• allin

Några med sköldkörtelhormonbrist??

Jag har hittills fått veta att jag har Sköldkörtelhormonbrist och B12-brist.
    Ska på magnetröntgen om en månad. Äter 4 tabletter Behepan och 1 tablett Levaxin per dag.

Nu undrar jag om det finns flera här som har samma brister och hur visade sig det??
    Jag vill veta allt ni vet!

Hälsningar Allin

• Svar på tråden Några med sköldkörtelhormonbrist??
  • Bulten

Hej,
    min sambo har Sköldkörtelhormonbrist och det visade sig genom att han var trött jämt, hängig och nere. Han fick stickningar i armar och händer. När han började äta Levaxin så blev han skitpigg som en helt ny människa, och han gick ner i vikt. Vet att Detta även påverkar ägglossningen hos en kvinna, så ibland är det det som är boven i dramat om man inte blir gravid. Så käka levaxin så ska du se att du bli en pigg och glad tjej! Ofta så ökas dosen succesivt tills rätt nivå är nådd. Min sambo började på 25 microgram per dag men fick inte rätt nivå förrän han var uppe på 200 microgram per dag.
    Ha det bra!

• snuttensmamma

jag äter levaxin sen år 2000 för underfunktion i sköldkörteln.(hypotyreos).
    skriv gärna till mig om det är nåt du undrar över, kan det mesta om detta tror jag

• Splach

Min dotter på 5 Månader har köldkörtelhormon brist!..hon åkte dit på pku provet då dom ringde när hon var en vecka gammal och bad oss komma up på en gång!..
    Hade tänkt att åka till sjukhuset dagen därpå pg av att hon var så himla gul "gulsot"..
    visade sej att hennes gulsot var värre än vad vi trodde, och dom bestälde blod från uppsala direkt! och lät hon sola under 3 starka lampor, tog prover varje timme mm.. såg ut som en nåldyna stakkarn.. hon slapp som tur var byta blod..
    hennes gulsot blev så allvarlig pg av kölkörtelhormonbrist!..
    förr i tiden viste man inte så mycket om köldkörtelhormonbrist, och trodde att alla som hade det blev dvärgar eller invalider!.. nuförtiden vet man mera och bara man får rätt mängd medecin som man tyvär kommer få äta för resten av livet så är det ingen fara, men får man inte rätt mängd kan man som liten bli "invalid" eller dvärg eller bara kortväxt!..
    Som liten är det viktigt att man inte får för lite medecin, vilket min dotter får testa var 3 månad då vi även åker och kollar så att hon utvecklas som hon ska!..
    Medans som stor ska man vara försiktig så man inte får för mycket medecin då man kan få hjärtklappningar hjärtinfarkt mm..
    Alla födds inte med hormonbrist utan det kan utvecklas med åren!
    har själv en kusin som fick reda på att han hade det när han började gymnasiet efter att dom testade han pg av att han var lite kortväxt!
    Det är vanligare att man har en överproduktion av hormon vilket många gamlingar har, då halsen är svullen mm.. kommer inte ihåg så mycket om vad doktorn sa om det men det var tydligen väldigt vanligt..
    ca 50 av 100 000 barn födds med köldkörtelhormonbrist och är en av dom vanligaste och lättaste sjukdommar man kan ha!

citerar det en kompis till mej sa som har samma problem som min dotter!
    "Vi är lite mer speciela än andra! mer perfekta för ingen annan får exakt rätt dos!"

kan även till läga att det är pg av köldkörteln man ska äta salt med Jod för Jod är det som är "näringen för köldkörteln"

kanske blev lite rörigt allt jag skrev, men det är inprincip det jag vet om det!..

• Splach

Hahaha ser nu att hag har skrivigt köld inte sköld!... hehe

• Fru Söderlund

Jag har en underproduktion av sköldkörtelhormon, och har vetat om det sen jag var 16. Äter en tabl levaxin om dagen. Om man inte har rätt dos kan det påverka förmågan att bli gravid. Men jag mår hur bra som helst när jag äter mina tabl. Lycka till

• MNB

Hej jag har också struma. Det har jag haft sedan jag var 11-12 år. Kom i puberteten. Jag har aldrig märkt av det utan det var mina föräldrar som anade det då det finns i släkten. Jag äter levaxin. Tyvärr märker jag heller inte av om jag slarvar med dem vilket kan påverka hjärtat. Har du några frågor om struma så fråga gärna. Jag har galloperande värden, men märker ingen skillnad om det är upp eller ned. Lycka till!

• allin

Oj, vad många svar!!

Jag har ätit Levaxinet sedan november, men har inte märkt någon skillnad på kroppen. Ska på återbesök hos läkaren i februari och även på magnetröntgen. Äter oxå 200 mg per dag och har gjort det från början. Jag har (som tur är) inte haft problem att bli gravid, snarare tvärtom.

MNB, hur påverkar det hjärtat att slarva med tabletterna??!! Jag som är så ovan att äta medicin har missat till och från på sistone...*orolig*

Splach, vilken tur att läkarna såg att ditt barn hade brist på pku- provet. Jag trodde inte att så små barn kunde ha sköldkörtelhormonbrist...

Tack så mycket för era svar! Hoppas på mera

• allin

OJ! Nä inte äter jag 200 mg Levaxin per dag!!! Det var Behepan.....Jag äter 25 mg Levaxin per dag.

*ursäkta förväxlingen* *harkel*

• MNB

allin. Jag äter också 0,20 nu. Problemet jag har är att jaginte får några symptom av att INTE äta levaxinen. Läkaren förklarade för mig att de flesta får svettningar, frossa, koncentrationsvårigheter, darrningar mm mm och märker därför av när kroppen mår dåligt. Om jag slarvar, under en längre tid, kan mitt hjärt börja att rusa för att sedan lägga av. Riktigt läbbigt. Kroppen får väl antagligen arbeta så mycket mer än vad den behöver så att hjärtat blir på något sätt utarbetat. Detta gäller långvarigt slarv. INTE bara en vecka eller så.
    Det är ju också därför det står en varning om att den inte får användas till bantning. Överdoserar vi vår medicin påverkar det också hjärtat vilket kan leda till ett rusande hjärta. Den här informationen har jag fått av min läkare ochd det finns säkert många andra som vet mycket mer. Jag vet också att om Tht värdet stiger för högt KAN detta vara cancerframkallande. OBSERVERA KAN!!! Lycka till!

• Strutis

Jag fick veta om att jag hade hypotyreos i sommras, tyvärr den hårda vägen. Jag hade varit trött länge, väldigt nere, deprimerad, kunde inte gå upp för en backe och prata samtidigt pga. andningssvårigheter, gick upp och åt frukost o var redo att gå och lägga mig igen, välldigt lite tålamod, lätt irriterad, mådde skit!!! ...började tänka på vad som kunde vara fel i mitt liv, hade en underbar kille på 9 månader som jag knappt orkade ta hand om i vissa stunder...började tvivla på mitt förhållande???

Sen beställde jag tid hos en läkare på VC, bröt ihop när han ville att jag skulle berätta vad jag gjorde där, han trodde som jag, att jag var deprimerad(så tittade han på mig iaf)...dom tog iaf. prover och det visade på underfunktion av sköldkörtelhormon. När jag började äta rätt dos, 100 microgram så kom min mens tillbaka, jag blev glad, pigg, fick energi, blev en helt ny människa!!!
    Det är verkligen en hemsk grej,välldigt vanlig, men jobbig om man inte söker hjälp!!! Det är oxå viktigt att äta rätt dos, annars ger det samma symptom igen...kan ge även om man äter för mycket Levaxin!
    Nu är jag gravid i vecka 20 och tar nya prover úngefär var femte vecka, för att man måste nästan alltid äta mer när man är gravid//

Så lät min del av saken
    //K

Svar på tråden Några med sköldkörtelhormonbrist??