• Anonym

pappan kan inte sammarbeta!

Kontakta en bra familjerättsadvokat och boka ett möte. Kostar en del (ca 1500 för en timme) men är värt varenda krona. När du fått rätt fakta är det lättare att agera förståndigt i kontakten med exet.

Lycka till!

• Anonym
    Emma2009 skrev 2012-02-19 21:43:37 följande:
    Det är väldigt svårt och dyrt. Så länge det finns en vetig förälder är det alltid nån som städar upp :( Men om du försökt med sammarbetssamtal under en tid och han inte kommer, så kanske du kan få med dig familjerätten i hur han är? Det är vid en vårdnadsutredning oftast familjerättens utlåtande som tingsrätten lyssnar på vid dom. Om utredarna får bevis på att det inte fungerar med samarbetet så vinner du annars inte. Vad gäller ekonomi kan hemförsäkringen vara till hjälp, alternativt rättshjälp. Har du försökt gå på samarbetssamtal? Vad säger dem där i så fall?
    Har man låg inkomst får man rättsskydd...
  • Anonym

Kan du samarbeta då? Vad är det du skriver i sms mejl osv? Hur ofta hör du av dig? För enkelt kan vara att de tröttnat för du hör av dig för mycket

• Anonym
    Emma2009 skrev 2012-02-20 07:04:47 följande:
    Japp rättskydd är det dom heter rättshjälp. Men då måste man ha låg inkomst och inte ha mer än 50 000 kr sparade på bank eller i fonder eller aktier.
    Njae... där har du väl ändå fel.

Rättshjälp kan man få om man tvistar under första året efter separation och det är inkomstprövat (typ). Kan dock säga att om man har pengar fast bundna i en bostadsrätt är det ändå ok, det hade nämligen jag. Advokaten ansöker om rättshjälp åt sin klient och sedan meddelas man hur mycket hjälp man får. (Jag fick betala 40% själv tror jag)

Rättsskydd kallas den delen av hemförsäkringen som gör att du är försäkrad mot rättsliga kostnader upp till ett visst belopp. Hemförsäkringen gäller alltså först ett år efter separationen och täcker oftast upp 80 % av kostnaderna. lite beroende på försäkringsbolag, jag vet att IF är sämst :( på just detta.
  • Anonym

Hur ofta är dottern hos pappan? Vad menar du med samarbetsproblem?
    Han kanske inte vill prioriterar barn kalas varje gång hon är hos honom, han kanske har andra planeringar för sin dotters tid med honom.

Man kan samarbeta utan att behöva svara på telefonsamtal, samtal öga för öga, men det krävs att man inte ställer sina egna krav och behov i första hand, inte bråkar eller är anklagande och försöker styra den andre föräldern.
    * Du skriver att han lämnar henne en bit från din lya? Kan bero på att han inte vill träffa/ se dig, dottern kanske har separationsångest mm. Varför ska han träffa dig? För att få skäll, massa frågor muntligt av dig mm?

Det är väl jättebra att skriva ner sina önskemål och håll dig till fakta inte ställa som ett krav, inte bestämmande, mm.
    Håll dig till din vecka är din vecka och hans vecka är hans vecka, däremot om skola, lov, kostnader för barnet som ska delas och liknande ska man kunna maila om och hitta överenskommelse om.
    Och ett samtal samt sms om det är riktigt AKUT ang dottern.

Finns ingen anledning för dig att kontakta honom om oväsentliga saker stup i kvarten, däremot räcker det att skicka mail med både oväsentlig info eller frågor som du vill ha ett svar på men du kan inte räkna med att du ska ha ett svar omg. 

• Anonym

Pappan kan inte samarbeta mer rätt rubrik hade varit VI KAN INTE SAMARBETA. Varför lägger du allt ansvar på pappan här är du helt fri från ansvar? "mitt barn blir lidande för allt han gjort/gör...rättelse ERT BARN och den ungen lider för sånt NI gör mot varandra! Fattar du ts? Du är också ansvarig för detta och att ert barn lider inte han alena

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-02-19 20:33:48 följande:
    okej...har ju knappst råd till å stämma han, men nått måste ju göras....inte ens farmor går å få tag på...vuxna människor som beter sej så här illa...är ju min lilla tjej som blir lidande...

hur lätt är det å få ensam vårdnad i tingsrätten då? dom kan väl dömma lite hur dom vill?! 
    Varför behöver du få tag i honom och vad i hela världen ringer du farmor för?
  • Anonym

jag skulle nog säga att pappan har samarbetssvårigheter för man måste faktiskt prata med varandra om man ska ha gemensam vårdnad. det är ju ingen som vet vad ts vill säga när hon ringer. hon kanske ringer en gång i veckan för att diskutera kalas, skola/dagis, nåt kanske har hänt som man borde ta. barnet kanske är sjukt och inte kommer till överlämnadet om det sker på dagis/skola. två gånger i veckan tycker jag nog man kan prata med varandra 5 min och ta det viktiga. småpratandet behöver man inte ta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:20:50 följande:
    jag skulle nog säga att pappan har samarbetssvårigheter för man måste faktiskt prata med varandra om man ska ha gemensam vårdnad. det är ju ingen som vet vad ts vill säga när hon ringer. hon kanske ringer en gång i veckan för att diskutera kalas, skola/dagis, nåt kanske har hänt som man borde ta. barnet kanske är sjukt och inte kommer till överlämnadet om det sker på dagis/skola. två gånger i veckan tycker jag nog man kan prata med varandra 5 min och ta det viktiga. småpratandet behöver man inte ta.

Man måste inte ringa. Vi mailar en gång/vecka och det räcker. Har vv och överlämnade på skola.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:28:02 följande:
    Man måste inte ringa. Vi mailar en gång/vecka och det räcker. Har vv och överlämnade på skola.

alla har inte vv och överlämningar på skolan fungerar ju bara om barnet är friskt. du kan ju inte lämna ett sjukt barn på skolan bara för att den andra föräldern ska hämta där. då måste man ju hämta hos den andra föräldern.
    ringer man 1-2 ggr i veckan det är inte mycket. men som nån sa 20 ggr om dagen då förstår jag också att man stänger av. mitt ex ringer mig periodvist tusen gånger i veckan och ja jag erkänner stänger av. skickar ett sms om att jag inte kan ta samtalet men han får gärna smsa vad han vill. då brukar han ringa och ringa och ringa.... ringer mitt ex max 2 ggr i veckan och då handlar det alltid om barnen, dom bor hos mig och har vh umgänge med sin pappa. han borde ju veta om dom inte är i skolan eller om hans planer för helgen måste ändras pga sjukdom eller aktiviter. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:32:12 följande:
    alla har inte vv och överlämningar på skolan fungerar ju bara om barnet är friskt. du kan ju inte lämna ett sjukt barn på skolan bara för att den andra föräldern ska hämta där. då måste man ju hämta hos den andra föräldern.
    ringer man 1-2 ggr i veckan det är inte mycket. men som nån sa 20 ggr om dagen då förstår jag också att man stänger av. mitt ex ringer mig periodvist tusen gånger i veckan och ja jag erkänner stänger av. skickar ett sms om att jag inte kan ta samtalet men han får gärna smsa vad han vill. då brukar han ringa och ringa och ringa.... ringer mitt ex max 2 ggr i veckan och då handlar det alltid om barnen, dom bor hos mig och har vh umgänge med sin pappa. han borde ju veta om dom inte är i skolan eller om hans planer för helgen måste ändras pga sjukdom eller aktiviter. 
    Då behåller man barnet hemma hos sig tills hon/han kan återgå till skolan!

Min mans ex kan inte diskutera muntligt, antingen slänger hon ur sig med massa onödigt dravel, skit, hot, kränkningar, eller så slänger på luren, så min man vill ha allt skriftligt för att just undvika tidsfördrivet på massa onödig info, och att det inte blir missförstånd då man kan skriva ut mail frågor och svar vid bråk, tjafs och tvist.

Gemensam vårdnad utan telefon eller öga för  öga, eller bara med mail,  fungerar alldeles utmärkt ,
    Om man håller sig till barnets bästa och inte maktmissbruk eller egen mäktighet över barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:20:50 följande:

-Kalas kan man maila om.
    -Skola/ dagis kan maila eller info pappan lika väl som de kan informera mamman, eller är det bara mamman som alltid ska vara först med och bli informerad ?
    -Om barnet insjuknar så kan man väl skicka ett sms att nu har h*n insjuknat och är hemma, jag eller du som ska vabba?
  • Anonym

Som någon skrev i ett inlägg i denna tråd,

Mail en gång i veckan som man stämmer allt som händer eller hänt av båda föräldrar är ju perfekt lösning.

• Anonym

Varför ska du kontakta honom alls?

Skicka flickan på kalaset, Skit i honom. 

• Anonym

Det är ju bara bra om han inte svarar
    då har du ju flickan för dig självt

varför ringer du till honom?   

Svar på tråden pappan kan inte sammarbeta!