• Khaleesi

Förstår du dig på kvinnor?

Många män klagar på att det är omöjligt att förstå sig på kvinnor. Efter att ha hängt här några år är jag böjd att hålla med.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förstår du dig på kvinnor?
  • grind

Problemet är att vissa män inte fattar att kvinnor inte är män, dvs inte som de själva.

Så länge man inser att kvinnor inte är män så är det inga problem att förstå sig på dem.

• starchild81

instämmer kvinnor drivs i större utsträckning av känslor då detta är genetiskt. Kvinnor har dubbelt så stort känslocentra i hjärnan och detta är direkt kopplat till talcentrat... 

Detta gör att det är känslan för stunden som i mångt och mycket styr, om du lyssnar när tjejen pratar  förstår du dig på henne. Om du har en konstant öppen dialog och är lyhörd så är inte kvinnor så svåra att förstå sig på..... 

Finns säkert vissa undantag men jag tror iaf att många känner igen detta.... 

• Rödnäbba

ja, sån stor skillnad är det inte på könen så att det inte skulle gå för det ena att förstå det andra. Då överdriver man grovt och cementerar könsrollerna. De som säger så har nog iställer relations/kommunikationsproblem.

• lennartsdotter

Jag har inga problem att förstå mig på människor om vi kan prata med varandra. Oavsett vad som råkar finnas mellan benen.

• Insatt
    Rödnäbba skrev 2012-02-20 15:13:10 följande:
    ja, sån stor skillnad är det inte på könen så att det inte skulle gå för det ena att förstå det andra. Då överdriver man grovt och cementerar könsrollerna. De som säger så har nog iställer relations/kommunikationsproblem.
    Precis. Det är ju större likheter mellan mig som svensk kvinna och en svensk man än mellan mig och en kvinna från en helt annan kultur med en helt annan syn på livet. 
  • Skarpa

Nja, jag förstår mig på vissa kvinnor. Och vissa män. Men många (kvinnor och män) förstår jag min inte alls på, men det har nog mindre att göra med deras kön än med att de tänker annorlunda och har en annorlunda syn på livet och så än vad jag själv har.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • lövet2

I stort sett - ja. Jag kanske inte gillar dem eller deras åsikter, men jag förstår hur de tänker.

• stonee

lövet2: ta inte åsikterna på för stort allvar, mycket här på FL är inte deras riktiga åsikter iaf när det gäller relationer och män. de bara skriver sånt för att vara poltiskt korrekt

OnT: Ja jag förstår mig på dem tycker jag =) 

• lövet2
    stonee skrev 2012-02-20 16:23:54 följande:
    lövet2: ta inte åsikterna på för stort allvar, mycket här på FL är inte deras riktiga åsikter iaf när det gäller relationer och män. de bara skriver sånt för att vara poltiskt korrekt
    Jag tänkte mest på kvinnor ute i verkligheten. Har mött många märkliga kvinnor som betett sig väldigt konstigt, men jag har ändå förstått hur de har tänkt på sina egna små förvridna sätt.
  • Mjolle

Jag vägrar svara!

Om jag svarar "ja, jag förstår mig på kvinnor" så gör jag mig skyldig till ett grovt generaliserande och kan antas tycka att man kan (och kanske rentav skall) placera kvinnor i särskilda fack. Detta är oerhört allvarligt och tyder på föråldrad, patriarkal och sexistisk  kvinnosyn.

Om jag svarar "nej, jag förstår mig inte på kvinnor" gör jag mig skyldig till misogyni av det värsta slaget. Med detta kan jag tolkas som att jag anser att kvinnor är inkonsekventa, irrationella och är omöjliga att begripa sig på.  Detta är oerhört allvarligt och tyder på föråldrad, patriarkal och sexistisk kvinnosyn.

Svar på tråden Förstår du dig på kvinnor?