Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

Tant gnäller om vår utekatt

Kliande skrev 2012-02-19 13:18:59 följande:
    Enligt rättspraxis anses det normalt att ha upp till ett par katter per familj och att dessa vistas och rör sig fritt utomhus. Det innebär att man får acceptera ett visst mått av störning i ett tätbebyggt område.

Att en kattägare ska ha tillsyn över sin katt när den är ute. Det innebär bl.a. att katttägaren bör vara hemma vid de tider katten inte är inomhus. En katt som har en ägare bör vara märkt, annars finns risken att den bedöms vara en vildkatt. Att den som störs skyddar sig genom att t.ex. sätta nät över sandlådor, stänga dörrar, stänka ut citronsyra i buskarna och duscha vatten på katten. Zooaffärer kan ha tips!
    Så här säger salems kommun om det hela.. verkar som om de ålägger allt ansvar till den som stör sig..

Så jävla dåligt. Det är ju som att få rådet att ljudisolera sina väggar själv och använda hörselskydd om grannarna spelar hög musik dygnet runt.

Du tycker inte själv att du har någon som helst moralisk skyldighet i det hela?  
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    Kliande skrev 2012-02-19 14:11:39 följande:
    Att försöka fixa problemen med att katten skiter i sandlådan är väl att ta ansvar... sen om hon matar min katt på hennes balkong och senare gnälla om att den kommer tillbaks är väl ändå inte mitt ansvar... inser nu att man kanske inte skulle postat en sådan här tråd på familjeliv eftersom de flesta har familj och barn och inte gärna vill se katter springa o skita överallt för att barnen kan bli sjuka... och nej vi bor inte i ett villaområde utan i just lägenhet där det finns tillgång till stora skogar och grönområden runtomkring... "alla kattägare där ute, flytta till landet där man kan ha utekatter"... har bott här i 6 år nu och aldrig haft problem med att folk gnäller på katter, eftersom alla grannar har just utekatter, utom hon som gnäller.. men de e klart, packar ihop mitt pick och pack och flyttar till landet så kan hon hitta någon annan att gnälla på

Men nu skriver du att det står följande i föreskrifterna "Att en kattägare ska ha tillsyn över sin katt när      den är ute. Det innebär bl.a. att katttägaren bör vara hemma vid de tider      katten inte är inomhus. En katt som har en ägare bör vara märkt, annars      finns risken att den bedöms vara en vildkatt. ". Du har alltså skyldighet att ha tillsyn över din katt när den befinner sig ute, och då bör du alltså veta när den är på grannens balkong. Det är också din skyldighet att se till att den inte stör.

Köp en lina och låt katten vara ute i trädgården så stör du ingen. 
  • sär skriven
    och skrev 2012-02-19 19:25:31 följande:
    Ursäkta men var står det att man måste ha uppsikt över katter när de är ute? 

Angående grannens katt kan hon självklart inte begära att TS ska betala kattens veterinärräkning, det finns ingen laglig grund för ett dylikt krav.

Fastighetsvärdar kan förbjuda att man har husdjur, men då måste det kravet finnas med när man hyr lägenheten, det går inte att komma med i efterhand. 
    Det kallas "lagen om strikt ägaransvar"

Läs mer här om du är intresserad;
    http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html

• sär skriven

Förtydligande; Det är första stycket som går att tillämpa på TS fall. Att katten inte skall orsaka skada på människor, djur eller egendom. Grannen hävdar att katten orsakat skada på dennes katt och även att den är en sanitär olägenhet.

Katter som springer ute är ofta ett problem och en orsak till tvister, vill man behålla grannsämjan tycker jag att man bör vidta åtgärder så att inte katten ställer till med någonting. 

• sär skriven
    och skrev 2012-02-19 19:42:56 följande:
    Tack. Solig

Nej, det finns ingen sådan lag.

Däremot har man som hundägare enligt Lag om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar för sitt djur, dvs man är obegränsat ansvarig för skador som hunden orsakar oavsett uppsåt och oaktsamhet. För katter finns ingen sådan bestämmelse. 

Nej du har rätt, jag hade fel. *lyfter på hatten* Lagen heter naturligtvis som du säger, lag om tillsyn över hundar och katter. Här är vad jag har läst tidigare; http://lawline.se/answers/453 men det är naturligtvis fel, och hänvisning till lagtexten fungerar inte längre.

Hur som helst, om det står en fritt att tycka och tänka, bör djurägare vars djur stör och ställer till ändå åläggas ansvar att se efter sitt djur. Hoppas att fler bostadsbolag reglerar detta och kräver tillsyn. 
  • sär skriven
    Rosabollen skrev 2012-02-19 19:54:00 följande:

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

Författningen har upphävts / ska upphävas 2008-01-01 genom SFS 2007:1150
    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Jag är ledsen att behöva säga det här, för jag tycker själv att det är helt absurt att katter får göra vad otyg som helst. Men tolkar man lagtexten så som den är skriven så innebär "med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter" att katterna har rätt att springa fritt, eftersom det ligger i deras natur.
  • sär skriven
    Rosabollen skrev 2012-02-19 19:58:34 följande:
    "Det är riskabelt att släppa ut sin katt. Kan man inte övervaka den måste den läras att rastas i sele och läras gå i band."

Men prejudikaten säger helt annorlunda.
  • sär skriven
    Emma102 skrev 2012-02-19 20:37:06 följande:
    Så för att det finns ett kryphål i lagen angående katter så behöver man inte visa hänsyn när folk får problem? Mina djur = mitt ansvar.

Det är ju bra att vissa kattägare faktiskt insr det du insett.
  • sär skriven
    Emma102 skrev 2012-02-23 10:26:15 följande:
    Men inte visar dom respekt mot andra genom att säga att "du får skydda dig mot min katt". Tycker speciellt synd om dom som får sina saker förstörda eller de som är allergiska och måste sanera ifall en katt smiter in. Men nej dom med utekatter borde få alla rättigheter och inga skyldigheter? Spela roll vem som får lida, katten, andra djur, andra människor. Så länge inte den med utekatter behöver ta något ansvar?
    Tyvärr kommer det alltid finnas människor som slipper ta ansvar om det finns luckor i lagen.
  • sär skriven
    Emma102 skrev 2012-02-23 11:45:59 följande:
    Förhoppningsvis kommer det någon gång bli en ändring. Ser ärligt inte varför katten är det enda djur man får släppa ut på det sättet och kan komma undan med det mesta. Alla djurägare borde ha samma ansvar oavsett vilket djur det gäller.
    Ja vi får hoppas det. Jag är en av dem som dagligen vintertid hittat katter sovande på min BMW, med tillhörande klösmärken i lacken. Det tragiska är att det alltid finns människor som anser att man får skylla sig själv om man äger något man är rädd om.
Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt