Mila skrev 2012-02-21 12:17:14 följande:
Alltså min sambo åkte med en annan kille, ibland olika. Då det handlar om en projektanställning. Dom höll på så i ca 6 månader. Och tror inte någon av dom har kvitto.. Men arbetsgivaren måste ju isf kunna bevisa på något sätt om det nu skulle bli kontroll?
Äh vi får väl se helt enkelt om det blir kontroll eller inte.. Men isf kommer dom pengarna då sammtidigt som andra skatten, typ runt midsommar? Någon som vet :)
Det är inte pengar man får i fickan rakt av, utan det belopp som din sambo har rätt till utifrån hur mycket han rest med egen bil kommer att reducera hans beskattningsbara inkomst.
Säg att hans inkomst för 2011 var 200 000kr brutto. På det säger vi att han ska betala 30% i skatt = 60 000kr.
Han får rätt att dra av 27 000kr för resor till och från sitt arbete > hans beskattningsbara inkomst är 200 000kr - 27 000kr = 173 000kr. 30% i skatt på det blir 51 900kr. Han ska alltså betala 8100kr mindre i skatt.
Eftersom det sällan dras exakt rätt belopp, särskilt inte om man haft kortare anställningar eller inte har arbetat hela året, så låtsas vi att hans arbetsgivare totalt under 2011 har gjort skatteavdrag med 54 000kr.
54 000kr - 51 900kr = 2100kr som han kan beräknas få tillbaka.
Detta är väldigt förenklat och förutsätter att det inte finns några andra avdrag eller sånt som påverkar. Rätta mig om jag har fel men, det är så tänket ser ut i alla fall.
Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få? Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst fem kilometer om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt. Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.
Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor inkomstår 2011, 10 000 kronor inkomstår 2012.