• Bullan1978

Bilstol till 3-åring

Min dotter blir 3 år om en månad. Hon är ca.18 kg tung och ca.1 meter lång. Vi har just nu en MaxiCosi bilbarnstol åt henne som ska räcka upp till 25 kg. Men hon är så lång! Så hennes panna är i princip över ryggstödet. Hon har det trångt för ben och fötter också. Hon har en lillebro som har växt ut babyskyddet precis så NU är läge för oss att köpa bilstol.

Men jag är helt off.

VAD ska jag tänka på vid ett bilstolsköp?

Jag blir lite orolig, för man ska ju inte byta till framåtvänd bilstol förrän de fyllt 4 år. Men hur ska jag annars göra?? Vad har jag för alternativ??

Hjälp snälla ni

• Svar på tråden Bilstol till 3-åring
  • Sisisisi

Den största bakåtvända stolen är Britax Twoway, den funkar verkligen tills barnet väger 25 kg och är ca 125 cm långt Min son kunde åka bakåtvänd i den tills han var 5 år! En annan stor bakåtvänd stol är  Axkid Kidzone, den har lite mer sidoskydd, funkar nästan lika länge men kostar 2000 kr mer.

• Mynta

Kan också rekommendera Britax. Vår 4-åring åker i en Hi-Way, han är lång (typ 109) men sitter fortfarande väldigt bra i den.

• anyXX
    Mynta skrev 2012-02-20 10:38:11 följande:
    Kan också rekommendera Britax. Vår 4-åring åker i en Hi-Way, han är lång (typ 109) men sitter fortfarande väldigt bra i den.

Men hiwayen är ju inte särskilt stor. den är väl den minsta av fortsättningsstolarna som britax har?vi har en sån som vår son har och en annan britax, kommer inte ihåg vad den heter men den är större... våra barn är dock mindre än ditt, väger ca 13 kg var och är 86 resp 96 cm långa... men den stora britaxen tror jag att min dotter kan ha lääänge till.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • pojkens

vi har också britax two-way till  vår stooora 3 åring. den sitter han bra i. 

• anyXX

jo two-way är det nog vi har, den är mkt större än hi-way

flicka 2008 & pojke 2010
  • pigglet

Kolla på Britax twoway - den är superstor! Hon kan säkerligen sitta bakåtvänd i den i minst 2 år till, och sedan samma ska med lillebror, så det kommer vara väl investerade pengar!
    Ta med bil och barn till en välsorterad affär och prova vad som passar bäst. Multitec är visst också stor, men inte lika som twoway. För oss räcker en ActaGraco Duoflex tills barnen är minst 5 år, men knappast om man har storväxta barn. 

Vänd henne inte än! Hon har 5 gånger större chans att överleva en krock bakåtvänd. De ska sitta bakåtvända så länge det bara är möjligt, MINST 4-5 år, helst längre. Och dit har hon ju länge kvar...

Vill du se mer - youtube har hemska filmer hur det går vid en krock med framåtvända barn.
    Bildtråd med barn i bakåtvända stolar - många MYCKET äldre än din flicka.

• Mynta

anyXX - Nej, HiWay är inte jättestor, det har jag inte skrivit, men Britax stolar är överlag ganska rymliga. Med tanke på att TS barn är runt 1 meter så skulle även en HiWay funka bra länge.

• Bullan1978

Tack för era svar!

Tipset är alltså att köpa en Britax Two way. Har sett att de kostar ca. 1600:- så det var ett helt okej pris ju.

Lika bra att ha bilbarnstolen bakåtvänd så länge det går. Tror ni verkligen att den räcker tills hon är över 4 år? Fast vad har jag för val egentligen...

• Meria

Sonen har en mutlitech, han är 3 och rätt lång för sin ålder. Och den kommer funka minst ett år till.

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & BF aug -12 (,¨)
  • pigglet
    Bullan1978 skrev 2012-02-20 21:08:33 följande:

Tack för era svar!

Tipset är alltså att köpa en Britax Two way. Har sett att de kostar ca. 1600:- så det var ett helt okej pris ju.

Lika bra att ha bilbarnstolen bakåtvänd så länge det går. Tror ni verkligen att den räcker tills hon är över 4 år? Fast vad har jag för val egentligen...

O ja, den funkar till 7-8-årsåldern för många. Superlång i ryggen så de kan vara säkert 130 cm långa, och till 25 kg på alla platser i bilen. Prova får ni se!
  • Bullan1978
    pigglet skrev 2012-02-20 21:14:15 följande:
    O ja, den funkar till 7-8-årsåldern för många. Superlång i ryggen så de kan vara säkert 130 cm långa, och till 25 kg på alla platser i bilen. Prova får ni se!
    Jag känner mig övertygad

Det får bli en Britax Two way åt min långa dotter Och sonen får ärva Maxi Cosin.

Topp! Jag har grubblat hur jag ska göra ett bra tag nu. Så tack för era svar!
  • Mlir

Vi har en britax multi tech. sonen låter ungefär som din lite lättare han är strax över 16kg och var på 2.5 års kontrollen 99 cm han fyller 3 om 2 månader och har vuxit lite sen senaste mätningen men jag har inte kollat vad hans längd är.

Han sitter bra i min mammas bil i multi tech men i vår bil som har lite skålformade säten sjunker stolen in så han får väldigt lite benutrymme. Jag är glad om han kan sitta bakåtvänd i den fram till 3,5 år. Han har iaf slutat protestera över att han få ha benen uppe i ansiktet för att få rum. Hans gamla britaxstol (minns inte vad den heter och den finns inte på marknaden längre) gav betydligt bättre benutrymme men den blev så hög i vår bil att det är omöjligt att få in honom i bilen utan att dunka i hans huvud i dörröppningen eller knäcka våra ryggar (klättra upp i den klarade han inte själv)

Annars är jag nöjd med stolen och den har många inställningar för att anpassa efter barn i olika storlekar. Bland annat är nackskyddet och bältet två olika inställningar sen kan man flytta sidoskydden så stolen blir trängre eller rymligare. Den ska a även gå att använda tills barnet är ca 6 år. 

• pigglet
    Bullan1978 skrev 2012-02-20 21:19:22 följande:
    Jag känner mig övertygad

Det får bli en Britax Two way åt min långa dotter Och sonen får ärva Maxi Cosin.

Topp! Jag har grubblat hur jag ska göra ett bra tag nu. Så tack för era svar!

Grattis till det bästa valet du kunde göra! Det är SÅ onödigt att vända så små barn framåt - barnen är ju det bästa vi har!   :)
  • tinis77

Bra val! Äldsta sonen satt bakåt i sin t-w tills han var 6 år och 3 månader, då fick han en bältesstol ist. Han var då över 120 cm lång. Hellre att de sitter bakåt lite obekvämt än framåt och riskera att dö!

• Cecci78
    Bullan1978 skrev 2012-02-20 21:08:33 följande:

Tack för era svar!

ja minst till 4, förmodligen längre än så, min pojk var 128 cm när han växte ur den (hade den såklart bakåt)
Svar på tråden Bilstol till 3-åring