• Larsan

Är det okej med rosa på pojkar?

Hur kommer det sig att så många tycker att det är "fel" att klä sina pojkar (0-7 år) i rosa kläder? 

Jag stöter dagligen på ungdomar och vuxna som SJÄLV väljer att ha rosa tröjor. mössor etc. Hur kommer det sig då att barn inte får ha rosa kläder för att det är en "tjejfärg"? När många äldre bär rosa??

Vad lär vi egentligen barnen?
    "Du får inte ha rosa för det är en flickfärg men pappa får ha rosa för han är vuxen och kan bestämma själv"?? 
    12-barnspappa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej med rosa på pojkar?
  • Khaleesi

Självklart är det OK med rosa på pojkar.

Det jag tycker är så tråkigt med dagens barnkläder, är att i stort sett alla plagg tydligen måste förses antingen med en liten döskalle eller älva med glittervingar för att barnen verkligen ska veta att de hör till ett vist kön. För jag upplever det som att exempelvis min äldsta dotter alltid har gillat klassiska "killfärger" - mörkgrönt, svart, mörkblått, men att hon verkligen drar sig för att klä sig i något med actionfigurer eller drakar på, eftersom det utstrålar "killplagg".

Fram för mer RENA barnkläder!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Sommarlöv

Ja, det är klart det. Så himla fantasilöst att endast hålla sig till klassiska pojkfärger, som dessutom ofta är mörka och murriga.

• Rödnäbba

ja det är ok.

Anledningen till att vissa tycker att det är fel på barn men ok på vuxna är ju att på vuxna ser man redan könet så eventuella markeringar om kön spelar ingen roll. Folk vill veta könet! För att kunna särbehandla dem.

• Mandel

Helt okej med rosa på killar, men personligen tycker jag att rosa är en fruktansvärt ful färg och skulle inte sätta rosa kläder på någon...
    Absolut inte ljusrosa. Blä! Ryser bara jag tänker på det...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lufsan

Jag tycker att alla får ha på sig vad dom vill. Vi har en pojke på förskolan där jag jobbar som har lila och röda ytterkläder han har även lila vantar med röda hjärtan på. Jag tycker att det är uppfriskande att se några föräldrar som faktiskt tar på barnet fina saker och inte vad "pojkar" eller "flickor" ska ha. Alla andra pojkar på avdelningen har militär mönstrade overaller eller de klassiska färgerna blått och svart. 
    För man klär ju en 1-3 åring som man vill. I de flesta fall har de ingen åsikt om vilka kläder de ska ha. Så jag tycker man ska gå efter två saker och det är först och främst "vad är mest praktiskt?" och sen "vad tycker jag är fint på mitt barn". Inte "vad skulle andra säga?" 

En dag i sänder.
  • hymafr

Fast man får ju aldrig utsätta sin barn för risken att bli mobbade bara för att man själv anser att pojkar kan ha rosa kläder.

Vill man verka för ett mer genusjämlikt samhälle kan man ju börja i det lilla och inte skicka iväg sin lilla pojke att ensam möta de som inte har kommit lika långt i sitt genusjämlika tankesätt.  

• Lufsan
    hymafr skrev 2012-02-21 09:58:44 följande:
    Fast man får ju aldrig utsätta sin barn för risken att bli mobbade bara för att man själv anser att pojkar kan ha rosa kläder.

Vill man verka för ett mer genusjämlikt samhälle kan man ju börja i det lilla och inte skicka iväg sin lilla pojke att ensam möta de som inte har kommit lika långt i sitt genusjämlika tankesätt.  
    Varför får man inte det? Jag känner att det är klart att om mitt barn är mellan 1-3 år så väljer jag själv kläder. I den åldern mobbar barnen inte varandra för vilka kläder de har på sig. 
    När de är äldre så måste man visa för barnen att det är helt okej att vara annorlunda. Vill min son ha en klänning på sig till förskolan så får han det. Om de andra barnen retar honom får jag stötta honom. Men aldrig skulle jag be mina barn att ändra på de dom gillar för andra människors räkning. Så länge beteendet inte skadar någon annan.  

(nu har jag inga barn men när jag får det gäller det ovan nämnda)

Om man hela tiden tänker som du beskriver kommer det ju inte hända något i samhället. Om ingen vågar vara först med något så kommer ingen förändring att ske. 

Jag tycker att vi ska lära våra barn att man ska vara sig själv och hur man tacklar folk som inte gillar det. Ge barnen en god självkänsla och en trygg grund hemma. Inte börja säga att "nej du får inte ha klänning i skolan alla andra pojkar kommer skratta åt dig" 
    En dag i sänder.
  • Furstinna

Klart att pojkar kan ha rosa. Jag personligen hade däremot inte klätt min pojke i rosa.

• Sarah f
    Lufsan skrev 2012-02-21 10:04:46 följande:
    Varför får man inte det? Jag känner att det är klart att om mitt barn är mellan 1-3 år så väljer jag själv kläder. I den åldern mobbar barnen inte varandra för vilka kläder de har på sig. 
    När de är äldre så måste man visa för barnen att det är helt okej att vara annorlunda. Vill min son ha en klänning på sig till förskolan så får han det. Om de andra barnen retar honom får jag stötta honom. Men aldrig skulle jag be mina barn att ändra på de dom gillar för andra människors räkning. Så länge beteendet inte skadar någon annan.  

(nu har jag inga barn men när jag får det gäller det ovan nämnda)

Om man hela tiden tänker som du beskriver kommer det ju inte hända något i samhället. Om ingen vågar vara först med något så kommer ingen förändring att ske. 

Jag tycker att vi ska lära våra barn att man ska vara sig själv och hur man tacklar folk som inte gillar det. Ge barnen en god självkänsla och en trygg grund hemma. Inte börja säga att "nej du får inte ha klänning i skolan alla andra pojkar kommer skratta åt dig" 
    Jag tror du svarade på en person som menade att man inte ska för sina egna genussyften klä barn på ett sätt som kan leda till mobbing. Inte att neka ett barn som VILL bära något speciellt.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Odd Pixie

Ja! Självklart är det okej.

Rosa, lila, hello kitty, blommor, hjärtan, pippi, brummelina (heter hon så?), söta djurungar etc. är precis lika okej och bra på en pojke, som det är på en flicka. Blått, tufft, superhjältar, farliga djur, sporttryck, bamse etc. är precis lika okej och bra på en flicka, som det är på en pojke. Sen kan man ju försöka få till lite variation också, oavsett vad barnet har mellan benen. Lite ot, men personligen tycker jag att många färger och tryck är väldigt bortglömda. Fram för mer gult, äppelgrönt, lila, orange säger jag. Och gärna mer "roliga" tryck, istället för bara tufft och sött.

Svar på tråden Är det okej med rosa på pojkar?