• gbgumman

Varför gillar inte göteborgare stockholmare? Känner någon igen sig i min historia.

Är en stockholms tjej som är gift med en göteborgare. När vi hade gift oss så best. att vi skulle bosätta oss i stockholm. Det är där jag kan få jobb och han hade fler att söka. Vi trivs bra och älskar att bo här.

Problemet är att alla hans kompisar och släkt hela tiden pratar skit om stockholmar gärna när jag hör på och ska jämföra allt. Jag blir sårad. Om de tex säger alla stockholmar är dryga, så måste de ju mena att jag och alla jag älskar också är dryga då. Kan de inte säga det direkt till mig i såfall. Inte för att jag är dryg, men kanske lite lätt sårad.

Har aldrig sagt ett ont ord om göteborg eller göteborgare, Gillar staden och många osm bor där även om jag har lite svårt att hitta där.

Min svär mor är väst. Det är ett otrolgt tjat om hur korkade stockholmare är och att vi inte förstår "göeborgsskämt". Hur långsamt och sävlit vi pratar och att vi inte har färska räkor m.m.

Och så denna eviga jämförelse. Allt allt jämförs. Så fort det är något som är dåligt i stockholm så blir det ett evighets skämt om det och kallas stockholmsyndrimet och hånas.

Själv väljer jag att aldrig svara. Utan blir bara tyst. Detta kom som en chock då ordet göteborg knapt har nämts under min uppväxt mer än att att det är en stad som viken annan stad i sverige. Ända gången vi pratat om göteborg så har det varit i ett geografiskt samman hang.

Är det någon som känner igen sig. Eller han andra erfarenheter.

ps min man gör inte så

• Svar på tråden Varför gillar inte göteborgare stockholmare? Känner någon igen sig i min historia.
  • fipa2

det är bara patetiska människor som har mindervärdeskomplex.
    jag antar att de själva tror sig vara roliga, och tycker att det är okej att snacka skit om stockholmare. skulle en stockholmare säga ett ont ord om nån annan så blir de dock direkt "dryga jävlar som tror sig vara förmer än andra"

• Karpet

Det är väl ungefär samma med Sverige och Norge. Alla dessa norgehistorier som insinuerar att norrännen ska vara korkade och svensken jättesmart. Inget att på för stort allvar alltså. De driver nog bara med dig.

• crabban

Verkar vara skämt som går lite för långt bara. Tror du att de är medvetna om att det faktiskt sårar dig? Du eller din sambo kanske behöver göra det klart för dem?

• gbgumman

Jag så någon gång att jag inte tyckte att det var kul och då fick jag reda på att det måste jag väll fatta att de bara skämtar. Och så blev det att det var för att jag var stockholmare som var anledningen till att jag inte fatta och då var det fritt fram att fortsätta. Min man blir sur och då heter det att han har blivit en stockholmare.

• crabban

Som Karpet säger så tycker jag inte att du ska ta det på för stort allvar. Jag skämtar själv om stockholmare men tycker inte att de är sämre än någon annan för det. Det är skillnad på göteborgare och stockholmare bara, så är det. Vi är olika. Ingen bättre än den andre för det. Men göteborgare kanske skämtar lite mer om det än stockholmare? SKÄMTA TILLBAKA! Ge dem en känga nästa gång!!

• LinTra

Det är bara den gamla vanliga rivaltiteten som svenskarna håller på med.
    Norrlänningar vill kapa sverige vid dalälven, GBG:are gillar inte Sthlm:are, Gotlänningar gillar inte fastlänningar..
    Det finns hur många som helst.
    Du ska nog se att det inte ligger så mycket allvar i deras ord.
    Själv skämtar jag gärna om att sthlm:are är dryga, men själv är jag norrlänning och får alltid höra hur seg jag är och att jag inte kan säga JA.
    Har massor av vänner i Sthlm och bor just nu i GBG, har även varit bosatt på Gotland så jag har varit utsatt norrlänning från alla håll.

• gbgumman

Jag trodde att normännen harde samma historier. Men detta har jag aldrig hört i stockholm. Trodde göteborgare gillade oss och vi gillade dom.

• fipa2

tur att du är så behärskad, jag hade antagligen bett dem dra åt helvete och sagt ett antal ord som inte är för barnaöron, klampat ut och smällt igen dörren med all kraft jag har.

klart man kan skämta nångång, men att konstant bli hackad på för att man är stockholmare ska man inte behöva tåla.

• Sallisen

Även om de kanske skämtar så tycker jag att de borde sluta om du säger att du inte tycker om det. Skämt KAN gå för långt, och då är det inte roligt längre.

• gbgumman

Skaen är den att jag hade tagit det om det hade varit skamt åt båda hållen. Liksom norgehistorierna. Men när det bara är åt ett håll blir det konstigt. Ang det LinTra skrev att det finns fler liknade saker så har jag nog missat det. Känner andra stockholmare till detta?

ja jag är behärkad men jag vet att jag ska ungås med dessa människor även om vi minskat mer besöken för att jag tycker det är så jobbigt.

crabban en frågA (du verkar vara göteborgare) Varför är detta roligt fattar inte? Jag är dålig på denna typ av skämt då jag inte kan komma på något dåligt med göteborg. Och för att jag vet att det blir att man drar alla över samma kam och sådant gillar jag inte.

Svar på tråden Varför gillar inte göteborgare stockholmare? Känner någon igen sig i min historia.