• born2011

omskärelse?

Min man vill att vi ska omskära våran son. Jag vill inte utsätta honom för lidande ( vill knappt ge honom vaccinationer) och har skjutit upp detta ett tag (han är nu 6 månader). Vi har diskuterat fram och tillbaka och jag har pratat med bvc och dom säger att landstinget bara gör omskärelse om barnet är över tre år?! Undrar om någon annan har varit i samma situation? har ni gjort på privat klinik? om vi ska ska göra detta vill jag veta att läkaren är erfaren och gör ett bra jobb osv. bor i Västerås

uppskattar seriösa svar och inga påhopp mvh orolig mamma  

• Svar på tråden omskärelse?
  • Lena

varför inte vänta och låta barne bestämma själv?

• La Lola
    Lena skrev 2012-02-17 13:00:16 följande:
    varför inte vänta och låta barne bestämma själv?
    Det låter som det vettigaste beslutet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Queenie70

Jag har befunnit mig i samma situation som dig. För barnets far var det viktigt att sonen omskars. Jag tyckte innan barnet var fött att det väl inte var en så big deal om det nu var viktigt för honom och sa att jag gick med på detta. När barnet sedan dock var fött, så föreföll det helt orimligt att vi som föräldrar skulle orsaka barnet smärta/obehag och det första ärret på den perfekta lilla kroppen. Det fanns inte på kartan längre och jag sa nej. Mitt barn är perfekt i sin helhet och ingen människa ska komma och karva i kroppen utan att det finns rimlig anledning. Idag är ungen 3, 5 och fortfarande intakt, och jag är väldigt glad att jag vågade stå på mig och förhindra omskärelsen.

• amisej

Min pojk som e 8,5 mån blev omskärd igår.
    Detta va på en privat klinik.
    Tycker det kanske e bättre och smidigast att göra det när dom är små. Innan dom börjat gå osv.
    Sen glömmer dom bort det när dom e små.

Men tycker ni båda ska vara överens innan ni gör nått. ;)

• Eris

Vår son omskar som nyfödd av en mohel (judisk omskärare), men när det gäller barn äldre än två månader måste en läkare utföra ingreppet.

Fördelen med att utföra omskärelsen på riktigt små barn är att det är ett mycket mindre ingrepp på dem, de behöver till exempel inte sys, men jag vet inte hur det är när de hunnit bli sex månader eller när en läkare utför ingreppet. Vår son verkade inte heller ha ont efteråt.

Jag skulle nog hellre göra det på en sexmånaders än en treåring, men först måste du såklart vara säker på att du vill göra det.

• Superemma

Det finns en omskärelsemottagning i stockholm. Odenplan de gör 1000 omskärelser per år o har gott rykte.

www.barnurologi.se/

Det finns ett ställe i skärholmen men jag skulle inte sätta min fot där. De har inte metoder enlgt sv standard

• MalinEddie
    amisej skrev 2012-02-18 14:23:44 följande:
    Sen glömmer dom bort det när dom e små.
    Hört talats om det implicita minnet?
  • MalinEddie
    Queenie70 skrev 2012-02-17 13:14:22 följande:
    Jag har befunnit mig i samma situation som dig. För barnets far var det viktigt att sonen omskars. Jag tyckte innan barnet var fött att det väl inte var en så big deal om det nu var viktigt för honom och sa att jag gick med på detta. När barnet sedan dock var fött, så föreföll det helt orimligt att vi som föräldrar skulle orsaka barnet smärta/obehag och det första ärret på den perfekta lilla kroppen. Det fanns inte på kartan längre och jag sa nej. Mitt barn är perfekt i sin helhet och ingen människa ska komma och karva i kroppen utan att det finns rimlig anledning. Idag är ungen 3, 5 och fortfarande intakt, och jag är väldigt glad att jag vågade stå på mig och förhindra omskärelsen.
  • ToK

Bestäm dig först och främst för om du vill göra detta. Du måste inte gå med på det. Det allra vettigaste vore att låta sonen själv bestämma när han är mogen nog att fatta beslutet. Att gå in och skära i hans kropp utan hans godkännande känns inte alls okej tycker jag, som ett övergrepp. Kan han däremot önska det själv så är det såklart en annan sak, man har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Vill du inte göra detta utan du vill istället låta sonen behålla sina rättigheter att bestämma över sig egen kropp - säg nej. 

Svar på tråden omskärelse?