• Anonym

Jobba när morfar dött

Min morfar dog imorse och jag vet inte om jag fixar att jobba imorgon. Jag har ett vikarie-kontrakt som går ut sista mars (de brukar dock alltid förlängas) och jobbar i butik. Det känns lite tufft att stå bland folk.... Måste jag sjukanmäla mig eller är det bara att bita ihop och se glad ut?

• Svar på tråden Jobba när morfar dött
  • Anonym

Jag skulle i alla fall bita ihop och jobba ändå. 

Beklagar sorgen.  

• Anonym

Han fick sin diagnos i slutet på förra året. Sen har det bara gått utför. De senaste dagarna har han varit mycket dålig och imorse tog han sitt sista andetag i sömnen. Min arbetsgivare & kollegor vet om situationen.

• Anonym

När min mormor gick bort kände jag samma sak, jag var jätteledsen och skulle ha svårt att koncentrera mig mig jobbet så jag var hemma under en dag. När jag frågade min chef hur jag skulle redovisa det så sade han att jag fick ledigt med lön vid närståendes bortgång.

Men nu jobbar jag ju statligt så det kanske är skillnad?

• Anonym

Vad säger chefen? Dödsfall/sorg är ingen giltig orsak till sjukskrivning. Kanske kan du få ta ut några semesterdagar med kort varsel?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-19 09:11:18 följande:
    Vad säger chefen? Dödsfall/sorg är ingen giltig orsak till sjukskrivning. Kanske kan du få ta ut några semesterdagar med kort varsel?
    Jag har inte pratat med chefen än. Jag ska nog skicka ett sms strax, fixar inte att prata i telefon.
    Jag vet inte om jag har några semesterdagar som vikarieanställd?
  • Linda1976

När min mormor dog (som jag stod väldig nära) så var jag hemma drygt 1 v.... Jag grät dygnet runt i flera dagar... jag KUNDE inte jobba...

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Anonym
    Linda1976 skrev 2012-02-19 09:13:14 följande:
    När min mormor dog (som jag stod väldig nära) så var jag hemma drygt 1 v.... Jag grät dygnet runt i flera dagar... jag KUNDE inte jobba...
    Som det är nu så gråter jag omvartannat. Jag försöker att andas djupt och slappna av, men ibland kan jag inte hålla emot. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att jobba imorgon. Men måste jag så måste jag.... jag vill ju inte riskera att få sparken
  • Linda1976
    Anonym skrev 2012-02-19 09:17:23 följande:
    Som det är nu så gråter jag omvartannat. Jag försöker att andas djupt och slappna av, men ibland kan jag inte hålla emot. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att jobba imorgon. Men måste jag så måste jag.... jag vill ju inte riskera att få sparken
    Dödsfall i familjen är giltigt skäl till frånvaro. Jag lovar dig.
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Anonym (sorgligt)

Men en morfar måste väl räknas som en nära anhörig.. eller är det bara föräldrar/syskon som räknas som det?

Jag jobbar i landsting o vi får vara hemma om nån dör....

Själv råkade jag jobba den dagen morfar gick bort, men var hemma nästa dag.. sen  jobbade jag kväll på begravningsdagen. Usch.. det var jobbigt.
    Men jag hade som du, ett vik o man vill ju lixom ställa upp.. men det ångrade jag.. mådde skit. Begravningen var slut kl 13.. o sen började jag jobba kl 15. Inge vidare.

Jag tycker du ringer din chef och frågar hur du kan göra! 

Svar på tråden Jobba när morfar dött