att det ska vara ett barnvänligt område med bra förskola i närheten.
    Drömmen vore ju att hyra något radhusliknande. Men vi har inga illusioner om att våra köpoäng är tillräckliga för att vi ska kunna vara kräsna. Finns det radhusliknande hyresrätter nån annanstans än i klockaretorpet? 

Tips på bra hyresvärdar, och hyresvärdar att eventuellt undvika tas också tacksamt emot!      
    Är det hårt på bostadsmarknaden däruppe med flera år i köpoäng för att ha en chans?      

• Svar på tråden Var vill man bo i Norrköping?
  • syrena

Det finns ju radhus att hyra i hageby men där skulle jag inte rekomendera er att bo inte heller i klockatorpet ...  de jag skulle rekomendera är inerstaden och oxelbergen som ligger väldigt centralt och det är gång av stånd till centrum och det finns bra med förskolor, HSB och Hyresbostäder har många lägenheter i stan det är svårare att få något hos HSB   betydligt lättare hos Hyresbostäder...

• Esco

Hej!

Jag har bott i norrköping och har en syster som bor där. Det är inte särkislt svårt att få lägenhet i Norrköping. De flesta ägs av hyresbostäder ( www.hyresbostader.se/ ) och det finns ganska många lägenheter lediga.

Områden som är bra enligt mig är ljura, klockaretorpet och Åby. Åby ligger lite utanför men är ett barnvänligt område med bra dagis och så vidare. Lindö är också fint men en aning dyrare.

Här har du annars en hel lista på hyresvärdar i norrköping:
    www.norrkoping.se/bo-miljo/bostad/hyresvardar.pdf

Platser du ska hålla dig ifrån är Hageby och navestad!

• konkelbär

Skulle tvärtom säga att det kan vara lite småknepigt att få lägenhet i ett BRA område. I hageby eller marielund är det absolut inga problem att få tag i en lägenhet, och många står tomma. Men där vill man inte bo.

Jag rekommenderar Haga, Eneby, Nordantill, Öster, söder.

De största hyresvärdarna är väl egentligen Hyresbostäder, Lundbergs, Borgs (Malmstaden), Ståhl.

Vill ni hyra radhus så kontaktar ni Hyresbostäder, de hyr ut radhus i klockaretorpet (inte heller något område som jag direkt rekommenderar).

• Hallonröd
    Esco skrev 2012-02-17 12:09:33 följande:
    Hej!

Jag har bott i norrköping och har en syster som bor där. Det är inte särkislt svårt att få lägenhet i Norrköping. De flesta ägs av hyresbostäder ( www.hyresbostader.se/ ) och det finns ganska många lägenheter lediga.

Områden som är bra enligt mig är ljura, klockaretorpet och Åby. Åby ligger lite utanför men är ett barnvänligt område med bra dagis och så vidare. Lindö är också fint men en aning dyrare.

Här har du annars en hel lista på hyresvärdar i norrköping:
    www.norrkoping.se/bo-miljo/bostad/hyresvardar...

Platser du ska hålla dig ifrån är Hageby och navestad!
    Jag bor i Atrium i Navestad...inget fel på det området faktiskt. Lugnt och skönt! Nära till Vrinneviskogen och mycket gröna ytor i övrigt. Jättefin pulkabacke också Flört Relativt nära till Ensjön.
    Flera förskolor och skolor i närheten och på promendavstånd. Bra kommunikationer in till stan (spårvagn).

TS, här finns hyresradhus Flört

Ljura har varit bra, bott där i många år men nu har det verkligen chanserat och är inte alls lika bra som det varit!
  • Esco
    Hallonröd skrev 2012-02-17 12:23:01 följande:
    Jag bor i Atrium i Navestad...inget fel på det området faktiskt. Lugnt och skönt! Nära till Vrinneviskogen och mycket gröna ytor i övrigt. Jättefin pulkabacke också Flört Relativt nära till Ensjön.
    Flera förskolor och skolor i närheten och på promendavstånd. Bra kommunikationer in till stan (spårvagn).

TS, här finns hyresradhus Flört

Ljura har varit bra, bott där i många år men nu har det verkligen chanserat och är inte alls lika bra som det varit!
    Möjligt att det har blivit bättre men när jag bodde i norrköping 2008 så var navestad inte bra. Tänker dock på silver och guld ringen =)
  • Hallonröd
    Esco skrev 2012-02-17 12:37:32 följande:
    Möjligt att det har blivit bättre men när jag bodde i norrköping 2008 så var navestad inte bra. Tänker dock på silver och guld ringen =)
    Ja hur det är i Ringarna vet jag inte men Atrium är helt ok nu. Är uppvuxen här i Atrium (flyttade tillbaka för drygt 2 år sedan) och Ringarna har alltid haft lite dåligt rykte. Men efter ombyggnaden av Ringarna så har det blivit bättre vad jag förstår. 
     Atrium har också haft en nedgång och var inte alls så populärt ställe att bo på förutom för "patraskfamiljer" då Flört 
    Men det har blivit bättre. Det enda som är trist är att underhållet är lite eftersatt men ligger man på hyresbostäder om det så brukar det fixa sig.

Älskar min lilla trädgård där jag kan odla lite, fixa med blommor, sola, grilla osv. Toppen om man inte har råd att köpa ett eget hus/radhus Flört
  • Loysan

Hej igen!

Tack för alla svar!

Ja, vid första anblicken tyckte vi ju att klockaretorpet såg riktigt lovande ut, med precis den typ av lägenheter som vi faktiskt skulle vilja ha. Men efter att ha hört en del så slog det mig ju att det kanske finns en orsak till att det är många lediga lägenheter just där. Då börjar man ju fundera på om det är nåt som är galet...men det kan ju likväl vara en slump, eller ha andra orsaker.
    Men det kanske inte är så dumt då. Det beror ju helt på vem man frågar som allt annat. Jag bor mycket hellre lite avsides, med en liten egen gräsplätt, än i en 4:a på 7e våningen inne i stan.

Hageby är också ett område man hört både bra och dåligt om, liksom Navestad.

Vi får ju gå lite efter vad som finns ledigt helt enkelt.
    Åby är vi lite inne på också.

Hallonröd - Vad skönt att höra att Atrium är ok! Vi har faktiskt intresseanmält en lägenhet där trots att det är lite väl tidig inflytt för att passa oss. Vi får se vad som händer.  

• Hallonröd
    Loysan skrev 2012-02-17 17:00:59 följande:
    Hej igen!

Tack för alla svar!

Ja, vid första anblicken tyckte vi ju att klockaretorpet såg riktigt lovande ut, med precis den typ av lägenheter som vi faktiskt skulle vilja ha. Men efter att ha hört en del så slog det mig ju att det kanske finns en orsak till att det är många lediga lägenheter just där. Då börjar man ju fundera på om det är nåt som är galet...men det kan ju likväl vara en slump, eller ha andra orsaker.
    Men det kanske inte är så dumt då. Det beror ju helt på vem man frågar som allt annat. Jag bor mycket hellre lite avsides, med en liten egen gräsplätt, än i en 4:a på 7e våningen inne i stan.

Hageby är också ett område man hört både bra och dåligt om, liksom Navestad.

Vi får ju gå lite efter vad som finns ledigt helt enkelt.
    Åby är vi lite inne på också.

Hallonröd - Vad skönt att höra att Atrium är ok! Vi har faktiskt intresseanmält en lägenhet där trots att det är lite väl tidig inflytt för att passa oss. Vi får se vad som händer.  
    Ok...kul!  Lycka till Flört
Svar på tråden Var vill man bo i Norrköping?