Varför gillar inte göteborgare stockholmare? Känner någon igen sig i min historia.
Är en stockholms tjej som är gift med en göteborgare. När vi hade gift oss så best. att vi skulle bosätta oss i stockholm. Det är där jag kan få jobb och han hade fler att söka. Vi trivs bra och älskar att bo här.
Problemet är att alla hans kompisar och släkt hela tiden pratar skit om stockholmar gärna när jag hör på och ska jämföra allt. Jag blir sårad. Om de tex säger alla stockholmar är dryga, så måste de ju mena att jag och alla jag älskar också är dryga då. Kan de inte säga det direkt till mig i såfall. Inte för att jag är dryg, men kanske lite lätt sårad.
Har aldrig sagt ett ont ord om göteborg eller göteborgare, Gillar staden och många osm bor där även om jag har lite svårt att hitta där.
Min svär mor är väst. Det är ett otrolgt tjat om hur korkade stockholmare är och att vi inte förstår "göeborgsskämt". Hur långsamt och sävlit vi pratar och att vi inte har färska räkor m.m.
Och så denna eviga jämförelse. Allt allt jämförs. Så fort det är något som är dåligt i stockholm så blir det ett evighets skämt om det och kallas stockholmsyndrimet och hånas.
Själv väljer jag att aldrig svara. Utan blir bara tyst. Detta kom som en chock då ordet göteborg knapt har nämts under min uppväxt mer än att att det är en stad som viken annan stad i sverige. Ända gången vi pratat om göteborg så har det varit i ett geografiskt samman hang.
Är det någon som känner igen sig. Eller han andra erfarenheter.
ps min man gör inte så