• Daniel Popen

Trött som en/ett Gnu?

Hej! Jag hoppas på att få ett snabbt svar innan helvetet bryter lös här i sänghalmen :)

Jag och sambon bråkar om: att heter det trött som en gnu? eller trött som ett gnu?

Jag hävdar att det ska vara en och min sambo ett...

Har en kännsla att båda kan ha "rätt".. I folkmun säger man.. Trött som en gnu... men regeln kanske säger.. Trött som ett gnu?

Snälla rädda ett äktenskap;)

• Svar på tråden Trött som en/ett Gnu?
  • Nemi76

Klart det heter EN gnu. Vem säger ett gnu? Ungefär som "jag såg ett häst ute". Det hör man ju, det gåååår bara inte!!

• mindless
    sär skriven skrev 2012-02-19 11:19:07 följande:
    Gnu är ett realgenus, och alla ord i reale får "en" framför sig i obestämd form. Din sambo är nu skyldig dej en underbar middag och en fet ursäkt för att han ställde till med oväsen i onödan. ;-D
    Numera talar man sällan om realgenus i svenskan, utan i stället använder man termen utrum.

I övrigt har du givetvis rätt, både om genus och om middagen.
  • sär skriven
    mindless skrev 2012-02-19 16:40:48 följande:
    Numera talar man sällan om realgenus i svenskan, utan i stället använder man termen utrum.

Numera är det ett mer än ett halvt liv sedan jag gick en svensklektion. Fånigt att de byter ut sådana begrepp så att människor som jag får fel ;-D.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Johan70
    mindless skrev 2012-02-19 16:40:48 följande:

Nja, utrum är ett samlingsbegrepp för de grammatiska genusen reale, maskulinum och femininum (eller med andra ord, de som inte är neutrum), eftersom de i många fall följer samma regler. Att utrum skulle användas i stället för reale är alltså en sanning med modifikation.
  • mindless
    Johan70 skrev 2012-04-03 12:40:50 följande:
    Nja, utrum är ett samlingsbegrepp för de grammatiska genusen reale, maskulinum och femininum (eller med andra ord, de som inte är neutrum), eftersom de i många fall följer samma regler. Att utrum skulle användas i stället för reale är alltså en sanning med modifikation.
    Du har helt rätt i det du skriver; min poäng var dock att man (numera) sällan använder sig av termen realgenus. I stället talar man om utrum, en kategori som du så riktigt påpekar innehåller tre grupper. När man talar om genus fyller det sällan om ens någonsin en funktion att hålla isär dessa grupper.

Jag har för övrigt en viss invändning mot att för svenskans del omtala reale, maskulinum och femininum som grammatiska genus. Det är ju först när man talar om maskulinum och femininum som semantiska genus som det över huvud taget blir aktuellt att tala om reale. Eller tänker jag fel?
  • Åsa

Att kossan (om det är den som avses) är "en" tycks de flesta vara ense om. Men jag personligen undrar över uttrycket. Jag har aldrig vare sig hört eller sett "trött som en/ett gnu". Var används det? Geografiskt? Åldrar?

• 05091112
    Åsa skrev 2012-04-04 13:33:26 följande:
    Att kossan (om det är den som avses) är "en" tycks de flesta vara ense om. Men jag personligen undrar över uttrycket. Jag har aldrig vare sig hört eller sett "trött som en/ett gnu". Var används det? Geografiskt? Åldrar?
    Nordöstra Skåne, 24 år.

Svar på tråden Trött som en/ett Gnu?