Ravenna skrev 2012-02-27 15:13:15 följande:
Nej, kattägarna har faktiskt inget ansvar för vad katten tar sig för så länge det handlar om normalt beteende för katten.
Om katten klöser sönder din BMW så kan vi börja snacka att ägarna kan tvingas ta ett ansvar.
Annars är det faktiskt så att ni får lov att leva med att folk har utekatter.
Detta är ett klassiskt dilemma - hur långt ska man gå för att göra grannarna till viljes? Om någon kräver att ni ska sluta grilla på tomten eftersom de störs av röken, gör ni det då? Om någon kräver att ni ska sluta gå promenader med er hund förbi deras hus, låter ni bli då? Om någon kräver att ni inte ska föra oväsen mitt på dagen, är ni tysta dygnet runt då? Om någon kräver att ni ska avskaffa er gräsklippare, gör ni det då? Om någon tycker att bilen låter för mycket, byter ni då?
Jag tycker att världen blir en bättre plats om man respekterar människor LAGLIGA RÄTT ATT HA UTEKATTER.
Om ett husdjurs naturliga beteende orsakar problem är det enda rimliga att ägaren får hantera dessa problem, inte omgivningen. Det är du som valt att skaffa katt. Det är du som valt att låta katten vara ute utan din uppsyn. Inte mitt val.
Du drar upp en massa andra saker som inte är särskilt relevanta.
Desto mer relevant är om du tycker att kiss och bajs är okej hos dig? Det är skitsamma från vem det kommer i från.
Om min grabb spöar upp din på vägen till skolan, är det okej om jag hävdar naturligt beteende då och skiter i problemet.
Lagen är inte perfekt.
Världen blir bättre om alla respekterar och visar hänsyn till alla och inte att vissa tror de kan skita i det p.g.a. valet av husdjur.