• Anonym

Hur farligt är det att ta voltaren om man är gravid?

Är gravid i vecka 13 och har inte tagit några läkemedel under graviditeten innan. Nu har jag en brutal smärta i halsen som påföljd av förkylning, inte kunnat äta på 1 dygn (hur bra det nu är för bebisen)

Jag brukar alltid ta voltaren när jag har ont i halsen. Smärtan försvinner nästan helt på mig då. Har provat alla halstabletter som rekommenderas, zyx,  strepsils, bafucin.. sånt har aldrig hjälpt på mig..
    Läste dock att man inte ska ta voltaren under graviditet utan att rådfråga läkare... anledningen är att man blir mer blödningsbenägen.

Och nej jag har inte halsfluss, men det gör lika ont för det. Och oroar mig hela tiden för att jag inte kan äta, min bebis behöver ju näring :( 

Så min fråga är väl egentligen om någon tagit voltaren under graviditet och isf hur gick det??

• Svar på tråden Hur farligt är det att ta voltaren om man är gravid?
  • Tokstolla

Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. (Detta geler även gelen) så jag hade aldrig chansat. 

Gå till doktorn. Hoppas du kryar på dig snart! 

• Tokstolla

Under tredje trimestern sker det andra otrevliga missbildningar -ifall någon undrar.

• Coyote

Kör med Alvedon i stället, det hjälper ju en aning i alla fall.

• Dimitra

Din bebis kräver nästan ingen näring eller energi av dig än så länge och det lilla tas av dina reserver så oroa dig inte över det

Krya på dig {#emotions_dlg.flower}

The Dimitra universe.
  • ElizaDay

Jag hade nog inte chansat om jag var du, men ring sjukvårds rådgivningen och hör vad de säger. Lycka till!

• education

Men vad i hela friden... Det är väl klart att du inte ska ta det när man avråder gravida ifrån det. Och ska du basera ditt beslut på vad några på familjeliv har svarat gällande egna erfarenheter? Typ "jag åt det flera gånger och Ida är fullt frisk" - alltså är det ofarligt.

Ibland blir man lite fundersam..

Och hur vet du att det inte är halsfluss? Tagit halsprov? Och vad är det för fel på icke antiinflammatoriska värktabletter, typ Alvedon?

• education

Och som sagt, det är inte jätteviktigt att du får i dig mat om det handlar om bara några dagar. Du har gott om reserver som kroppen tar av. Räcker med vätska tills vidare.

• Anonym
    education skrev 2012-02-19 10:32:11 följande:
    Men vad i hela friden... Det är väl klart att du inte ska ta det när man avråder gravida ifrån det. Och ska du basera ditt beslut på vad några på familjeliv har svarat gällande egna erfarenheter? Typ "jag åt det flera gånger och Ida är fullt frisk" - alltså är det ofarligt.

Ibland blir man lite fundersam..

Och hur vet du att det inte är halsfluss? Tagit halsprov? Och vad är det för fel på icke antiinflammatoriska värktabletter, typ Alvedon?
    Alvedon och voltaren har inte alls samma effekt, alvedon hjälper inte mot inflammation - dvs ont i halsen.
  • education

Det hjälper inte mot inflammation men mot smärta. Dessutom finns det inget som säger att det är en inflammation i halsen.

Svar på tråden Hur farligt är det att ta voltaren om man är gravid?