deac skrev 2012-02-21 17:21:28 följande:
Det är klart att du blir nervös när det blir så kort varsel och med tanke på vad du varit med om tidigare. Du får peppa dig och intala dig att det kommer att gå bra, vilket det också kommer att göra. Du sökte ju om en operation av en anledning, men det är klart att när det gått så lång tid så har du fått distans till det.
Jag gjorde min bukplastik (stor) i oktober 2006 och är såå nöjd. Jag gjorde den privat. Efter att jag varit där på konsultation så dröjde det inte så lång tid tills det var dags för operation och då var jag så laddad och inställd på att göra det. Jag tänkte att gör jag det inte nu så kommer magen se ut så här. Den blir inte bättre. Så jag var faktiskt inte alls nervös. Det var däremot min man.
På operationsdagen ritade läkaren upp på magen, jag fick gå in och lägga mig på op. bordet och sedan minns jag inget förrän jag vaknade. Naturligtvis gjorde det ont då men klockan var mycket så jag fick lite mat och somnade om. Sov hela natten och på morgonen kom de och tog bort bandage och drenage. Sedan fick jag en gördel som jag skulle ha på mig i 5 veckor dygnet runt och 5 veckor dagtid. Den var skön att ha i början för den höll in magen. Jag kunde inte räta på ryggen på en dryg vecka eftersom det stramade och de tagit bort hud men det är bra att röra på sig och försöka sträcka på sig. Sov gjorde jag i soffan med kuddar bakom ryggen. Tänk på att inte lyfta tungt, typ barn. Duscha fick jag göra efter 3 dagar tror jag. Såret var tejpat med kirurgtejp och den fick jag byta själv vid behov. Tejpen hade jag kvar i några månader för att minska drag i ärret. Tänk på att ha tejp på i sommar så det inte blir solbrännt.
Sommar ja, tänk vad snygg du kommer känna dig när du går i bikini till sommaren! Behöver inte ha stora trosor som du drar upp över "magen" för att dölja. Du gör din operation i helt rätt tid. Det kommer att ha läkt färdigt till sommaren.
Sedan var jag tillbaka till kliniken för kontroller några gånger. Jag fick lite infektion på ena sidan pga att tråden inte försvann ordentligt. Efter att de dragit ut den så försvann det men hjälp att antibiotika.
Jag är som sagt jättenöjd med min operation och det kommer du garanterat att bli också. Det kommer gå jättebra. Självklart är du nervös, det är ett stort ingrepp men du har "valt" det själv, om du förstår vad jag menar.
Du får gärna fråga mer om du undrar över något annars så får du peppa dig själv och intala dig att du gör det rätta. Din mage kommer inte att bli bättre utan operation men sedan kommer den att vara snygg för alltid! Skriv gärna några rader när du kommer hem igen och berätta hur det har gått.
Kram deac
Tack för ditt svar! har du före o efter bilder på familjeliv?
blev det bättre än du föreställt dig?
Ja det känns verkligen som snabba ryck. Ja jag vill ju det här för som det är idag är inte kul! och det är ju inte bara det att det ser ut som fan men jag har även problem med klåda och delad muskulatur och bråck..
Men jag har väl inte hunnit "glömma" hur jag mådde i december 2011 då jag opererades sist.
Ja jag blev nog lite tagen på sängen, när det blev så nära in på men som du skriver såär det ju helt rätt tid för en operation och jag skulle ju gärna kunna ta på mig en bikini igen och känna mig fin =)
Har fått höra så mycket skräck exempel ang bukplastik, upplevde även att läkaren som beviljade op:en nästan ville skrämma bort mig genom att poängtera alla komplikationer lite extra och beskriva, nä huvva.
klart alla operationer kan få komplikationer men man ska ju inte skrämma sina patienter, tack och lov har jag
fått en super fin kirurg som säkert kan lugna mig lite =)
jag kan absolut skriva några rader efter op:en vet inte riktigt när jag kommer hem, får ligga inne 1-2 dagar om allt går som det ska =D