• Butterflie

    Barnkalas för 7åring.. Tips?

    Det är som vanligt svårt att veta vart man ska lägga sin tråd..

    På fredag fyller min äldsta flicka 7år och då vankas det givetvis barnkalas om några helger.
    jag tycker det är så himla svårt att komma på vad man ska göra, bjuda på.
    Fiskedamm fungerar alltid, men det kör man med varje år.

    Min flicka kommer att bjuda hela sin klass på 13 barn..
    Hon vill bjuda de barn som har bjudit henne till deras kalas. Och hela klassen är alltid bjuden när någon fyller år.

    Kalasen brukar bara vara i 2-3h och på senaste kalaset var det tårta, glass, fika och mat.. lite väl mycket enligt min smak.. Min dotter mådde illa resten av kvällen och ska man bara äta hela tiden så hinns inga lekar med.
    Men vad kan man då ha för lekar?
    Vissa har filmtema på sina kalas men det känns inte heller rätt..
    Sätta barnen framför en film och när den är slut så är kalaset slut.. nee lite väl simpelt tycker jag allt.

    Snälla ge mig massor av tips, idéer och råd..
    Hur gör ni på era kalas?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-23 09:14
    Ser att flera svarar på min tråd, men kalaset var i FEBRUARI 2012 =P

  • Svar på tråden Barnkalas för 7åring.. Tips?
  • Solskensöga

    För sjuåringar tycker jag att det är bra med ganska mycket styrda lekar. Annars slutar det lätt med att alla springer runt och skriker
    Vi har oftast bjudit på mat (korv med bröd eller pizza) + tårta och haft kalas i 2 timmar.
    T.ex. så här:
    Barnen kommer.
    Organiserad paketöppning (snurra flaskan, den flaskan pekar på får lämna sitt paket).
    Mat.
    Lekar.
    Tårta.
    Lekar.
    Godispåse vid hemgång.

    Förslag på lekar är tex dansstopp (mkt populärt), limbo, sätta knorren på grisen. Godismemory har vi haft en gång med gömda godisar under små papperstrutar, den som hittar ett par får behålla det.  
    En anna uppskattad lek har varit att alla baernen sitter på stolar i en ring (ansikena inåt mot mitten). Man har en kortlek och visar ett kort i taget för varje barn i ringen. De kommer ihåg om de fick klöver, spader, hjärter eller ruter. Sedan drar man ett kort i taget. Om man drar ett hjärter så får alla som har hjärter flytta ett steg i ringen. Först runt ett helt varv vinner. Man kan inte flytta när man har något i sitt knä och ibland har man väldigt många i knät  

  • cosinus

    Dotterns 7-årskalas förra året var väldigt poppis.

    Vi delade in barnen i 2 lag och hade 5-kamp. De fick gissa låtar som sambon spelade på en keayboard (enkla låtar här), de fick skjuta med innebandybollar på mål (vi hade en liggande pall som målvakt), de fick kasta bollar i en hink och så två grenar till som jag faktiskt inte kommer ihåg.

    Andra lekar man kan ha är ju sätta svans på grisen och hela havet stormar och sånt.

    Dottern fyller snart 8 och jag tror det blir liknande tema i år. Ingen fiskdamm det har hon inte velat ha på många år, vi kör skattjakt ist. TIdigare år har vi haft ritade ledtrådar men i år kan ju barnen läsa så då kan vi börja skriva.

  • Butterflie

    Låter som jätte bra ideer =)
    Skattjakt ist för fiskedamm lät riktigt kul faktiskt..

    Korv m bröd har vi haft ett par år men är inte många barn som gillar det tyvärr, fast iof är maten inte det viktigaste kanske men man vill ändå att de ska ha ätit nåt vettigt innan man skickar hem dem igen.

    Tårta ja, men glasstårta har vi aldrig haft det kanske vore bättre =)

    Sätta svansen på grisen kan ju va kul med, eller sätta trollspöt i handen på Gargamel..
    Min flicka är helkär i smurfarna och det fungerar ju för alla så får bli smurf-tema i år.

  • Butterflie
    Mibi skrev 2012-02-22 22:06:26 följande:
    Eller så kan man sätta luvan på smurfen ;)
    ja det vore bättre.. hitta ingen bild på gargamel med trollspö så han kanske inte har nåt då..
  • strojes

    Här hade vi 7-årskalas för äldsta dottern för ett par helger sedan. Alla tjejer i klassen var bjudna, totalt 6 barn.

    Vi hade frukostkalas! Kalastiden var satt till 9-12. Barnen var uppmanade via inbjudningskortet att komma i pyjamas och ha kalaskläder med sig.
    Först serverades det frukost: mjölk, juice, yoghurt, flingor, bröd, rostat bröd, smör, ost, korv, skinka, marmelad fanns att välja bland på bordet. Därefter gick alla upp på dotterns rum och bytte om till kalaskläder. Sedan paketöppning, jag hade skrivit barnens namn på lappar och lagt i en hatt så dottern drog en lapp i taget för öppningsordning av paketen. Sedan var det fri lek.
    Godispåsarna fick de leta efter med hjälp av vars en "snör-ända" och nyssta upp den på en pappersbit för att leta sig närmare påsen. På vägen fick de kliva över/krypa under de andras snören som gick kors och tvärs i nästan hela huset. Mycket uppskatat! Detta var det enda organiserade förutom ritstunden medan vi gjorde "snör-banorna".
    Jag hade skrivit ut ett antal olika bilder att färglägga från www.coloringpages.se/

  • Elli 612
    cosinus skrev 2012-02-21 20:55:11 följande:
    Dotterns 7-årskalas förra året var väldigt poppis.

    Vi delade in barnen i 2 lag och hade 5-kamp. De fick gissa låtar som sambon spelade på en keayboard (enkla låtar här), de fick skjuta med innebandybollar på mål (vi hade en liggande pall som målvakt), de fick kasta bollar i en hink och så två grenar till som jag faktiskt inte kommer ihåg.

    Andra lekar man kan ha är ju sätta svans på grisen och hela havet stormar och sånt.

    Dottern fyller snart 8 och jag tror det blir liknande tema i år. Ingen fiskdamm det har hon inte velat ha på många år, vi kör skattjakt ist. TIdigare år har vi haft ritade ledtrådar men i år kan ju barnen läsa så då kan vi börja skriva.

    Var du säker på att alla barnen i klassen ni bjöd kunde läsa? Tänkte bara för vi har funderingar nu ang kalas..och man vet ju inte allt om alla barnen.
  • Omogen citron

    Är de bara 14 elever i din dotters klass? Är det en specialklass eller liknande?

    Vi brukar bjuda på tårta och kakor (en del gillar ju inte tårtan) Kom ihåg och kolla så ingen har några allergier. Mat skippar vi, kalaset är ju inte så lång tid. Fiskdamm har vi. Sedan brukar det vara fri lek, det har aldrig fallit mig in att ha någon organiserad lek.

    Paketöppning med snurra flaskan och dylikt låter kul för födelsedagsbarnet, men tråkigt för resten av besökarna, så det skulle jag undvika.

  • Butterflie
    Omogen citron skrev 2013-09-23 02:39:48 följande:
    Är de bara 14 elever i din dotters klass? Är det en specialklass eller liknande?

    Vi brukar bjuda på tårta och kakor (en del gillar ju inte tårtan) Kom ihåg och kolla så ingen har några allergier. Mat skippar vi, kalaset är ju inte så lång tid. Fiskdamm har vi. Sedan brukar det vara fri lek, det har aldrig fallit mig in att ha någon organiserad lek.

    Paketöppning med snurra flaskan och dylikt låter kul för födelsedagsbarnet, men tråkigt för resten av besökarna, så det skulle jag undvika.
    Kalaset var februari -2012 hihi
    Ja de är inte fler i klassen, bor på landet och då är klasserna små =) 
  • kaffeamanda

    Vi har tema varje år, förra året prinsess, detta år blir det monster high när dottern fyller 8. Köper några monster high-grejer sen inreder jag ett rum med det och tyg i monster high-färgerna svart cerise och silver. Dottern vill ha disco fast det bara är tjejer så det blir en discokula och musik från spotify. Tjejerna brukar roa sig själv men vi kommer att ha några lekar på lut om det skulle behövas, förra året hann vi inte det för de kom på lekar själv.

    Jag gillar inte att det ska vara för mycket godis, här blir det hamburgare först och sen marängsviss som de får bygga själv, brukar erbjuda många olika sorters bär och frukt. Denna gången blir det morötter och gurkstavar med dip efterråt till discot. Förra året hade vi kuber med ost, korv och gurka som de fick plocka med små "svärd". Vi har ingen skattjakt eller fiskdamm utan barnen får en varsin goodiebag när de går hem med någon liten godisbit, monster high-knappar, klistermärken och glaset de druckit i där vi printat deras namn på.

  • Potatisbullen123

    Jag hade kalas för min 8åring nyligen, då hade vi hyrt en lokal och så fick han bjuda in dom han ville, vilket blev totalt 15 barn. 


    Vi ordnade disco tema, med lampor och populära discolåtar för barn. 


    Det vi bjöd på var glassbomb med saft, sen var det tillgång till popcorn att ta själva resten av kalaset.  Förutom discot så gjorde vi lekar, såsom dansstop, hela havet stormar (den man går runt stolar, sen tar bort efter sig) och lite valfri dans/kull. Presentöppning, och som avslut så hade vi skattjakt där skatten var att dom fick ta hem en varsin sån där "lördags påse".  Kalaset varade i 3 timmar, då hann vi med allt och sen ungefär sista halvtimmen fick barnen in sin sockerkick och började jaga varandra runt hela lokalen. Då var det dags att gå hem :D 

  • LFF
    Potatisbullen123 skrev 2023-02-10 07:15:23 följande:

    Jag hade kalas för min 8åring nyligen, då hade vi hyrt en lokal och så fick han bjuda in dom han ville, vilket blev totalt 15 barn. 


    Vi ordnade disco tema, med lampor och populära discolåtar för barn. 


    Det vi bjöd på var glassbomb med saft, sen var det tillgång till popcorn att ta själva resten av kalaset.  Förutom discot så gjorde vi lekar, såsom dansstop, hela havet stormar (den man går runt stolar, sen tar bort efter sig) och lite valfri dans/kull. Presentöppning, och som avslut så hade vi skattjakt där skatten var att dom fick ta hem en varsin sån där "lördags påse".  Kalaset varade i 3 timmar, då hann vi med allt och sen ungefär sista halvtimmen fick barnen in sin sockerkick och började jaga varandra runt hela lokalen. Då var det dags att gå hem :D 


    Grattis till att ha väckt en 11 år gammal tråd
Svar på tråden Barnkalas för 7åring.. Tips?