• Gräddis

Tips på näringsrik gröt?

Var på BVC häromveckan och blev bombaderad med "goda" råd.

Ett var att Weetabix, som jag ger som gröt till min 18 månader gamla dotter, tydligen inte är särskilt näringsrikt. Jag valde detta för att jag ville undvika de färdiga barngrötarna, speciellt då jag tidigare bodde i England där de tillsatte socker. Men BVC tipsade mig nu om att jag borde ge henne just dessa gröter (ej sockrade i Sverige) då de är näringsberikade osv. Dock känns det lite konstigt - och dyrt - att köpa dessa "halvfabrikat" då jag hellre lagar min egen mat.

Jag känner mig minst sagt vilse i den här näringsdjungeln och fattar inte vad som är näringsrikt och vad som inte är det om jag ska vara helt ärlig. Är det någon som har tips på någon näringsrik gröt att ge min dotter på morgonen (vill ge gröt då det mättar länge)? Havregryn? Mannagryn? Eller är det inte heller särskilt näringsrikt?? Måste jag verkligen köpa färdig barngröt för att det ska vara näringsrikt nog? 

Hon får välling 1-2 ggr om dagen (alltid på kvällen och ibland innan hon sover middag) så vill inte ge henne det på morgonen också.

Tacksam för alla råd! 

• Svar på tråden Tips på näringsrik gröt?
  • Gräddis

Någon som har något bra tips?

• spuff

Weetabix är ju också halv, eller helfabrikat. Om hon är så gammal som 18 månader skulle jag ge macka, yoghurt, ägg eller nåt istället för ytterligare ett gröt/vällingmål. Annars går det att koka gröt på hirs-, bovete- eller dinkelflingor. Även vanlig havregrynsgröt är ju nyttig. Googla "gör egen barngröt" eller liknande.

• I väntan på den lilla

Hej!

Apropå din fråga så läste jag just följande: "  Bröd, gröt och flingor är bra energikällor och tillhör basen i både frukost och mellanmål. Efter spädbarnsåret är det inte lika viktigt att äta berikad pulvergröt och berikad välling men de är ett bra komplement till den övriga maten.Barntotal.se (se länk och scrolla ner till Bröd, gröt och flingor)
      http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/mat/mat_foer_barn_1_-_5_aar/

Jag vet inte om texten är granskad av ngn expert men jag vet att sidan har kostrådgivare och barnmorskor knutna till sig så det är mkt möjligt att man kan lita på texten!

I vilket fall som helst så vill jag tipsa om en gröt som mina 19månaders tvillinggrabbar älskar. Jag brukar ta havregryn (ej fiberhavregryn), ibland blandar jag i lite råg-el-dinkelflingor, skiva i en mogen banan (blir lite sötare smak), i med lite torkade aprikoser som jag klipper i små små bitar alt. lite russin för att lyxa till det ;), krydda med kardemumma och el kanel och koka sen ihop tills bananen mjuknat och "gojsat" ihop sig i gröten. Jag brukar klicka i en lite klick smör el en tesked olja eftersom mina killar är väldigt aktiva så de behöver massor med energi, men det är ju efter tycke och smak.

Sen serverar jag gröten med mjölk och ett par tsk fruktpuré. Har även testat att riva i ett äppel med el utan banan och russin och det är också uppskattat. Finns ju säkert en massa varianter om man använder fantasin! Jag kör "pulvergröt" ibland och denna ibland, lite beroende på hur mkt tid vi har på morgonen men jag tycker som du, att man helst vill laga maten själv...

Lycka till!       

• Gräddis

Tack för råden!! Åh vad gott det lät "i väntan på den lilla"! Kanel och kardemumma låter som goda smaksättare också. Testar kanske havregryn som bas då. Just nu kör jag weetabix med mjölk och frysta bär som jag blandar ihop och värmer. Men havregryn är kanske mer näringsrikt än weetabix då?

• spuff

Weetabix innehåller ju både socker och salt så satsa du på att koka på havregryn och smaksätt med det ditt barn gillar.

• skogsvitter

Får hon så mycket välling redan finner jag det helt onödigt att ge en massa gröt också!
    Håller med ovan som skrev om mackor, ägg etc istället, blir en betydligt mer näringsrik frukost. Det sista du bör göra är att följa BVC:s råd om industrigröt. Helt onödigt, allra helst när de är så stora! Det är ju ingen bebis längre...

Vi har gett mannagrynsgröt till våra, i allra högsta grad näringsrikt. Havregrynsgröt fungerar också alldeles utmärkt! Att tro att vanlig hemmagjord gröt saknar näring är att gå på all skräckpropaganda från barnmatsföretagen... det är bara dumt.

• Gräddis

Nej jag har också tänkt på att hon kanske får för mycket gröt o välling, men numer får hon bara välling på kvällen eftersom hon är på dagis på dagen så vill nog fortsätta med gröt då det är mättande samt hon får smörgås som mellanmål på dagis. Havregryn är väl bättre än Weetabix då iaf så jag kör på det, med smaksättning av kryddor o frukt! Ja jag reagerade lite på att jag liksom skulle "tillbaka" till barngröt o färdig barnmat liksom...

Svar på tråden Tips på näringsrik gröt?