• Jeep

Waldorf förskola

Vi har planer på att placera våran dotter i en waldorfförskola.

Är det någon som vet om det är stor skillnad på en "vanlig förskola" och en med waldorf pedagogik? Ni som har eller har haft era barn på en waldorfförskola vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Waldorf förskola
  • Mandarin

Jag gorde praktik på en sådan förskola och jag gillade det inte. Ett litet rum med en fröken och jag tror det var 5 barn. I detta rum skulle barnen äta så det fanns ett stort bord med stolar och det fungrerade även som lek rum. Det fanns dock inte så många leksaker (de som fanns är i natur mattrial) tex stickade bollor och band, trä bilar... ja du förstår. Sedan skulle barnen sova i detta rum efter maten i sina vagnar. Maten var ekologisk och vegitarisk. Barnen fick frukost på förskolan samma sak varje dag... havregrynsgröt. Gården var jätte liten, kommer inte riktigt ihåg vad tangken var bakom detta men det skulle vara så.
    Man skulle sällan lämna gården då detta inte häller var bra för de små barnen.

Att sitta ock karda och sådant liknande var något som man järna skulle sysel sätta sig med när barn lekt själva på golvet.

Det var mycket som jag tyckte var skumt men det behöver inte vara likadant på er förskola.

• Jeep

Puff....vadå? vad menar du Eva C ?

Mandarin:

Vi ska gå på öppet hus på en waldorf skola nu på lördag, det ska bli spännande och se om det verkar vara som du berättade.

• mikalala

Vill också höra vad fler tycker om waldorf... vet inte så mycket om det men har varit i en förskola och det var nog en av de finaste och bästplanerade jag varit i så jag tro att kvaliteten skiljer sig mycket från olika ställen

Jeep: puff betyder att man puffar upp tråden så den inte glöms bort

• Maribor

Jag frågade oxå precis i en annan tråd så jag hakar på här!

Mina båda bröder har gått i en sådan och min mamma har varit nöjd. Det verkar som om man ska vara ganska aktiv själv som förälder. Det är synd tycker jag att det inte är kommunalt...Jag gillar inte riktigt pratet om bordsbön, men tycker det verkar bra att de har små barngrupper och medvetna tankar om allt de gör (kankse på gott och ont).
    Mina brorsors dagis var väldigt fina och harminiskt inredda med mjuka färger.
    Min mamma är ingen typsik Waldorf-förälder så hon kan inteberätta så mycket om filosofin, hon tycket mest att det kändes bra.

Förut var det så att barnen inte fick vara yngre än tre för att få börja, men det finns småbarnsavdelningar nu, men jag tror inte de har öppet heltid.

Svar på tråden Waldorf förskola