• PurePink

Gemensam ekonomi?! Hur gör ni?

Hejsan!

Jag och min sambo har varit ihop i 5år och ska gifta oss i September. Vi har väl typ haft gemensam ekonomi fast på varsin bank. Nu funderar jag på hur man ska lägga upp det ordentligt. Funderar på att byta till hans bank och starta ett gemensamt konto. Ska man skaffa ett gemensamt lönekonto där bådas löner kommer in på,betala alla räkningar och dela upp resten på var sitt personkonto? Hur gör ni?    

• Svar på tråden Gemensam ekonomi?! Hur gör ni?
  • Philippa

Vi har samma bank, men varsitt konto som lönen kommer in på samt gemensamt konto som alla fakturor dras på samt gemensamt sparkonto. Funkar bra för oss Vi har dock fullmakt på varandras lönekonton... om någon av oss skulle bli sjuk eller så.. då kan vi göra alla bankaffärer utan den andres medgivande....

• Pia och Elna
    Philippa skrev 2012-02-20 10:47:51 följande:
    Vi har samma bank, men varsitt konto som lönen kommer in på samt gemensamt konto som alla fakturor dras på samt gemensamt sparkonto. Funkar bra för oss Vi har dock fullmakt på varandras lönekonton... om någon av oss skulle bli sjuk eller så.. då kan vi göra alla bankaffärer utan den andres medgivande....
    Så gör vi med men utan fullmakt men med koll på varandras koder och inloggning.
  • lövet2

Vi har ett gemensamt sparkonto och varsitt lönekonto. Räkningarna betalas från hans lönekonto och mat, mediciner, kläder osv från mitt. Sedan flyttar vi pengarna mellan kontona om det blir för lite på det ena. Naturligtvis har vi skrivit på så vi har tillgång även till den andras konto ...

• Lena

vi har ett gemensamt konto och ett gemensamt sparkonto, ett privat konto och ett privat sparkonto var. Vi betalar räkningar från det gemensamma kontot. våra löner kommer in på våra privata konton. På våra konton sparar vi 2000kr var per månad för egna utgifter som luncher på jobbet, kläder, nöjen, presenter.

• Catgodess

Vi har varsitt lönekonto, ett gemensamt konto som vi betalar räkningar ifrån, ett gemensamt sparkonto samt gemensamt bugetsystem i datorn (ungefär som en kassabok) På det viset ser vi vart alla pengar tar vägen. Har varit gifta i tre år och tillsammans i 8 år och det fungerar för oss.

• EnGladPingvin

Vi har ett gemensamt konto där alla inkomster sätts in oavsett var de kommer ifrån. Alla räkningar och gemensamma utgifter betalas sen från det kontot och även egna utgifter som inte är rena nöjesutgifter, dvs även csn-lån, linser, läkarbesök, m.m. Sen har vi var sitt nöjeskonto som vi för över 4000 kr var till varje månad. Det kontot används till presenter, kläder, krogrundor med kompisar o dyl., dvs rena nöjessaker.

• gbgumman

Vi har som ni redan har gemensam ekonomi och olika konton. Vi betalar alla räningar ihop sedan sätter vi av till gemensamma sparkonton. Sedan sätter vi in några hundra var på lönekononen och rästen betalar vi med kreditkortet.

Mamma till Eskil och Sonja
  • amia01

Hos oss är det jag som står för de löpande inkomsterna. Jag har ett lönekonto där min lön går in och ett sparkonto, och betalar alla räkningar och alla löpande kostnader. Mannen har ett eget konto där har får in tex. fp och dit jag för över pengar när han behöver "fickpengar", men oftast är det jag som står för alla utgifter.
    Utöver det har han enskild firma, där han gör en del privata uttag för tex. elräkningar och bostadskostnader. 
    Alla konton är gemensamma så vi båda har tillgång till alla pengar.  
    Gemensam ekonomi = delar alla pengar och prioriterar vad vi ska köpa tillsmmans. 

• Kodia

Vi har gemensamt lönekonto, dit även tex. barnbidragen kommer. Båda har kontokort knutna dit, och alla räkningar betalas därifrån. Vi har också gemensamt sparkonto. Inga "egna" pengar alltså.

• FixarFrasse

Jag fixar alla konton, frugan har noll koll (ja t o m hennes lönekonto!). Men ser såklart till så att det alltid finns pengar på hennes kortkonto. 

• Drake M

Vi har olika banker.

Vi har var sitt lönekonto där lönerna kommer in.
    Ett gemensamt utgiftskonto dit vi för över pengar för mat, bensin, saker till barnet etc (två kort hit)
    Ett gemensamt sparkonto

Vi lägger ihop inkomsterna och betalar räkningar. Resten av pengarna (utom de pengar vi har i fickpengar) flyttas sedan från våra egna konton och fördelas på sparande och löpande utgifter.

Vi har alltså helt gemensam ekonomi men med privata fickpengar. Lite privatliv måste man få ha som vuxen också

• eval

Vi har varsitt konto men tillgång till varandras koder. När pengarna tar slut på mitt konto och jag inte minns hans kod tar jag från barnens konto och ber att han fyller på där när han orkar. (och det gör han förståss, det är ingen som tar barnens pengar, det är bara för att min kod funkar till överföring från barnens konton också och jag är lat)  
    Maken tar så mycket han behöver från mitt konto till räkningar mm. Frågar sällan men får en redovisning ibland över budget och sparande.
    Jag sköter företagets ekonomi, så han får roa sig med hushållets

• MNehm

Vi har ett gemensamt lönekonto där vi betalar räkningar ifrån, ett gemensamnst sparkonto och var sina kortkonton dit vi för över pengar från lönekontot efter behov. Alltså inge "egna pengar" överhuvud taget. Detta fungerar mycket bra.

Enda problemet är att min man är lite för snål och vill inte lägga pengar på sin hobby, så jag måste övertala honom att det är okej. Därför kanske det skulle behövas en hobby budget.

• Linda5

Vi har ett lönekonto där bägges lön går in därifrån sätts sen över andra konton dvs huskonto och sparkonto/bilkonto.
    Vi har ett konto dit barnbidraget går och därifrån dras automatiskt sparande till pension o barnen.   

Vi har varsit kort till lönekontot och har sällan tid att handla mer än det nödvändigaste så det tar alldrig slut.

Fasta kostnader till hus o fordon tar vi på respektive konto, har räknat ut en snittkostnad som sätts in varje månad.       

• JM S

Vi skaffade helt gemensam ekonomi så fort vi flyttade ihop (snart 8år sedan).
    Innan dess hade vi distansförhållande och jag la mina pengar på att resa till honom och han betalade mat osv när jag var där. :D

Vi har bara gemensamma konton
    Ett konto där löner osv går in och räkningar går ut
    Ett konto med varsitt kort kopplat, dit vi sätter över pengar att handla för löpande
    samt ett sparkonto där allt överskott hamnar

Eftersom vi lever ihop har vi aldrig sett någon anledning till att dela upp varken inkomster eller utgifter - i omgångar har vi båda pluggat och varit arbetslösa och "levt på den andra" utan att det varit något konstigt med det. Ett hem, en familj, en ekonomi är det som gäller för oss. ;) 

• en glad

Vi har olika konton men fri tillgång till varandras. Vi flyttar över pengar där det fattas ....

Svar på tråden Gemensam ekonomi?! Hur gör ni?