• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym
    storbildsteve skrev 2012-02-22 13:57:40 följande:
    Jag tänkte mest på principen. Att vissa tycker att en hund på tomten får göra VAD SOM HELST så länge den stannar på tomten. Och om folk har den inställningen så tycker jag inte att det är så konstigt att folk blir rädda för hundar. Vad hunden i TS skulle göra har jag föstås ingen sorm helst aning om.
    Hundarna får självklart göra vad dom vill på egna gården. Inga lösspringande barn har där att göra.
  • mion
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 13:45:34 följande:
    Jag ser flera gånger i veckan två 65kg rottisar komma springande och det rör mig inte i ryggen. Men svar ja de är snälla fast de ingen skylt har runt halsen, de har inte ens halsband på sig och de stannar på tomten.

Jag hade inte brytt mig en om de inte var snälla, så länge de stannar på sin tomt skiter jag i vilket. Personligen är jag mer rädd/ skeptisk till småhundar, de är svårare att få ett grepp om och oftast långt mer envisa i sina attacker.

så klart DU inte skulle bry dig!   Skrattande  men det finns andra massor av andra....
  • Anonym
    mion skrev 2012-02-22 15:23:36 följande:
    så klart DU inte skulle bry dig!   Skrattande  men det finns andra massor av andra....
    Så vad kan dom göra menar du? Rottisarna stannar på egna tomten... ägarna bryter inte mot någon lag. Så vad är problemet?
  • mion
    Mariohn skrev 2012-02-22 13:49:35 följande:
    Jag bryr mig inte heller. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en lös hund attackerat mig. De flesta hundar är ganska trevliga. Däremot förstår jag att det finns folk som är rädda för hundar av olika anledningar och låter därför inte hundar springa fram till främlingar vind för våg. Och absolut inte till kopplade hundar. 

Men säger ni emot bara för att ni kan el? Japp!   Det finns folk som är jävligt hundrädda,o det finns "världens snällaste"  men när dom kommer rusande,så är det inte roligt,tycker inte man ska lämna dom oövervakade.... 
  • mion
    Mariohn skrev 2012-02-22 13:44:22 följande:
    Jag måste nog säga att jag håller med dig. Hundhysterin har blivit löjlig. När jag var 15 var det ingen som skrek sig hes över lösa hundar, hundar som åt upp dem under promenaden osv osv. Hundar var något folk hade. Och så var det med det. Idag verkar alla hundar vara människoätande varelser som för ett jävla liv. 

fast på den tiden fanns inte internet heller där man kunde tala om detta,...
  • HäckHäxan
    storbildsteve skrev 2012-02-22 13:57:40 följande:
    Jag tänkte mest på principen. Att vissa tycker att en hund på tomten får göra VAD SOM HELST så länge den stannar på tomten. Och om folk har den inställningen så tycker jag inte att det är så konstigt att folk blir rädda för hundar. Vad hunden i TS skulle göra har jag föstås ingen sorm helst aning om.
    Fast de flesta är rädda för hundar långt innan de ens stöter på en hund som skäller, vissa lär det sig hemifrån genom föräldrar som är rädda eller kanske mer har fobi, akta hunden åhh vad farligt, nej inte titta på den stora farliga hunden mm.
    Andra har råkat illa ut för hundar och blir rädda efter det.

Men vill man verkligen lära sina barn att hundar är farliga, bara för att man själv är rädd eller ogillar djur, vill man ge barnen samma fobi? och om man nu har en fobi, vill man inte hellre leva utan en fobi som styr en? Det finns hjälp att få och det finns många vettiga människor med högst vettiga hundar som gärna hjälper till.
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • storbildsteve
    Anonym skrev 2012-02-22 15:17:29 följande:
    Hundarna får självklart göra vad dom vill på egna gården. Inga lösspringande barn har där att göra.

Nej men barn eller andra kanske passerar. Då har man rätt att inte bli utsatt för en hund som råskäller en meter ifrån en. Speciellt inte om det inte finns staket. Som jag skrev tidigare: man får inte göra vad som helst bara för att man är på sin egen tomt. Jag får inte stå och vifta med en kniv mot folk som passerar på trottoaren bara för att jag håller mig innanför tomtgränsen.
  • storbildsteve
    Anonym skrev 2012-02-22 15:17:29 följande:

Nej men barn eller andra kanske passerar. Då har man rätt att inte bli utsatt för en hund som råskäller en meter ifrån en. Speciellt inte om det inte finns staket. Som jag skrev tidigare: man får inte göra vad som helst bara för att man är på sin egen tomt. Jag får inte stå och vifta med en kniv mot folk som passerar på trottoaren bara för att jag håller mig innanför tomtgränsen.
  • storbildsteve
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 15:30:53 följande:

Men för ett litet barn skulle det som beskrivs i TS kunna vara väldigt otäckt och leda till att man blir rädd. Det är väl klart att man kan ta tag i sin rädsla, men det hade ju varit bättre om folk höll koll på sina hundar så att de inte skrämmer upp folk. Sen tycker inte jag att det räknas som en fobi för att man tycker situationen i TS är obehaglig. Jag har ingen fobi för hundar alls, men jag tycker att många hundägare är idioter som tycker att deras hundar ska få bete sig hur som helst och så länge de inte lemlästar någon så är det alla andra som har "fobi" och behöver söka hjälp.
  • storbildsteve

Nu blev mina inlägg jättekonstiga... Sorry

Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!