• Anonym (ledsen)

Finns det fler som får ta skit från någon gammling inom äldreomsorgen?

Jag jobbar som timanställd inom hemvården.
    Det är jättebra där förutom en riktigt elak tant som är elak mot de flesta som är nya,
    mig är hon jätteelak mot.Tex idag så sa jag Hej det är ****** som kommer här och jag har ju varit här några gånger du känner väl igen mig? hon sa men börja jobba då förhelvete och hon fortsätter vara otrevlig.
    Jag vet inte hur jag ska bete mig när jag går till henne för hon verkligen häver ur sig elaka ord och man vet inte vad man ska säga för det ska bli fel, man är alltid 2 när man ska lägga henne på kvällen och då är jag med, jag är jättenervös och vet inte hur jag ska betee mig och jag är förstummad.
    Är det någon som har ett tips hur jag ska klara av den tanten.
    Finns det någon mer som har råkat ut för detta?

• Svar på tråden Finns det fler som får ta skit från någon gammling inom äldreomsorgen?
  • Anonym (:))

Hej!shit det känns som att jag har skrivit det du har skrivit...brukar jobba i en grupp inom hemtjänsten där det är en sån himla otrevlig tant...så jag har sagt ifrån att jobba i den gruppen bara för henne!
    Låter skumt med vart bor du som skriver???

• mrDef

Råkar ut för sådant titt som tätt. Kan väl säga att "du behöver inte vara otrevlig eller arg, vi ska ju hjälpa dig"... eller nåt i den stilen. Inte alltid det hjälper att säga något utan man får borsta bort skiten när går från vårdtagaren... tyvärr..

• Anonym (ledsen)

Hej jag bor i Skaraborg

• Stålmamma

inget att bry dig om låtsas bara som att hon inte finns och gör bara ditt jobb har själv jobbat på ett diment boende och där va det en tant som hela tiden kalla mig för k*rring j*vel mm
    inget att bry sig om

• marina81

Man måste vara professionell helt enkelt. Det är klart att man kan bli ledsen men det är viktigt att inte ta sådant personligt. Jag vet inte om du har någon utbildning? jag läser till sjuksköterska men innan jag började utbilda mig så jobbade jag en del med dementa, och tyckte det var jättejobbigt att en del var otrevliga. Men nu när jag har utbildning så har jag en större förståelse och beredskap för sådant. Det enda man kan göra är att bita ihop eller försöka förklara på ett fint sätt att det inte känns roligt när hon är sådan. Sedan så kan det vara en god idé att försöka ta reda på anledningen till hennes ilska. Något bottnar det säkert i. Det kan bara vara något så enkelt som ångest och frustration över att behöva få hjälp av andra för att klara sådant som man tidigare klarat själv. Hon kanske känner sig utelämnad och otrygg??

• Kantarellen

Ja, det har hänt. Ta det inte personligt, för det har inte med dig att göra att hon är otrevlig. Och som tidigare sagt, kan det vara bra att fråga rakt ut varför hon säger som hon gör.

• Anonym (:))

Okej!nä jag tycker det är jättejobbigt när jag var hos henne för hon var verkligen otrevlig och hon gnällde på hur man såg ut och vilka kläder man hade och allt...ma lär ju försöka att inte bry sig men man tar ju lätt åt sig. Sista gången jag var hos henne så sa jag att jag är här för din skull för jag ska hjälpa dig och vill du inte ha min hjälp så säg det...då sa hon att hon inte vela det så då gick jag bara därifrån..ringde iochförsig en jag jobbade med som fick gå dit...men hon sa att är hon svinig så be henne larma så får larmet komma och hjälpa henne för man ska inte ta vilken skit som helst....på vilket vis är hon otrevlig??va säger hon??

• Anonym (ledsen)

Den här tanten är helt klar i huvudet och vet precis vad hon säger ...så därför tar jag det kanske hårdare och mer personligt.
    Jag tror jag alldrig kan gå till henne själv och hjälpa henne till toa om hon ska fortsätta vara så elak mot mig.
    Hon brukar göra sig tyngre än vad hon är bara för att jävlas också,så därför är jag livrädd att jag ska tappa henne den dagen jag ska dit....Så har hon gjort mot en så hon tappade henne och hon skäller om det än idag.

• Hattifnattentanten

Är du säker på att hon är riktigt klar i huvudet? En del människor är jätteduktiga på att dölja det, just vetskapen om att man håller på att förändras kan bidra till att man mår dåligt och blir elak.

• Anonym (ålderdom)

Det kan komma åldersförändringar innan de blir senildementa. Den snällaste kan bli förvirrad och arg. Men då brukar det svänga så att de är jättetacksamma och trevliga en annan gång man kommer.

Det är en sorg som kan göra att de blir ilskna, tänk, att bli gammal och beroende av andra hela tiden med de intimaste saker. Hon kanske tycker det är väldigt jobbigt när det dyker upp någon ny som ska hjälpa henne. Men du ska inte behöva stå ut med hennes elakheter. Kan du inte "byta bort" henne så att du går till någon annan och hon får hjälp av någon som hon accepterar?

• Anonym (ssk)

Har själv arbetat inom hemtjänsten i många år och är nu utb. ssk. Tyvärr finns det många vårdtagare som inte alltid har varit så snäll mot en trots att man har velat deras bästa. Fördelen med att jobba inom hemtjänsten och inte på ett boende är att man inte är hos vårdtagaren så länge och inte har den omkring sig hela tiden. Ibland har jag också blivit sårad av kommentarer men när du går utanför dörren så kan du skälla av dig och muttra för dig själv

De råd jag kan ge till dig är att du skall prata med din chef om hur vårdtagaren behandlar dig, förklara att du inte tänker gå dit ensam och att du inte accepterar hennes bemötande gentemot dig.
    När någon har varit elak mot mig har jag också förklarat att jag är där för deras skull och för att hjälpa dem. Jag tycker att du gjorde rätt som gick därifrån och skickade dit någon annan.

När någon är dement så är det svårt att förklara för den personen att uppförandet inte är ok. Men jag har alltid bett om att få någon kollega med mig när jag haft en vårdtagare som har fått mig att må dåligt.

Många äldre är också väldigt ensamma vilket kan vara en förklaring till att de tar ut sin bitterhet över den människa som väl kommer hem till dem. De behöver skälla av sig och ibland är man tyvärr ett oskyldigt offer. Försök att skaka av dig så mycket du kan och även om det känns som om angreppen är personliga så är de förmodligen inte det.

Lycka till, våga be om hjälp och stöd av dina kollegor och din chef.

• Anonym (ålderdom)

Det är säkert som Anonym(ssk) säger att det är inte dig hon är arg på men det är du som får ta emot hennes ilska. Det kan vara att hon tycker det är jobbigt när det kommer någon ny och det betyder inte att hon inte gillar dig personligen.

• Anonym (Varit där)

Har jobbat en del innom äldrevården och liksom du stötte på en dam som var helt klar i knoppen,men fruktansvärt elak.
    Allt jag gjorde var fel,thepåsen låg på fel sida koppen,jag öppnade perisennerna fel,tog fram fler kläder,till ist så fick jag inte hjälpa "Gå ut" sa hon argt.
    Jätteledsen var jag,och de andra förstod så det enda jag behövde göra hos henne var att gå in med hennes mat.Så fortsatte det några månader.

En dag larmade hon och ingen annan kunde hjälpa henne,så jag gik in och sa att det finns ingen annan här idag,är det okej om vi hjälps åt?
    "Tjaa sa tanten,då får vi göra det"
    Efter det blev vi riktigt goda vänner,och kunde tom skämta fast hon var en mycket stram tant.

Sedan visade det sig att denna tant grät varje sommar när de ordinarie gick på semester,hon vågade inte förlita sig på oss yngre som inte visste om hennes strikta rutiner,hon orkade inte förklara sig gång på gång...dessutom var hon jätterädd att jag skulle tappa henne eftersom jag är så liten.

Kanske är det något liknande med din tant?
    Hon är rädd för att ta emot hjälp från sådana hon inte känner,rädd för att det inte skall bli som hon tänkt sig och som hon är van vid.
    Prata med de andra i personalen,och fortsätt vara glad och trevlig mot damen trots att det tar emot (man blir ju ledsen och rädd när någon skäller och säger att man gör fel)
    Fråga de andra hur ni skall göra för att göra det så bra för er båda som möjligt,det är MYCKET möjligt att hon kommer att bli trevligare mot dig när du blivit en "vana" för henne,och när det kommer en ny och skall jobba så kommer hon förmodligen att se dig som "en av de som kan och vet hur jag vill ha det"

Som någon annan skrivit,många äldre mår dåligt över sig sjävla,har ont,tycker det är jobbigt att ta emot hjälp...

Lycka till

• Hagel

Jobbar själv timmar i hemtjänsten och känner igen det du skriver.

När det gäller dementa vårdtagare har man ju ett annat förhållningssätt till vad de säger och gör men när det gäller 'klara' personer är det en annan sak.

Prata med vårdtagarens kontaktperson och, den borde kanske försöka hitta en lösning tillsammans med vårdtagaren, eventuella anhöriga och biståndsbedömare.

• Björkeli

Hej.

Tycker du har fått många bra svar, men skulle bara vilja ge ett förslag kring detta när du presenterar dig. Testa att inte säga, "du kommer väl ihåg mig" osv. För en del har väldigt dåligt minne utan att för den delen ha en sjukdom som gör det, och för dessa kan det vara otroligt pinsamt att bli påmind om det.

Jag försöker ofta tänka på att det är människor, de har levt ett lååååångt liv utan att behöva få hjälp. Så kommer vi ungdomar, , och ska hjälpa dem. Med saker som varit självklara för dem hela livet.

O bland övriga i samhället går alla människor inte ihop, och det är inget annorlunda med det bara för att det är gamla människor. Men det är då här som en proffessionella sida måste komma fram. Gör det du ska göra med respekt och gå sedan där ifrån och avsluta med ett trevligt hejdå.

Sen prata med den andra personalen om detta, både för att du ska få det ur systemet och för att de ska förstå att du inte är så pigg på att gå till henne jämt.

Du säger att hon gör sig tung, hur mkt kan hon göra själv?
    Uppmuntra henne till att göra så mkt som möjligt själv och förhoppningsvis kommer det i framtiden att fungera bättre vid just dessa situationer.

Ger dig en styrkekram!

• Arachne

Har själv jobbat inom vården så jag vet hur det kan vara.
    Försök sätta dig in i deras situation. Det kan vara lite förnedrande att behöva ta hjälp av en annan människa till så enkla saker.
    Försök prata med henne och förklara att hennes kommentarer sårar dig. Tala till henne som en vuxen människa och inte som din patient.
    Lycka till

• biomedbonus

En del människor är helt enkelt bara elaka1 Om hon är klar i huvudet så finns det ju ingen ursäkt till hennes dåliga betende!
    prata med din chef och säg att du känner dig otrygg själv med henne.

• Anonym (Less)

Jobbar inte inom hemtjänsten, men jag jobbar som personlig assistent åt en gubbe som är en riktigt sur jäkel... Tål honom inte, har ångest varje dag man ska jobba =/ Och det är inte bara jag som känner såhär.. Det slutar ca 4 pers/år. Och dom som på förmedlingen säger att det är dom det är fel på och inte han.. Men INGEN förstår hur han är om man inte är uppe i han hela tiden, han har ett fusk smail som han använder utåt... Han är en bortskämd gubbe som INTE behöver assistans heela dagarna..
    Är så dödligt less på gubbfan... Grrr
    Tur att man går mammaledig snart, (om bågra månader) bara att bita ihop =(

Svar på tråden Finns det fler som får ta skit från någon gammling inom äldreomsorgen?