• Smilla08

Vitt golv

Ska byta golv i vårt sovrum. Det som är där nu är laminat, ek. Jag vill ha vitt golv och då ganska kritvitt.
    Någon som vet av ett sådant golv eller är det bättre att måla det om man vill få det kritvitt?

Och VAD målar man golvet med i sådanafall?
    Tacksam för svar :)    

• Svar på tråden Vitt golv
  • Smilla08
    Pallas skrev 2012-02-22 07:51:58 följande:
    Vad ska det var för finish på? Matt/blankt?

Helst matt, men hittar jag något blankt laminatgolv så skulle jag ta det
    Skulle vi måla skulle jag välja matt. 
  • Smilla08
    Pappa G skrev 2012-02-22 09:45:58 följande:
    Byggmax har ett laminat i vit högglans..
    www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-65130

Att få färg att fästa långsiktigt på ett laminat är svårt, då det ju är så hårt och blankt.

Tack för tipset!
    Även om jag helst skulle vilja ha den där känslan av trä, så kanske det där skulle hålla sig bättre än att måla.
    Vi får se hur det blir!

Fler tips på vita golv?     
  • Smilla08
    Pallas skrev 2012-02-22 14:03:18 följande:
    IKEA har också ett högblankt klickgolv.

Jag såg det! Vet du eller någon annan om det är vitt - vitt, eller mer mot det gråa hållet?
    Någon som har det? 
  • Pallas

IKEAS blanka golv är kritvitt, ingen dragning mot grått. Jag vet dock inte vad det är för kvalitet på det, eftersom jag aldrig sett det mer än i IKEAS egen utställning.Kanske det blir lätt repigt där man drar in och ut stolar, tex? Jag tycker det är mycket fint, men det är nog vansinnigt opraktiskt pga att precis varenda liten fläck/dammkorn syns lång väg.

• Pappa G

Vi har haft ett väldigt ljust, kritat askgolv i ett sovrum och det var inte särskilt praktiskt.
    Skitigt och dammigt jämt.
    Så det åkte ut..

• Smilla08
    Pappa G skrev 2012-02-23 10:20:57 följande:
    Vi har haft ett väldigt ljust, kritat askgolv i ett sovrum och det var inte särskilt praktiskt.
    Skitigt och dammigt jämt.
    Så det åkte ut..

Vi har mörkt valnötsgolv i kök/hall/vardagsrum och det är inte heller speciellt praktiskt.
    Men ska jag vara helt ärlig så struntar jag i det. Jag dammsuger hellre lite oftare och är nöjd med mitt golv än tvärtom

Pallas skrev 2012-02-23 08:28:08 följande:
    IKEAS blanka golv är kritvitt, ingen dragning mot grått. Jag vet dock inte vad det är för kvalitet på det, eftersom jag aldrig sett det mer än i IKEAS egen utställning.Kanske det blir lätt repigt där man drar in och ut stolar, tex? Jag tycker det är mycket fint, men det är nog vansinnigt opraktiskt pga att precis varenda liten fläck/dammkorn syns lång väg.
    Tack för ditt svar!
    Vi ska ha det i sovrummet som inte är speciellt stort, så det enda vi kommer göra på golvet är ju att gå några steg så det gör inget om det inte är bästa kvaliten.
    Vi har golv från alloc i resten av huset som ska vara av högsta kvalite, men inte vet jag... Vi har då fått fler än en repa sedan vi lade in det för 6 månader sedan.    
Svar på tråden Vitt golv