• Anonym (undrar)

barn med hjärnhinneinflammation

Skulle vilja höra erfarenheter av er som har barn som haft Hjärnhinneinflammation.

De flesta symtom verkar ju vara liknande som man får vid just feber.

Huvudvärk
    kräkning
    stel nacke
    ljud o ljuskänslighet.

Är det att symtomen är så MKT kraftigare vid just hjärnhinneinflammation?
    Går värken i nacken ner en aning vid smärtstillande?
    samma med huvudvärken, går den att lindra?

Hur vet man egentligen att det är tecken på en Hjärnhinneinflammation? 
    Har man över 40 i feber så kommer ju ofta dessa symtom ändå.

Snälla, gör mig lite klokare! 

• Svar på tråden barn med hjärnhinneinflammation
  • siljeholm

Är du orolig så åk in å be dem kolla! Men oftast blir barnet okontaktbart eller dyligt, men ja hade åkt in vid minsta misstanke. Det är inget att leka med

• mama90j

Jag har själv haft hjärnhinneinflammation. 
    Mitt började med väldig kraftig huvudvärk och mycket kräkningar mitt i natten. 
    På morgonen efter åkte vi in till barnakuten där dom tog prover. Dom gjorde även lumbalpunktion (prov på ryggmärgen). 
    När provresultaten kom så var det hjärnhinneinflammation jag fått och jag blev inlagd med något slags dropp.

Det var några år sen nu, men idag mår jag bra, har inga men av det eller något sånt.
    Så åk in om du är orolig!  

• Anonym (undrar)

Tack

puff puff

• Majsan70

Min dotter dog nästan i meningock meningit för ca 8 år sedan.

Smärtorna vid meningit går inte att beskriva i ord.  Hon kunde överhuvudtaget inte vistas i dagsljus. Hon klarade inte av ljud, hon kaskadkräktes precis ALLT som kom ner. Febern gick uppemot 42 grader.

Små barn kan bli påverkade  i fontanellen och inte alltid kommer nackstelheten. Man kan oxå få petekier.

Det är viktigt att sjukvården tar rätt prover direkt vid misstanke om meningit..annars kan de gå som för vår dotter...att det nästan blir för sent.

Svar på tråden barn med hjärnhinneinflammation