• kanske en till

göra egen risifrutti alt, annan matigt mellanmål

Jag saknar ett mer matigt mellanmål och såg i affären att semper har en barnmatsburk med risgröt,mild yogurt och mango från 6 månader. Något sån måste ju gå att göra själv? Jag vägrar barnmatsburkar in i det längsta då vår äldste son vägrade min mat efter att ha ätit burkmaten och jag vill inte att minstingen ska gå samma väg.. Jag hade en tanke om att ge turkisk yogurt med frukpure ibland men BVC sa att man skulle vänta med yogurt tills de var 8 månader (han är 6 månader nu). Tankar och tips mottages gärna =D!

• Svar på tråden göra egen risifrutti alt, annan matigt mellanmål
  • nirakanna2

Till mig själv tar jag ibland kall, hemkokt risgrynsgröt med lite vaniljsocker iblandad tillsammans med sylt, som risifrutti.

• Ella

Risgröt gör du såhär (kan ges från 4 månader):

½ dl rismjöl, ca 30 g
    1 ½ dl kallt vatten
    1 tsk fett (margarin, smör eller olja)
    ½ dl modersmjölk, modersmjölksersättning eller standardmjölk (standardmjölk (3%) kan ges från 6 månader)

Vispa majsmjölet med vatten i en liten gryta.
    Koka vid svag värme i 2-3 min, rör om ofta.
    Ta från värmen och tillsätt fett och mjölk.
    Ge barnet gröten när den är avsvalnad.

Sen kan du mosa mango (eller annan frukt) och blanda i. 

• Pyttismamman

Jag brukar koka äppel- eller päronkräm med havregryn i och det blir matigare än bara frukt.
    Skär ett äpple/päron i små bitar och koka i en kastrull med vatten så det precis täcker äpplena/päronen. Koka i ca 5 minuter tills det börjar bli mjukt och häll i knappt 1/2 dl havregryn. Koka minst 5 minuter till och känn efter att allt är mjukt. Ibland mixar jag gröten med mixerstaven för att få det mosigare.
    Det blir bra även att frysa så man kan koka lite mer när man ändå håller på!

• MammaTillDomFinaste
    Pyttismamman skrev 2012-02-21 19:13:50 följande:
    Jag brukar koka äppel- eller päronkräm med havregryn i och det blir matigare än bara frukt.
    Skär ett äpple/päron i små bitar och koka i en kastrull med vatten så det precis täcker äpplena/päronen. Koka i ca 5 minuter tills det börjar bli mjukt och häll i knappt 1/2 dl havregryn. Koka minst 5 minuter till och känn efter att allt är mjukt. Ibland mixar jag gröten med mixerstaven för att få det mosigare.
    Det blir bra även att frysa så man kan koka lite mer när man ändå håller på!
    denna är även megagod om man pudrar med lite kanel när man kokar! mums!!

hemmagjord risifrutti:
    1dl kokt ris
    0.5dl vispad grädde

vispa ihop. kan "kryddas" med lite vaniljsocker om man vill. servera med fruktpuré eller mosad frukt/bär. (min so kommer få med mosade blåbär imorgon)

kokt mosat ägg funkar som mellis.
    bröd med leverpastej. 
Svar på tråden göra egen risifrutti alt, annan matigt mellanmål