Problematisk relation med kollega
Hej, undrar om det finns någon som har lite kloka råd att komma med - känner att jag inte står vart jag och min kollega tidigare har stått. Det känns som om det är så många "grejer" som dykt upp som gör att jag börjat ogilla personen mer och mer.
Det hela har börjat kännas onaturligt och det är inte alls roligt att jobba tillsammans.
Denna person är väldigt "stark" och kan lätt prata omkull vem som helst om vad som helst. Sålänge personen har rätt så är allt "som det ska". OM någon mot förmodan säger emot eller har en annan åsikt så är man inte mycket värd. Då helt plötsligt börjar alla argumentationer med "NEJ" och svordommar. Personen har även en ful ovana att höja rösten för att överrösta så att ingen annan "kan" prata. (Detta kan gälla helt vanliga samtalsämnen som ex "jag föredrar Gevalias kaffe"). Ska alltid ha sista ordet, oavsett om det har betydelse för diskussionen eller ej.
Personen tar även otroligt mycket plats och energi. Pratar bara om sig själv och sin familj. Håller sig fullt uppdaterad om hemmafronten och delar hela tiden av sig om infon till oss andra. (vad barnen hemma gör, vad de ätit, om maken skottat, hur mycket snö det var, vad de fått för post, vad deras grannar gör..) Då vi alltid arbetar i par och nära varandra blir det frustrerande att alltid först höra varje samtal och sedan få en tydlig redogörelse. Själv undviker jag privata samtal under arbetstid, såklart om någon ringer svarar jag om jag har möjlighet men brukar säga att jag är på jobbet och att jag ringer upp. Enda sättet att få 5 minuters tystnad under en arbetsdag är att säga "jag har lite huvudvärk, kan vi bara vara tysta en liten stund".
Personen har ett stort kontrollbehov. Inte bara på oss alla kollegor (vad vi gör på fritiden, vars vi ska på helgen, om någon är sjuk så ringer personen och terroriserar för att få veta vad man lider av) utan har även daglig kontakt med våran chef. Denna person håller sig hela tiden uppdaterad om människor som inte ingår i vårat arbetslag och på möten så "informeras" vi andra hur det ser ut på andra arbetsplatser, hur deras kunder mår, vem som är sjuk osv. (bla personens fd arbete)
När man kommer till jobbet så är det inte ovanligt att man får rapport om allt som skett i närområdet (polis, brandkår, ambulans etc). (Jag jobbar med en kund och är inte intresserad av att veta vad som hänt kundens granne, att det varit slagsmål på parkeringen m.m)
Engång sade faktiskt denna person att "visste du att X har den sjukdomen?" (x är en kund som inte tillhör oss för fem öre! inte ens samma bolag)
Jag svarade lugnt och sansat att det visste jag inte, och att jag inte brydde mig för jag jobbar inte med den människan.
Varpå kollegan blir sur och fortsätter att berätta "snaskiga" detaljer.
När malandet fortsätter ber jag personen sluta, jag är inte intresserad och jag vill definitivt inte sitta och lyssna på info som inte angår någon av oss, info som hon inte ens borde ha. Säger till personen att "någon måste ju ha brytit mot sin tystnadsplikt när du vet detta" varpå kollegan spänner ögonen i mig och säger "du ska veta att jag känner allt och alla, jag har jobbat i den här branschen så pass länge!"
Personen sitter varje dag och går igenom polisens sidor om olyckor. Läser upp dessa ljudligt. Är det något som hänt inom länet/kommunen rings det runt till nära och kära för att säkerställa att dessa mår bra.
Syns eller hörs polis/brandkår/ambulans släpper personen alla arbetsuppgifter för att ta reda på åt vilket håll de är på väg. Även nu börjar detta ringande för att få tag i nära och kära. Svarar ex inte något av barnen utbryter nästan panik.
Personen är brutalt ärlig. Har man tex klippt håret (utan att be om personens åsikt) får man höra vad personen tycker och tänker. Detta gäller allt.
"Fy fan vilken frisyr, jag fattar inte vad du tänkte när du klippte dig. Du tänkte nog inte alls".
"Hur kan man köra Saab?? Bara idioter kör det"
Det känns mer och mer som att personen vill trycka ner oss alla. Få sig själv att framstå som så attraktiv och bra som möjligt. Hela världen kretsar personen och dennes närstående. Jag kan inte ens minnas när jag skrattade och hade det roligt med denna person på jobbet.
Detta är bara några axplock som jag kom på såhär på rak arm - om det är något ni undrar över så fråga för jag vill gärna ha råd och tips. Vill ju ha en fungerande arbetsrelation igen. (Fast personen verkar ovetandes om dessa problem..)