• Anonym (knak)

Min käke knakar och låser sig när jag öppnar munnen!

Detta problem började i samband med stressen runt studenten för ca 8 år sedan.
    Efter det har jag haft problem med höger fäste av underkäken.
    När jag gapar kan jag bara öppna käken en liten bit sen måste jag skjuta underkäken
    lite åt sidan för att kunna öppna munnen helt..! annars är den som låst.
    ibland när jag gäspar knakar det till vilket känns både pinsamt och oroande..

nån som har samma?
    borde jag söka hjälp för detta? vad kan göras åt problemet?        

• Svar på tråden Min käke knakar och låser sig när jag öppnar munnen!
  • annox

När jag var 14år började min käke bete sig på samma sätt (det började som en psykisk reaktion efter att min morfar dog, tandläkarna sa att det skulle skett ändå men det var det som gjorde att det bröt ut) som för dig, och sedan efter ett par veckor kunde jag inte gapa alls, utan jag kunde gapa mindre och mindre för var dag. Jag sprang hos tandläkaren flera gånger i veckan och de kunde bara konstatera att käken hoppat ur led och inte hittade tillbaka. Sista mätningen vi gjorde kunde jag gapa 0,9cm mellan tänderna. Kunde inte äta så bra som du förstår, åt nyponsoppa ur sugrör med kostersättning. Tappade vikt. Till slut fick en docent från Jönköping åka 50mil till vår lilla stad i Norrland för att bända upp käken. Fruktansvärt.
    Idag mår jag bra, lite jobbigt med sega godisar/sega baguetter och kyla.
    Kontakta tandläkaren!

• Anonym

har samma. utlöses av stress.. tandläkarn säger att det itne kan göras "ogjort" men om jag får spänningshuvudvärk av det kan jag få en bettskena..

• annox

Jag fick bettskena i samband med den händelsen också. Nu har jag inte använt den på rätt många år men det kännas faktiskt väldigt bra, och jag tror inte att jag kan bli helt "symptomfri" men som det är nu är det absolut hanterbart!
    När jag var 14 så växte jag på längden som man gör och "barnhullet" försvann samtidigt som jag inte kunde äta. Tappade mycket i vikt. Min mamma fick samtal hem från oroliga bekanta som inte visste om situationen och som undrade om inte mamma och pappa hade märkt att jag tappat i vikt, men jag ville ju inget hellre än att äta.
    Tilläggas bör att i samband med detta skaffade jag min första pojkvän och man skulle kyssas för första gången och dey var ju ett helvete för mig, gjorde ju skitont, men det var ju en stor händelse som man hade längtat efter ! Jobbigt ;)

• Anonym (knak)

oj vad hemskt att fp käken uppbänd!

ska antagligen på us till tandläkaren snart och då kan jag ju passa på att fråga..

tack för era svar!   

• Anonym

Jag knakar i vänster sida när jag gapar för mycket. Det påverkade mitt samliv ett tag då jag inte vågade kyssas ordentligt.
    Jag ångrar idag bittert att jag inte använder en bettskena förräns nu. Tänder med så nedsliten emalj att jag måste se till vad jag äter och en käke som knakar är priset jag fått betala.

• Anonym

Det är disken i käkleden som hoppar ur när det knakar vilket är helt ofarligt, men väldigt jobbigt!

• Anonym (knak)
    Anonym skrev 2012-02-18 18:52:38 följande:
    Det är disken i käkleden som hoppar ur när det knakar vilket är helt ofarligt, men väldigt jobbigt!

aha. brukar man göra något åt sånt?
  • jenni82

jag har så att min käke ´poppar´när jag tuggar och gapar. sitter enbart på högersida.
    var till tandläkaren som sa att jag har käkartrit och det finns inget att göra åt det. man kan få bettskena om det är riktigt illa men det kostade runt fyratusen eller något sådant.

• aj min käke

hej jag är 13 år och det är samma sak för mig... oftast går det bra att öppna munnen men ibland fastnar käken och kan även göra ont för min del,jag gör då precis som du att jag skjuter käken lite åt sidan:/

• Anonym (Överrörlig)

Har samma sak i båda käklederna, mest höger sida. Beror på överrörliga leder, har även liknande problematik i alla leder men framförallt axlar och höfter.

• Tara Xein

Jag har samma, har varit hos tandläkare som sa att det ser ut på röntgen som att jag fått ett slag mot käken, vilket är möjligt men måste varit sjukt länge sen. Fick övningar som skulle minska knakandet men gav mig sjukt ont istället (tror muskeln blev irriterad istället för avslappnad) och en bettskena som kostade skjortan.

Det bästa jag gjort var faktiskt att gå till en kinesiolog, han trollade bort 90% av mina problem på en behandling! Tror även att en naprapat kan hjälpa. Jag vet att det är lite "flum", men om sjukvården och tandvården säger att de inte kan göra något får man ju testa något annat :)

• Teza73

Hej jag har också så, i båda käkarna, har blivit värre med åren nu är jag 44, men började i tonåren på mig med. Har aldrig sökt för det men tänkt göra det många gånger då det är så jobbigt, blir värre vid stress då låser det sig helt och jag får slita isär käkarna med tvång vid varje tugga om jag äter osv, annars knakar och knastrar det hela tiden när jag pratar och äter :(

• Meriall

Har samma. Har testat övningar men det hjälper inget. 2 års kö till bettfysiolog och jag vet att det inte är att jag biter ihop/gnisslar tänder på nätterna. Däremot biter jag ofta ihop på dagarna. Började också i samband med psykiskt jobbig livssituation. Upplever att det blir värre när jag är stressad,då gör det ont i käken på den sidan också.

Jag kan öppna munnen ca 1,5 fingerknoges bredd. Tre fingerknogar är normalt. Haft såhär i 1,5 år nu. Ibland blir det som svullet och då kan jag inte öppna knappt alls men det går över på 2 dagar ca.

Svar på tråden Min käke knakar och låser sig när jag öppnar munnen!