Inlägg från: Ravenna |Visa alla inlägg
  • Ravenna

Tant gnäller om vår utekatt

viseversa skrev 2012-02-17 18:52:14 följande:
    Som djurägare har ni SKYLDIGHET att hålla reda på era djur. Så det är ert ansvar att katten inte ska pissa i varken rabatter eller sandlådor eller sitta på andras tomter/balkonger. INTE hennes då det är eran katt=)
    Nej, man har faktiskt inte skyldighet att hålla reda på en katt. Katter får faktiskt gå fritt och röra sig på andras mark. Det finns heller ingen lag mot att kissa i rabatter. Det är upp till granntanten att freda sitt hem på ett sätt som inte skadar din utekatt.

Hyresvärden har EJ rätt att kräva att katter ska hållas inne.
  • Ravenna
    och skrev 2012-02-19 19:25:31 följande:
    Ursäkta men var står det att man måste ha uppsikt över katter när de är ute? 

Angående grannens katt kan hon självklart inte begära att TS ska betala kattens veterinärräkning, det finns ingen laglig grund för ett dylikt krav.

Fastighetsvärdar kan förbjuda att man har husdjur, men då måste det kravet finnas med när man hyr lägenheten, det går inte att komma med i efterhand. 
    Den regeln handlar om att man bör finnas hemma och kunna släppa in katten när den är ute. Det handlar om kattens väl och ve - så att den inte ska bli utestängd i sträng kyla t.ex. eller lämnad ute medan man åker bort över dagen. Att man bör finnas tillgänglig när katten är ute är INTE synonymt med att man ska följa efter katten runt och hålla ordning på hur den beter sig.

Utekatter är ett normalt störningsmoment. Det är som hög musik mitt på dagen - gillar man det inte får man skaffa hörselskydd. Det är smällar man får ta och själv åtgärda om man störs.
  • Ravenna
    Den här lagen har prövats i domstol. Bajs i rabatten räknas INTE som en skada eller avsevärd olägenhet. Kattägare måste INTE följa med sina katter runt utomhus. Katter FÅR gå fritt på andras tomter. Katter FÅR kissa och bajsa i både rabatter och sandlådor.

En utekatt som uppvisar normalt beteende måste man INTE hålla under uppsikt.

Det är också viktigt att skilja på orden TILLSYN och UPPSIKT. Tillsyn i fråga om utekatter innebär att man ska finnas till hands för att släppa in katten och kunna ge den mat, samt att katten ska vara märkt med ett nummer där man går att nå.

Man har INGEN skyldighet att hålla UPPSIKT över en katt. Någon sådan lag existerar inte, och att ni försöker tolka denna bestämmelse på det sättet visar bara att ni inte har någon som helst koll på lagen.
  • Ravenna
    Rosabollen skrev 2012-02-19 20:00:09 följande:
    I vilket fall som helst, lagen säger att katten ska vara under uppsikt. Ägarens ansvar. Precis som med hundar. Så TS bryter mot lagen. Punkt slut.
    TILLSYN och UPPSIKT är två ord med väldigt olika betydelser.
  • Ravenna
    VilligaVera skrev 2012-02-20 21:41:57 följande:
    Var rädd om din katt TS och håll den under ständig uppsikt.
    Du skulle bli förvånad om du visste vad vi som stör oss på katter kan ta oss till för att bli av med skrället. 
    Jag tycker att vi borde slänga kattmördare i fängelse. Ni är den verkliga ondskan i samhället.
  • Ravenna
    Grenadjären skrev 2012-02-21 19:12:03 följande:
    Det där är ett vedervärdigt resonemang!

Bara för att det inte finns en lagtext som säger att man inte får låta sina katter göra si och så.. Men vanligt sunt förnuft då? Att ta lite ansvar och respektera att det finns människor runt omkring en som kanske inte tycker det är så jävla fräscht med kattskit och kattpiss överallt. Samt ha katterna rännande på sina tomter, uteplatser motsv. En del katter kan vara aggressiva tom, har man då småbarn kan det blir riktiga problem.

Själv äger jag mitt boende och jag säger så här:

Som hus/tomt-ägare har jag rätt att hävda min territoriella integritet mot inkräktare i form av oönskade djur (och människor med för den delen)

Är det så att det springer katter hos mig, (som det faktist gjort vid ett par tillfällen) då ser jag också till att åtgärda det på lämpligt sätt. Om grannen inte åtgärdar så gör jag det, fortsätter djuren att jävlas så stegrar också jag motåtgärderna. Allt ansvar för detta ligger på djurägaren.
     Så anser i alla fall jag.        
    Vanligt sunt förnuft säger att utekatten har varit en del av vår kultur och vårt samhälle i en väldigt lång tid och att vi kan förvänta oss att det finns utekatter i vår närhet.

Om du inte vill ha djur på din tomt, näta in den. Så slipper du både katter och harar och rådjur. Människor FÅR ha utekatter och de har laglig rätt att gå på din tomt. Du har INTE rätt att skada eller döda katten. Däremot kan du spraya vatten eller köra bort den på andra vis som inte skadar den.

Bara för att du tycker att katten inte ska vara på din tomt har du INTE rätt att skada den och ägaren måste INTE hålla den borta från din tomt.

Det enda sättet att säkert slippa katter på tomten, det är att näta in den.

Det är du som har problem, inte kattägarna. De beter sig normalt inom lagens ramar när de släpper ut sina katter. Vill du inte ha grannar, flytta ut i skogen.
  • Ravenna
    Tom Araya skrev 2012-02-22 02:43:23 följande:
    Vad säger att hyresvärden inte får ha egna regler inom det egna bostadsområdet?
    För att hyresvärden inte äger världen omkring sitt hus. Det gör kommunen och andra fastighetsägare.

Det förstår man väl själv att det inte kan vara olagligt för katter att gå in på en viss tomt om det är lagligt att ha utekatt i området i övrigt.

Att hyresvärdar skulle kunna förbjuda utekatter i området, det är lika bisarrt som att hyresvärdar skulle kunna förbjuda hundar från att gå på trottoaren.

Utemiljön är gemensam. Katter får normalt röra sig fritt i ett område så länge de är märkta.
  • Ravenna

Det är inte jävligt egoistiskt av kattägare att hålla sig inom lagens ramar.

Man FÅR ha utekatt.

Den som upplever det som problematiskt att katter vistas på hans/hennes tomt får själv freda sin tomt på sätt som inte skadar djuren.

Så är det.

Ni kan tycka vad ni vill om detta, men så är det. Detta handlar inte om egoism från något håll - det är klassiska grannkonflikter. Ingen kan tvinga någon att näta in sin tomt. Däremot kan den som störs av djur behöva göra detta.

Flyttar man till ett grönt villaområde så kan man förvänta sig att det finns katter där.

Utekatter är en del av livet. Det är normalt med utekatter i trädgårdar. Flyttar man till villa så får man snällt acceptera att det kan komma att förekomma djur på tomten. Något annat är inte realistiskt.

Och nej, en katthatare har INTE rätt att kräva att kattägare ska näta in sina djur. Sorry, men man kan inte kräva det. Lika lite som jag kan kräva att någon annan ska göra sig av med sin motorgräsklippare eller sluta grilla i trädgården. Katter är ett fullkomligt normalt inslag i gröna områden. Tål man dem inte så kan man välja på att inte bosätta sig där, eller också näta in tomten.

• Ravenna
    nemo1 skrev 2012-02-26 11:02:59 följande:
    Nu skämtar du? Vi kattägare kan väl inte kväva av andra människor att dom ska näta in sin uteplats eller balkong bara för att utekatterna ska hålla sig borta?  Det är endast kattägarens uppgift att ha koll på sina katter. Nu skulle jag personligen aldrig släppa ut mina katter om jag inte bodde långt ute på landet.
    Nej, kattägarna har faktiskt inget ansvar för vad katten tar sig för så länge det handlar om normalt beteende för katten.

Om katten klöser sönder din BMW så kan vi börja snacka att ägarna kan tvingas ta ett ansvar.

Annars är det faktiskt så att ni får lov att leva med att folk har utekatter.

Detta är ett klassiskt dilemma - hur långt ska man gå för att göra grannarna till viljes? Om någon kräver att ni ska sluta grilla på tomten eftersom de störs av röken, gör ni det då? Om någon kräver att ni ska sluta gå promenader med er hund förbi deras hus, låter ni bli då? Om någon kräver att ni inte ska föra oväsen mitt på dagen, är ni tysta dygnet runt då? Om någon kräver att ni ska avskaffa er gräsklippare, gör ni det då? Om någon tycker att bilen låter för mycket, byter ni då?

Jag tycker att världen blir en bättre plats om man respekterar människor LAGLIGA RÄTT ATT HA UTEKATTER.
Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt