Inlägg från: sofieann |Visa alla inlägg
  • sofieann

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:15:37 följande:
    Mina fördomar? Detta är fördomar som finns överallt.
    Fast det är ju dina fördomar eftersom det just nu är du som ger uttryck för dem.
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:15:04 följande:
    Neo är inte heller ett bra namn. Saken är att Dexter hamnar i samma grupp som barn som döps till Diesel, Roxy och Kaylee osv. Deras föräldrar kommer betraktas som kulturfattiga och obildade. Dessa fördomar kommer drabba din son.
    Betraktas som kuturfattiga och obildade av vem? Dig? Då kanske du borde jobba på det istället för att försöka övertyga TS om att det är hon som gör något fel som gett sitt barn ett namn som inte passar. Enligt dig.
  • sofieann
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:25:37 följande:
    Oavsett om du angriper mig eller inte så kommer dessa fördomar finnas.

Ja, folk kommer tro att föräldrarna är uppvuxna framför amerikanska sitcoms på TV3/Kanal 5.
    Jag förnekar inte att fördomarna finns, men är man medveten om det så kanske det finns bättre sätt att försöka jobba bort dem än att säga till TS att det är hon som gör fel? Felet borde väl ändå ligga hos de inskränkta personer som har dessa fördomar?
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 18:55:45 följande:
    Det är nog bara Chewin som har mer WT-stämpel är jag rädd. . . Byt, medan tid är.

Astarte: du menar FL-hittepånamnet Chewin? Det finns enligt SCB så många som 0 personer som heter Chewin, så kan ni snälla sluta dra upp detta namn i varje WT-namntråd! Tack.
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 19:10:46 följande:
    Det handlar inte om att döma ut. Du har inte fattat det här. Namnet är dock en faktor bland många som markerar i vilken del av samhället vi hör hemma.

Ja, tänka sig vad hemskt om Dexter ens skulle komma på tanken att beblanda sig med fina Erik, Gustav och Karl. Nejdu Dexter, det är tur att det finns vuxna(?) människor som vet bättre och kan sätta både dig och dina föräldrar på plats!
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 19:30:24 följande:
    Känner du dig tok-träffad eller gör du dig bara dum?

Hela debatten är dum så vad tror du själv? Vi vuxna har väl ett anvar att här och nu se till att våra barn i framtiden har alla möjligheter, oavsett namn. Och där ska väl inte hela svaret ligga i att ge rätt namn utan att uppfostra sina barn på rätt sätt. Eller skulle du ärligt vara stolt över ditt barn om det som chef gav jobbet till Gustav istället för Dexter bara för att det enligt dig ser bättre ut på visitkortet? Och vems fel är det då egentligen att Dexter inte fick jobbet, hans mammas eller ditt, som uppfostrat ditt barn till att bli sån?
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 20:57:36 följande:
    Det där är självklart, men det har inget med det jag har skrivit att göra.
    Har det inte?
    Du uppmanar TS att byta namn på sin son för han inte ska uppfattas som WT, är det för att du själv ska slippa ta ansvar för att ditt barn diskriminerar Dexter senare i livet pga namnet?
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-22 09:25:57 följande:
    Nej, det är bara för att jag tycker att det är så jäkla fult. Ungefär som Barbro eller Rutger eller Sven-Jesus. Det är ett fult WT-namn.

Sluta spekulera, det blir bara så pinsamt fel. 
    Jaha, så det var så enkelt alltså? Varför skrev du bara inte det då? Byt namn för Dexter är skitfult.

Ang. mina "spekulationer" så tror jag ändå att du förstår vad jag menar. Men det hör väl inte hemma i denna tråden förstås.
  • sofieann
    Dr Mupp skrev 2012-02-21 23:47:23 följande:
    Tyvärr så tänker jag direkt på mördaren i TV-serien när jag hör namnet Dexter och när jag hör småbarn som heter det så funderar jag seriöst på vad föräldrarna tänkte med, vill man verkligen att ens barn ska sammankopplas med en mördare. Visserligen en fiktiv mördare men ändå.
    Tänker du samma sak när någon ger sitt barn namnet Jack? Åh nej, varför döper de sitt barn efter Jack the Ripper?
Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(