• Molina

Öroninflammation som vuxen!

Ni som haft det hur länge hade ni ont? Och har ni fått nå penicillin mot det?
    Nu är jag inne på min 3:e öroninflammation sedan Nov och nu sprack  det hål på ena örat och har ätit en Ery-Max sedan i Fredags men jag har fortfarande rysligt ont i örat.
    Har även bihåleinflammation på samma sida som örat som värkte hål.

Hur länge brukar smärtan sitta i, jag håller bokstavligen på att gå under, har varit dålig i veckor nu med bla misstänkt myckloplasma ja läkarna vägra ta prov, tas tydligen bara om man har nedsatt immunförsvar el dyligt men min man hade positivt myckloplasma så nu satte dom in antibiotika på mig.

• Svar på tråden Öroninflammation som vuxen!
  • roffe

Jag fick öroninflammation flr typ 2 år sedan.
    Sköterskan vägrade titta i båda öronen och skickade hem mig med öroninflammation, så jag vaknade på natten av att jag grät i sömnen pga smärta. 

Åkte upp igen med akuttid, då tittade läkaren i båda, sa att jag i princip hade 2 inflammationer i samma öra, (alltså en gigantisk jävla inflammation med andra ord) och bad om ursäkt för sköterskan missat det dagen innan (han fattade inte hur pga det där syntes så tydligt).

Jag fick penicillin. Totalt hade jag väl ont en vecka ungefär. Mot slutet mest lock för örat, i början världens smärta, feber, och alla ljud lät som robotar. 
    Fick även käka ipren som en galning hela tiden. 

• Molina

Hmm ljudet där känner jag igen, låter verkligen konstigt.
    Hua 2 inflammationer i samma öra fy.
    ja då är det bara att fortsätta äta smärtstillande+antibiotika och hoppas det släpper.

• roffe
    Molina skrev 2012-02-21 20:54:48 följande:
    Hmm ljudet där känner jag igen, låter verkligen konstigt.
    Hua 2 inflammationer i samma öra fy.
    ja då är det bara att fortsätta äta smärtstillande+antibiotika och hoppas det släpper.
    Ja det hoppas jag verkligen att det gör :) Ipren är ju antiinflammatoriskt så käka lite sånt om du har :) Krya på dig :)

Blir det inte bättre så ring om mer/annan penicillin =) 
  • Åsa

Jag antar att du tar Nasonex? Det är A och O att ha luftpassage.

• Coyote

För mig tar det alltid ungefär fem timmar från första sticket tills trumhinnan går sönder, så längre än så gör det inte ont. Men precis som Åsa säger är det viktigt att inte vara täppt, Nasonex och Rinexin är vad jag använder för att slippa.

• Molina

Nasonex har jag och just det örat som trummhinnan sprack på har jag en sån värk, helt sjukt.
    Har också hört att när trummhinnan spricker ska värken gå över, men tydligen inte på mig.
    Kan det vara så enkelt att just detta antibiotika inte hjälper på mig.

• SockerStinn

Om du lätt drar på dig öroninflammation och bihåleinflammation kanske du behöver ta nässpray/rinexin i förebyggande syfte vid alla förkylningar. Jag tar rinexin eftersom jag inte tål nässpray, och det passar mig bra eftersom det inte är beroendeframkallande så som nässpray är. (rinexin är receptbelagt)

• Coyote
    Molina skrev 2012-02-21 22:17:57 följande:
    Nasonex har jag och just det örat som trummhinnan sprack på har jag en sån värk, helt sjukt.
    Har också hört att när trummhinnan spricker ska värken gå över, men tydligen inte på mig.
    Kan det vara så enkelt att just detta antibiotika inte hjälper på mig.
    För mig har det hänt ett par gånger, att värken kommit tillbaka, trumhinnan läker nämligen ihop väldigt snabbt tydligen, och om inte all vätska kommit ut kan det börja göra ont igen. Jag fick Doloxene utskrivet av min läkare, starka värktabletter som inte finns längre, men be om det! Och be dem kolla att du verkligen har rätt sorts antibiotika.
  • Pippi Långstrump

Jag fick hostmedecinen cocisilyana (?) utskriven samtidigt. Jag kände ingenting förutom att det var otroligt obehagligt att blinka.
    Krya på dig!

• Molina
    Coyote skrev 2012-02-21 22:24:54 följande:
    För mig har det hänt ett par gånger, att värken kommit tillbaka, trumhinnan läker nämligen ihop väldigt snabbt tydligen, och om inte all vätska kommit ut kan det börja göra ont igen. Jag fick Doloxene utskrivet av min läkare, starka värktabletter som inte finns längre, men be om det! Och be dem kolla att du verkligen har rätt sorts antibiotika.
    Där kan vi ha svaret, trumhinnan va sprucken men hon såg vätska fortfarande så jag antar att det är där problemet är, kan läkarna sticka hål så all vätska kommer, jag är desperat, denna värk.

Sockerstinn: Jag är enormt utsatt för bihåleinflammationer 90% av mina försylningar sätter sig och fastnar i bihålerna men dom gör inget åt det, men ska fråga en den nässprayen.
    Har aldrig haft nå öronproblem fören nu.
  • Coyote
    Molina skrev 2012-02-21 22:36:51 följande:
    Där kan vi ha svaret, trumhinnan va sprucken men hon såg vätska fortfarande så jag antar att det är där problemet är, kan läkarna sticka hål så all vätska kommer, jag är desperat, denna värk.

Sockerstinn: Jag är enormt utsatt för bihåleinflammationer 90% av mina försylningar sätter sig och fastnar i bihålerna men dom gör inget åt det, men ska fråga en den nässprayen.
    Har aldrig haft nå öronproblem fören nu.
    Ja, det kan de göra, men jag vet inte om alla verkligen är så sugna på det. Men det är klart du måste få hjälp! Antingen genom en rejäl smärtstillande eller att man på en gång får bukt med inflammationen.

Be att få Nasonex och Rinexin utskrivet, det är avsvällande båda två och om du tar dessa varje gång du blir förkyld kanske du kan slippa bihåleinflammation? Har de tagit prover på vilken bakterie som orsakat öroninflammationen nu?
  • Molina
    Coyote skrev 2012-02-21 22:39:14 följande:
    Ja, det kan de göra, men jag vet inte om alla verkligen är så sugna på det. Men det är klart du måste få hjälp! Antingen genom en rejäl smärtstillande eller att man på en gång får bukt med inflammationen.

Be att få Nasonex och Rinexin utskrivet, det är avsvällande båda två och om du tar dessa varje gång du blir förkyld kanske du kan slippa bihåleinflammation? Har de tagit prover på vilken bakterie som orsakat öroninflammationen nu?
    Inga prover alls utan vi har haft myckloplasma hemma, min man men mig har dom inte tagit ett enda prov men att dom misstänker sviter av den bakterien och tydligen ska Ery-Max ta på just mycklobakterien. Jag blev riktigt sjuk tidigare och har inte blivit riktigt bra och nu öronen.
    Dom får helt enkelt pilla hål hur ont det än gör just för det ögonblicket.
    Nasonex tar jag 3*3 dagligen
  • Coyote
    Molina skrev 2012-02-21 22:50:40 följande:
    Inga prover alls utan vi har haft myckloplasma hemma, min man men mig har dom inte tagit ett enda prov men att dom misstänker sviter av den bakterien och tydligen ska Ery-Max ta på just mycklobakterien. Jag blev riktigt sjuk tidigare och har inte blivit riktigt bra och nu öronen.
    Dom får helt enkelt pilla hål hur ont det än gör just för det ögonblicket.
    Nasonex tar jag 3*3 dagligen
    Jag tycker de ska ta ett prov då... Jag fick också antibiotika för misstänkt mycoplasma, men när öron-näsa-hals-läkaren kollade med kamera såg hon direkt att det handlade om Heamophilus, och mot det krävs det en annan sort. Så det är självklart att de borde ta ett prov, enligt mig i alla fall! Ring i morgon och prata med dem! Får du rätt antibiotika och smärtstillande tar det någon dag bara så känns det bättre.
  • SockerStinn

rinexin är en tablett, den verkar avsvällande inte bara i näson som nässpray gör utan ända upp i bihålorna och öronen. Me love! 

• Molina
    SockerStinn skrev 2012-02-21 23:09:36 följande:
    rinexin är en tablett, den verkar avsvällande inte bara i näson som nässpray gör utan ända upp i bihålorna och öronen. Me love! 
    Ska verkligen ringa och få en sån utskriven, värt allt om det är avsvällande även för bihålorna.
  • Themis
    Molina skrev 2012-02-21 23:15:57 följande:
    Ska verkligen ringa och få en sån utskriven, värt allt om det är avsvällande även för bihålorna.
    Jag har haft kroniska bihåleproblem i tio år och även blivit opererad. Rinexintabletter är väldigt effektiva men de sväller av alla slemhinnor i hela kroppen, och i USA vill man inte längre skriva ut dem så gärna eftersom de t ex även påverkar hjärnans slemhinnor, och dessutom är psykogena (ger hallucinationer) för en mycket liten del av befolkningen.

Sen min svägerska hörde från en kirurgkollega att man kan se på hjärnan att en person har ätit Rinexin länge så är jag inte så sugen på dem längre, och istället klarar jag mig nu oftast med en nässköljningsspruta. Nasaline heter den och finns på Apoteket AB.

Man kokar koksaltlösning själv och trycker försiktigt upp i näsborrarna morgon och kväll bara, det funkar riktigt bra om jag börjar med det innan bihåleinflammationen har blivit för kraftig. Är det illa så tar jag Rinexin till natten också men det är sällan det har behövts nu.

Jag tycker verkligen du ska testa Rinexin i nuläget eftersom du mår så dåligt, men ville bara dela med mig av det jag fått reda på under mina många år med bihålestrul.
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • SockerStinn
    Themis skrev 2012-02-21 23:26:51 följande:
    Jag har haft kroniska bihåleproblem i tio år och även blivit opererad. Rinexintabletter är väldigt effektiva men de sväller av alla slemhinnor i hela kroppen, och i USA vill man inte längre skriva ut dem så gärna eftersom de t ex även påverkar hjärnans slemhinnor, och dessutom är psykogena (ger hallucinationer) för en mycket liten del av befolkningen.

Sen min svägerska hörde från en kirurgkollega att man kan se på hjärnan att en person har ätit Rinexin länge så är jag inte så sugen på dem längre, och istället klarar jag mig nu oftast med en nässköljningsspruta. Nasaline heter den och finns på Apoteket AB.

Man kokar koksaltlösning själv och trycker försiktigt upp i näsborrarna morgon och kväll bara, det funkar riktigt bra om jag börjar med det innan bihåleinflammationen har blivit för kraftig. Är det illa så tar jag Rinexin till natten också men det är sällan det har behövts nu.

Jag tycker verkligen du ska testa Rinexin i nuläget eftersom du mår så dåligt, men ville bara dela med mig av det jag fått reda på under mina många år med bihålestrul.
    Tack för infon! Ska kolla runt och höra mig för vad läkaren säger om detta. Jag har bara varit så tacksam att slippa bihåleinflammationer som jag alltid fick förut - och slippa alla antibiotikakurer som följer. Men ska nog vara försiktigare framöver. 
  • Dasha

Gör så ont att jag vill skrika och gråta....

Har haft öroninflammation i fyra dagar. Dag två fick antibiotika som inte hjälpte.

Dag fyra fick två nya antibiotika som borde hjälpa bättre. Imorgon vill de spola öronen. Det är ju omöjligt, jag kan inte ens tåla vindpust nära öronen.

Knapprar maxdos av Ipren och Panodil.

Hjälper knappt.

Svar på tråden Öroninflammation som vuxen!