Tips på näringsrik gröt?
Var på BVC häromveckan och blev bombaderad med "goda" råd.
Ett var att Weetabix, som jag ger som gröt till min 18 månader gamla dotter, tydligen inte är särskilt näringsrikt. Jag valde detta för att jag ville undvika de färdiga barngrötarna, speciellt då jag tidigare bodde i England där de tillsatte socker. Men BVC tipsade mig nu om att jag borde ge henne just dessa gröter (ej sockrade i Sverige) då de är näringsberikade osv. Dock känns det lite konstigt - och dyrt - att köpa dessa "halvfabrikat" då jag hellre lagar min egen mat.
Jag känner mig minst sagt vilse i den här näringsdjungeln och fattar inte vad som är näringsrikt och vad som inte är det om jag ska vara helt ärlig. Är det någon som har tips på någon näringsrik gröt att ge min dotter på morgonen (vill ge gröt då det mättar länge)? Havregryn? Mannagryn? Eller är det inte heller särskilt näringsrikt?? Måste jag verkligen köpa färdig barngröt för att det ska vara näringsrikt nog?
Hon får välling 1-2 ggr om dagen (alltid på kvällen och ibland innan hon sover middag) så vill inte ge henne det på morgonen också.
Tacksam för alla råd!