Vad gör man när man är höggravid och börjar bli djupt deprimerad?
Jag är gravid i 34 och har börjat må riktigt, riktigt dåligt. Jag har haft en otroligt jobbig graviditet, har varit sjukskriven och i stort sett sängliggande sedan andra månaden. Jag har hyperemesis som har lett till svår järnbrist och magkatarr, foglossning som gör att jag knappt har kunnat röra mig på två månader utan mina kryckor, sammandragningar som gör jätteont och svåra buksmärtor som läkarna inte kan förklara. Har stått ut länge men det blir svårare och svårare. Jag äter ondansetron regelbundet men kräks ändå fortfarande. Har varit inlagd med näringsdropp och järndropp, äter omeprazol mot magkatarren men den hjälper inte, citodon mot smärtorna som inte hjälper så mycket heller. Sover extremt dåligt trots sömntabletter och trots att jag är helt utmattad. Det här har lett till att jag mår skitdåligt psykiskt, jag bryter ihop oftare och oftare och det blir värre och värre. Har gått så långt att jag legat på golvet och spytt och gråtit i flera timmar, hoppats att bebisen i magen ska dö så jag kan ta livet av mig för att jag inte klarar av det här längre. Jag har regelbunden kontakt med psykiatrin och min läkare vet om allt det här. Äter zoloft och lamictal (är egentligen bipolär men har mått bra länge, men äter fortfarande mediciner för att det inte ska komma tillbaka) men det går inte att höja mer eller äta fler mediciner förrän efter förlossningen.
Min sambo är jättefrustrerad pga allt det här, han pendlar mellan att vara jätteorolig, krama mig, göra allt för mig, stötta mig till 100% osv och att bli helt hysterisk och säga "Men va fan nu får du rycka upp dig!!" för han vet inte vad han ska göra! Jag har liksom hamnat mellan stolarna.. får ingen direkt psykiatrisk hjälp för de kan ändå inte höja medicinerna mer, och de tycker det har att göra med graviditeten att göra och jag ska ringa till förlossningen om jag mår dåligt (även psykiskt). Men när jag har varit där (och på spec mödravården) har de varit jätteotrevliga och medan jag har legat och gråtit har de sagt "Men alltså vad vill du att vi ska göra?! Det finns inget att göra, du får stå ut! Du är väl en stark tjej, eller hur??"
Jag ska bli igångsatt pga allt det här, och överläkaren på sjukhuset har sagt att man kan bli igångsatt fr o m vecka 37+0 då bebisen anses vara "klar" men de tycker inte det är så pass allvarligt så jag får inte bli igångsatt förrän KANSKE ca 1½ vecka efter det, om inte ännu senare. "Det är ju bara att stå ut" säger de. Jag vill bli igångsatt så fort bebisen är tillräckligt mogen, så att jag kan få sluta kräkas för en gång skull och få börja äta normalt igen, få sova bättre varannan natt åtminstone och få börja med medicinerna som min psykiater vill att jag ska börja med. Men de ger mig bara dåligt samvete, att jag inte orkar stå ut, "du är väl stark??" osv. De tycker jag ska vara tacksam om jag inte kräkts under de senaste timmarna, för då "mår jag ju bättre än vad jag gjorde igår", "du ser att det inte är lika jobbigt varje dag", "förut kräktes du ju TIO gånger om dagen så klaga inte nu, för du har ju bara kräkts TRE gånger idag", "du har ju fått i dig en yoghurt idag, det är ju jättebra, var glad!"
Jag vet inte var jag ska vända mig längre.. jag är så sjukt orolig att jag kommer bli psykiskt sämre för varje dag som går fram till förlossningen. Jag var så överlycklig att jag "vunnit" över den här jävla bipolära störningen, hade mått bra så länge, jag var så lycklig! Och nu har jag blivit såhär och ingen tar mig på allvar :( Psyk säger ring till förlossningen, och förlossningen säger ring till psyk. Ingen gör något förutom att ge mig dåligt samvete och säga att jag ska stå ut, att jag är jobbig för jag måste ju förstå att det inte finns något man kan göra. Jag är livrädd för att jag kommer må så dåligt psykiskt att jag kommer bryta ihop när bebisen väl är här, och då har vi två barn att ta hand om, skulle jag verkligen bli deprimerad kommer jag läggas in på psyk och proppas full med starka mediciner pga "min historia" och då får jag inte vara med mitt nyfödda barn :( Är det för mycket begärt att vilja att de hjälper mig göra allt de kan INNAN det går så långt?? :(