• Mila

Reseersättning från skatteverket?

Någon som kan dethär med reseersättning och tillbaks på skatten?

Min sambo arbetade nästa hela året åt ett företag där milersättning inte ingick.. Alltså så betalade han och personen han åkte bil med, själva för bensinen och ibland tåg.
    Handlar om ungefär 20-25 mil om dagen..

Måste man ha kvitton osv för bensin och tåg? Eller skriver man bara i sen alla mil osv?

• Svar på tråden Reseersättning från skatteverket?
  • Waersta

Man räknar ut antalet mil och tar det och gångrar med milersättningen (som typ är 18kr) är det tjänsteresor får han tillbaka från första kronan annars så dras det först av 8000kr(?) sen får man ersättning.
    Jag är dåligt påläst känner jag.. men allt finns att läsa på skatteverket.se

• Delta

Du kan få en koll i efterhand (efter deklarationen) där de vill ha kvitton alternativt kontoutdrag eller andra bevis te.x milställning på bilen (bilprovningen registrerar ju detta) på att du kört sträckan. Du måste alltså inte ha precis alla kvitton men på något sätt kunna bevisa att du kört vad du säger att du kört (de drar av ett schablonbelopp för privat körning, kanske 1000-1500 mil).  Hur ofta gör de detta?? Ja, jag vet 3 som råkat ut för kontroll i efterhand och känner kanske 20 som gör avdrag....... helt ovetenskaplig statistik men det är vad jag kan bidra med.

• Gladskit

Jag skulle också rekommendera dig att läsa på Skatteverkets hemsida, informationen där brukar vara ganska lätt att förstå. Det är så många år sen jag hjälpte min pappa med det där så det är möjligt att det ändrats!

I princip går de flesta avdragen som inte är orimliga igenom. Du kan hamna i en stick-kontroll eller det kan råka vara så att Skatteverket väljer att punktmarkera just milersättningen något år. Ibland är det rotavdragen, ibland milersättningen. Det varierar.

Men om man kan visa på att man inte tjänar på att åka kollektivt till jobbet utan att bilen är ett måste så har man rätt till skattelättnad.

• Mila

Alltså min sambo åkte med en annan kille, ibland olika. Då det handlar om en projektanställning. Dom höll på så i ca 6 månader. Och tror inte någon av dom har kvitto.. Men arbetsgivaren måste ju isf kunna bevisa på något sätt om det nu skulle bli kontroll?

Äh vi får väl se helt enkelt om det blir kontroll eller inte.. Men isf kommer dom pengarna då sammtidigt som andra skatten, typ runt midsommar? Någon som vet :)

• Gladskit
    Mila skrev 2012-02-21 12:17:14 följande:
    Alltså min sambo åkte med en annan kille, ibland olika. Då det handlar om en projektanställning. Dom höll på så i ca 6 månader. Och tror inte någon av dom har kvitto.. Men arbetsgivaren måste ju isf kunna bevisa på något sätt om det nu skulle bli kontroll?

Äh vi får väl se helt enkelt om det blir kontroll eller inte.. Men isf kommer dom pengarna då sammtidigt som andra skatten, typ runt midsommar? Någon som vet :)
    Det är inte pengar man får i fickan rakt av, utan det belopp som din sambo har rätt till utifrån hur mycket han rest med egen bil kommer att reducera hans beskattningsbara inkomst.
    Säg att hans inkomst för 2011 var 200 000kr brutto. På det säger vi att han ska betala 30% i skatt = 60 000kr.
    Han får rätt att dra av 27 000kr för resor till och från sitt arbete > hans beskattningsbara inkomst är 200 000kr - 27 000kr = 173 000kr. 30% i skatt på det blir 51 900kr. Han ska alltså betala 8100kr mindre i skatt.
    Eftersom det sällan dras exakt rätt belopp, särskilt inte om man haft kortare anställningar eller inte har arbetat hela året, så låtsas vi att hans arbetsgivare totalt under 2011 har gjort skatteavdrag med 54 000kr.
    54 000kr - 51 900kr = 2100kr som han kan beräknas få tillbaka.
    Detta är väldigt förenklat och förutsätter att det inte finns några andra avdrag eller sånt som påverkar. Rätta mig om jag har fel men, det är så tänket ser ut i alla fall.

Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?

Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst fem kilometer om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor inkomstår 2011, 10 000 kronor inkomstår 2012.

• turpis

Resor på arbetstid får man alltså INTE göra avdrag på, eller hur!? Det handlar om till och från arbetet.

• Gladskit
    turpis skrev 2012-02-21 12:49:33 följande:
    Resor på arbetstid får man alltså INTE göra avdrag på, eller hur!? Det handlar om till och från arbetet.
    Nja, alltså då är det ett annat regelverk. Ersättningen är i princip densamma men det kallas tjänsteresa.
    Till och från arbetet kallas arbetsresa och det är de reglerna jag klippt in ovan från Skatteverkets hemsida.

Så här står det om tjänsteresor:

Avdrag - Tjänsteresa

Jag reser en del i tjänsten. Vilka regler gäller för de kostnadsersättningar som jag får av min arbetsgivare?
    Om du har gjort resor i tjänsten och fått ersättning för resekostnader så behöver du inte deklarera ersättningen om den gäller resor med allmänna kommunikationer, taxi eller hyrbil. Du får då inte heller göra avdrag för dessa kostnader.

Om du har använt egen bil för tjänsteresor kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 18,50 kronor per mil. Om du har använt förmånsbil för tjänsteresor och betalat allt drivmedel själv, kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel. Har du fått en högre ersättning ska du deklarera det överskjutande beloppet som lön.

Har du fått en lägre ersättning än 18,50 kronor eller 6,50 kronor respektive 9,50 kronor per mil, ska du ta upp ersättningen i deklarationen. Du drar sedan av dina utgifter för tjänsteresor med 18,50 kronor eller 6,50 kronor respektive 9,50 kronor per mil.

Har du inte fått ersättning från arbetsgivaren och använt egen bil för tjänsteresor, har du rätt till avdrag med 18,50 kronor per mil. Använder du egen förmånsbil och har betalat allt drivmedel själv, får du göra avdrag med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel.

Utgifter för parkering ingår inte i reseersättningen utan avdrag för detta beviljas separat. Om du har haft utgifter för väg-, bro- eller färjeavgift får du dra av dessa kostnader. Om du använt egen bil för tjänsteresorna får du dessutom dra av dina utgifter för trängselskatt.

Om du har haft andra utgifter för resor får du göra avdrag med dina verkliga kostnader.

• Mila
    Gladskit skrev 2012-02-21 12:45:56 följande:
    Det är inte pengar man får i fickan rakt av, utan det belopp som din sambo har rätt till utifrån hur mycket han rest med egen bil kommer att reducera hans beskattningsbara inkomst.
    Säg att hans inkomst för 2011 var 200 000kr brutto. På det säger vi att han ska betala 30% i skatt = 60 000kr.
    Han får rätt att dra av 27 000kr för resor till och från sitt arbete > hans beskattningsbara inkomst är 200 000kr - 27 000kr = 173 000kr. 30% i skatt på det blir 51 900kr. Han ska alltså betala 8100kr mindre i skatt.
    Eftersom det sällan dras exakt rätt belopp, särskilt inte om man haft kortare anställningar eller inte har arbetat hela året, så låtsas vi att hans arbetsgivare totalt under 2011 har gjort skatteavdrag med 54 000kr.
    54 000kr - 51 900kr = 2100kr som han kan beräknas få tillbaka.
    Detta är väldigt förenklat och förutsätter att det inte finns några andra avdrag eller sånt som påverkar. Rätta mig om jag har fel men, det är så tänket ser ut i alla fall.

Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?

Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst fem kilometer om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor inkomstår 2011, 10 000 kronor inkomstår 2012.

Alltså jag förstår att det är pengar som dras av från skatten.. Har räknat ut att det blir ungefär 20 000.. Och om det blir som senaste åren (han betalar alltid extra skatt ) så har han tidigare fått 8-9000 kr tillbaks på skatten.. och nu om det blir likadant + milersättningen.. ?

Får se när han får papperna från skatteverket :)
  • Bolaget
    Mila skrev 2012-02-21 12:17:14 följande:

Vad menar du med att han åkt med en annan kille, ibland olika? Är det inte han som kört bil utan han åkt med en annan så är det ju den, vars bil de använt som kan göra avdraget för körningen.
  • Mila
    Bolaget skrev 2012-02-21 18:22:31 följande:
    Vad menar du med att han åkt med en annan kille, ibland olika? Är det inte han som kört bil utan han åkt med en annan så är det ju den, vars bil de använt som kan göra avdraget för körningen.
    Alltså. han har inte åkt i sin egen bil, då han inte har körkort. Men han har vart med och betalt bensin hela tiden..
  • cloudberry79
    Mila skrev 2012-02-21 21:15:31 följande:
    Alltså. han har inte åkt i sin egen bil, då han inte har körkort. Men han har vart med och betalt bensin hela tiden..
    Eftersom han har samåkt kan han inte dra av hela kostnaden (han står ju inte för allt själv) och han kan inte dra av tågresorna om han inte har kvar kvitton på dessa. Kör man så mycket ska man egentligen föra körjournal samt se till att få kvitton varje gång man betalar bensin till den andre personen. Den personen kan ju visa att han kört med sin bil genom att jämföra mätarställningen, din sambo måste ha någon form av papper på att han betalat så mycket för resor i tjänsten. Han kommer inte få tillbaka hela summan, utan hans beskattningsbara inkomst minskar med den summa han anger. Till exempel har jag under många år pendlat 13 mil om dagen. Det innebär inte att jag fått tillbaka 13 mil x 230 dagar x 18 kronor, utan det dras av från den summa jag tjänat som förvärvsinkomst under året. Ungefär en tredjedel av det jag drar av får jag i återbäring.
    If you love me - please don't feed me!
  • Bolaget
    Mila skrev 2012-02-21 21:15:31 följande:
    Han kan ju inte gärna dra av för körning om han inte ens har körkort. Milersättningen är en schablon för inte bara bensin utan för slitage på bilen så det kan ju bara den som har bilen dra av för. Har han nu betalt en viss summa till han som kört så är det bara det han kan göra avdrag för och samtidigt måste ju den andra killen som körde bilen minska sitt avdrag med den summan din kille ta upp.
    Det går ju inte att två personer gör avdrag för samma sak 
  • Gladskit
    Bolaget skrev 2012-02-21 23:38:36 följande:
    Han kan ju inte gärna dra av för körning om han inte ens har körkort. Milersättningen är en schablon för inte bara bensin utan för slitage på bilen så det kan ju bara den som har bilen dra av för. Har han nu betalt en viss summa till han som kört så är det bara det han kan göra avdrag för och samtidigt måste ju den andra killen som körde bilen minska sitt avdrag med den summan din kille ta upp.
  • Cookie killer
    Bolaget skrev 2012-02-21 23:38:36 följande:
    Klart han kan. Ersättningen är för resot till och från arbetet och om inte kollektivtrafiken kan förflytta honom så gäller samma regler som för den som kör själv. Samåkning blir då halva kostnaden inkl allt, slitage etc. Blir ju ev lite krångligare att föra i bevis. Men om det inte går att ta sig till arbetet på annat sätt än privatbil så borde det inte vara något problem.

För övrigt kan man få tillbaka på kollektivtrafik etc också under förutsättning att det stiger över 9000 (? Tror det är den summan). Man ska INTE dra bort de 9000 (?) själv, utan reser man för 11 000 så skriver man 11 000 och skatteverket drar av 9000 (?) så att avdraget blir 2000(?).
    Delta skrev 2012-02-21 00:43:22 följande:
    Du kan få en koll i efterhand (efter deklarationen) där de vill ha kvitton alternativt kontoutdrag eller andra bevis te.x milställning på bilen (bilprovningen registrerar ju detta) på att du kört sträckan. Du måste alltså inte ha precis alla kvitton men på något sätt kunna bevisa att du kört vad du säger att du kört (de drar av ett schablonbelopp för privat körning, kanske 1000-1500 mil).  Hur ofta gör de detta?? Ja, jag vet 3 som råkat ut för kontroll i efterhand och känner kanske 20 som gör avdrag....... helt ovetenskaplig statistik men det är vad jag kan bidra med.
     Drar dom automatiskt bort 1000 mil?! Om man har klart för sig hur långt man har till och från jobb så kan dom väl inte bara skala av 1000 mil? Denna siffra måste väl ändå gälla om man ska föra ett flexiblare pendlande i bevis vid granskning...?
  • cloudberry79
    Cookie killer skrev 2012-02-22 19:43:06 följande:
     Drar dom automatiskt bort 1000 mil?! Om man har klart för sig hur långt man har till och från jobb så kan dom väl inte bara skala av 1000 mil? Denna siffra måste väl ändå gälla om man ska föra ett flexiblare pendlande i bevis vid granskning...?
    Det gäller inte resor till och från arbetet i det här fallet utan resor i tjänsten. Då drar man av en normalmängd mil som anses vara för privat bruk. En genomsnittlig bilist kör ca 1100 mil om året på fritiden.
    If you love me - please don't feed me!
  • ardath bey
    Mila skrev 2012-02-21 18:07:15 följande:
    Alltså jag förstår att det är pengar som dras av från skatten.. Har räknat ut att det blir ungefär 20 000.. Och om det blir som senaste åren (han betalar alltid extra skatt ) så har han tidigare fått 8-9000 kr tillbaks på skatten.. och nu om det blir likadant + milersättningen.. ?

Får se när han får papperna från skatteverket :)
    Oj, har han haft resekostnader på 75 000? Eller har han jättehög lön så resorna kanske bara kostade 45000?
  • ardath bey
    ardath bey skrev 2012-02-23 08:46:09 följande:
    Oj, har han haft resekostnader på 75 000? Eller har han jättehög lön så resorna kanske bara kostade 45000?
    Jag läste just TS. Inser att det verkade vara ännu högre resekostnader. Milde tid att resa 10-12 mil enkel väg till jobbet.
  • Cookie killer
    cloudberry79 skrev 2012-02-22 22:00:53 följande:
    Det gäller inte resor till och från arbetet i det här fallet utan resor i tjänsten. Då drar man av en normalmängd mil som anses vara för privat bruk. En genomsnittlig bilist kör ca 1100 mil om året på fritiden.
    Ah! Jösses, blev lite skraj....   Glad

Tack för förtydligen!
Svar på tråden Reseersättning från skatteverket?