• Sveasson

Motionscykel vs Crosstrainer???

Jag vill börja träna och har bestämt mig för att köpa antingen en motionscykel eller en crosstrainer. Vilken av dem skulle ni rekommendera och varför?

Jag egentligen inte gå ner i vikt utan bara få bättre kondition, få träningsvärk och känna att kroppen fått jobba. Men det skulle inte direkt vara ett minus om speciellt magmusklerna tränades. Men samtidigt ska det ju vara kul också. Så vilken rekommenderar ni? Hur länge bör man hålla på åt gången för att det ska göra någon verkan?

Så småningom, när jag fått lite vana att träna så skulle jag vilja börja på sportlife, som finns alldeles i närheten, men en väldigt dum fråga, vad brukar man ha på sig när man tränar? Jag har aldrig varit på ett gym tidigare så jag har ingen aning och är rädd att göra bort mig totalt. 

• Svar på tråden Motionscykel vs Crosstrainer???
  • Sveasson

Igen enda på Fl som kan något om träning?

• Dr to be

Jag skulle välja crosstrainer. Tränar hela kroppen medan en träningscykeln bara tränar underkroppen. Crosstrainern är mycket jobbigare (tycker jag iaf) men lämnar ingen direkt träningsvärk medan cykeln kam göra ont i rumpan.

Så jag röstar på crosstrainern

• Sveasson
    Dr to be skrev 2012-02-19 11:47:38 följande:
    Jag skulle välja crosstrainer. Tränar hela kroppen medan en träningscykeln bara tränar underkroppen. Crosstrainern är mycket jobbigare (tycker jag iaf) men lämnar ingen direkt träningsvärk medan cykeln kam göra ont i rumpan.

Så jag röstar på crosstrainern
    Det var det jag trodde med, att Crosstrainern var mer allsidig. Har den mätare med så man kan se hur långt man har gått efter varje pass?
  • Sarah f

Crosstrainer- bättre att jobba stående både för effekt och musklerna i rumpa och höft.

• Lottis77

Jag har crosstrainer och jag kan stå en timme på den, men ingenting i hela världen kan få mig att cykla en timme. Mycket jobbigare på en motionscykel, plus att jag har ett benigt arsle, så 5 minuter på en cykel ger mig plågor.

• Basi

Har ni fått synliga resultat med crosstrainern? Jag kämpar på med min och "trampar" 10-30km per dag, att jag blivit starkare i benen känner jag av men det känns inte som om jag får några synliga resultat..

• Johan75
    Basi skrev 2012-03-02 10:30:05 följande:
    Har ni fått synliga resultat med crosstrainern? Jag kämpar på med min och "trampar" 10-30km per dag, att jag blivit starkare i benen känner jag av men det känns inte som om jag får några synliga resultat..
    Du har fått precis de resultat som träning ska ge. Träning gör en starkare och uthålligare (och ibland även smidigare). Träning är ganska ineffektivt för att gå ner i vikt, även om det hjälper. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Motionscykel vs Crosstrainer???