• Catox9

Ledsen bebis, ont i magen (???) svårt att bajsa, vad göra?!?!

Hej!
    Har en liten på snart tre veckor..
    Han äter baby semp lemolac men verkar ha svårt att bajsa.

Han knorrar mycket, pruttar nästan hela tiden men verkar ha svårt att få ut något mer.
    När dottern åt ersättning så bajsade hon nästan varje dag utan större problem men lillkotten tycks inte ha det lika lätt..
    Han blir alldeles stel och illröd när han skriker :(
    Det är så synd om honom :(( 
    Jag har provat att "massera" magen medsols, det ger pruttar men inte mkt mer..

Har hört att man kan ha i olja i ersättningen men vill ha fler tips!

Vi ger minifom innan varje måltid och har sempers magdroppar i kylen, ska ge honom det idag för första gången..
    Hur är det med sånt här katrinplommonavkok, kan man ge det till en sån liten??

Åh, hjälp mig snälla!             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-19 09:52
    Jag vill helst inte byta ersättning, ge mig andra tips :)

• Svar på tråden Ledsen bebis, ont i magen (???) svårt att bajsa, vad göra?!?!
  • stjierna

- 1 tsk rapsolja innan varje måltid
    - katrinplommonavkok (1 liter vatten, 6 plommon, koka i 15 minuter o låt svalna innan du silar. Blanda vatten och avkok 50/50 i flaskan)
    - ge flaska i knäställning (jag har bilder om du vill se hur - det brukar ge bajs varje gång)
    - minifom minskar bubblor i magen, men gör inget för hård mage. Semper magdroppar hjälper till "till en god tarmflora" - MEN, mpnga små bebisar blir hårdare i magen av dom (och D-droppar!).

• Vinxen

Köp en Dr Brown flaska om du inte redan använder det. Den är kanon och bebis sväljer ingen luft. Den rekomenderas av läkare då den förhindrar kolik

• Catox9
    stjierna skrev 2012-02-19 10:04:28 följande:
    - 1 tsk rapsolja innan varje måltid
    - katrinplommonavkok (1 liter vatten, 6 plommon, koka i 15 minuter o låt svalna innan du silar. Blanda vatten och avkok 50/50 i flaskan)
    - ge flaska i knäställning (jag har bilder om du vill se hur - det brukar ge bajs varje gång)
    - minifom minskar bubblor i magen, men gör inget för hård mage. Semper magdroppar hjälper till "till en god tarmflora" - MEN, mpnga små bebisar blir hårdare i magen av dom (och D-droppar!).

Tack för ditt svar!
    Så man kan ge katrinplommonavkok när de är så små? Då ska jag absolut prova det!
    Aha, rapsoljan innan måltid, det har jag inte provat.

Jag är inte säker på att han har hård mage eller är förstoppad.. Men han skriker och verkar ha ont i magen, det är så svårt när de är så små man har liksom inte lärt sig vilka skrik som betyder vad ännu :)
    När han väl bajsar så är det inte som korvar utan löst/vattnigt. Fast det kan ju vara så att det tar sig förbi om han nu har en klump kvar i tarmen...

Åååh det är så svårt det här!     
  • Catox9
    Vinxen skrev 2012-02-19 10:10:17 följande:
    Köp en Dr Brown flaska om du inte redan använder det. Den är kanon och bebis sväljer ingen luft. Den rekomenderas av läkare då den förhindrar kolik
    Använder MAM's flaskor, de med en plastventil i botten, funkade bra för dottern så tänkte köra på dem den här gången oxå...
    Blir det inte bättre så får jag byta! 
  • Catox9
    HEARM skrev 2012-02-19 10:13:54 följande:
    varför vill du inte byta ersättning?
    Eftersom han har fått det sen några veckor.. Blir det inte någon förbättring av de andra tipsen så får jag ju byta såklart! Men jag vill helst inte det eftersom det kan störa mer än det hjälper.
  • HEARM
    Catox9 skrev 2012-02-19 10:15:57 följande:
    Eftersom han har fått det sen några veckor.. Blir det inte någon förbättring av de andra tipsen så får jag ju byta såklart! Men jag vill helst inte det eftersom det kan störa mer än det hjälper.

oki var bara nyfiken :)
  • Catox9
    Myran 08 skrev 2012-02-19 10:23:57 följande:
    Har du testat magmassage för bebisar? 

Nej jag har bara "masserat" med cirkelrörelser på magen inte det med ett schema för fyra rörelser..
  • mabelle

På vårt BVC fick vi ett papper på alla rörelser. Vår bebis blir alltid glad då han får massagen. De säger dock att den inte ger omedelbar verkan utan att det kan ta ett par veckor innan det hjälper om man gör det varje dag.

Hoppas att din lille slipper ha så ont snart!

Svar på tråden Ledsen bebis, ont i magen (???) svårt att bajsa, vad göra?!?!