• Daniel Popen

Trött som en/ett Gnu?

Hej! Jag hoppas på att få ett snabbt svar innan helvetet bryter lös här i sänghalmen :)

Jag och sambon bråkar om: att heter det trött som en gnu? eller trött som ett gnu?

Jag hävdar att det ska vara en och min sambo ett...

Har en kännsla att båda kan ha "rätt".. I folkmun säger man.. Trött som en gnu... men regeln kanske säger.. Trött som ett gnu?

Snälla rädda ett äktenskap;)

• Svar på tråden Trött som en/ett Gnu?
  • Linda1976

EN såklart!!

En gnu...

MEN: Min mamma säger/sa  också ETT och jag fattar inte var hon fått det ifrån. Hon är ju en begåvad människa med språkkänsla.... Nu har jag iofs fått henne på bättre tankar  

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Sinne12

Även jag anser det heter trött som EN gnu.

• Mälaröbo

EN gnu förstås. Dock är det många som ändrar diverse ordspråk då de helt enkelt inte förstår ursprunget. Tex säger många idag "dra alla över en KANT" vilket är fel då det heter "dra alla över en KAM" men den felsägningen är så vanlig att det numer är vedertaget också.

• mrsStatham
    Mälaröbo skrev 2012-02-19 10:58:32 följande:
    EN gnu förstås. Dock är det många som ändrar diverse ordspråk då de helt enkelt inte förstår ursprunget. Tex säger många idag "dra alla över en KANT" vilket är fel då det heter "dra alla över en KAM" men den felsägningen är så vanlig att det numer är vedertaget också.
    Och allt det där är en felsägning av SKÄRA alla över samma kam...
    Bara två saker är oändliga
  • sär skriven

Gnu är ett realgenus, och alla ord i reale får "en" framför sig i obestämd form. Din sambo är nu skyldig dej en underbar middag och en fet ursäkt för att han ställde till med oväsen i onödan. ;-D

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Trött som en/ett Gnu?