Inlägg från: Krokig Krokofant |Visa alla inlägg
  • Krokig Krokofant

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Jag måste vara helt ärligt, Dexter, precis som alla andra engelska namn på svenska barn får lätt en white trash-stämpel om barnet nu inte har engelska/amerikanska föräldrar.

Er Dexter kommer med andra ord diskrimineras i skola och arbetsliv.

One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Thezzz skrev 2012-02-21 10:12:00 följande:
    Det är det här jag är lite rädd för, att generationen som är lite äldre än oss reflekterar namnet dexter till något "skit" som ligger kvar sen förr. . Alltså att lärare påminns om någon skitunge från förr med namnet dexter. . Och med det börjar behandla honom annorlunda mot om han hade hetat neo..
    Neo är inte heller ett bra namn. Saken är att Dexter hamnar i samma grupp som barn som döps till Diesel, Roxy och Kaylee osv. Deras föräldrar kommer betraktas som kulturfattiga och obildade. Dessa fördomar kommer drabba din son.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Bedhead skrev 2012-02-21 10:12:10 följande:
    Min Dexter har ju en engelsktalande pappa.. Problemet är att såna som du inte alltid kommer att veta det, utan tycka att han är trash utifrån hans namn. Kanske dags att jobba på dina fördomar.
    Mina fördomar? Detta är fördomar som finns överallt.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    sofieann skrev 2012-02-21 10:22:04 följande:
    Fast det är ju dina fördomar eftersom det just nu är du som ger uttryck för dem.

Betraktas som kuturfattiga och obildade av vem? Dig? Då kanske du borde jobba på det istället för att försöka övertyga TS om att det är hon som gör något fel som gett sitt barn ett namn som inte passar. Enligt dig.
    Oavsett om du angriper mig eller inte så kommer dessa fördomar finnas.

Ja, folk kommer tro att föräldrarna är uppvuxna framför amerikanska sitcoms på TV3/Kanal 5.
    One by one, one by one.
Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(