• hellokitty

hur allergisanera hem? kan man behålla katterna?

Vi har en liten pojke som är nydiagnosticerad med astma och i väntan på remissen till allergimottagningen ska vi allergisanera hemmet. Vi har tills vidare slängt ut katterna (de får bo i källaren där de kan gå ut och in som dom vill genom kattlucka) och ska såklart dammsuga/dammtorka/tvätta men vad kan man mer göra?
    Finns det någon här som har erfarenhet av att kombinera husdjur med astma/allergi? går det ens att kombinera eller måste man helt göra sig av med katterna om nu en allergi konstateras?

tacksam för tips och råd! 

• Svar på tråden hur allergisanera hem? kan man behålla katterna?
  • Majsan70

Jag har tre barn som alla har eller har haft astma. Jag  har själv svår astma, men vi har trots detta 5 katter och en hund.
    Om man kan kombinera astma med djur beror ju på vad astman beror på. Har man en bakomliggande allergi så får man ju utröna vad den i sin tur är framkallad av. Med katter gäller att det finns ett antal olika allergener man kan vara känslig mot. Man kan oxå klara av den/de djur man redan har, men bli sjuk om man skaffar nya.

• hellokitty

Hmm, ja skaffa fler husdjur gör vi ju inte i detta läget, men det vore ju en lättnad om vi inte måste göra oss av med dem vi redan har. Hade vi dessutom kunnat ha dem inomhus hade det varit underbart men det får vänta tills vi vet att det finns en annan bakomliggande orsak till astman.

Min man är allergisk  mot hund och häst men är uppväxt med katt och har aldrig reagerat på våra (dock utslag på pricktest även för katt). Vi har det "normalstökigt" hemma o funderar på om städfirma en gång i veckan skulle kunna minska sonens symptom? Kostar ju lite men det är det ju värt om det hjälper

Svar på tråden hur allergisanera hem? kan man behålla katterna?