Brunsås Snabba tips
undrar om ni har några goa brunsås tips.
Jag e så dålig på brunsås.. Hur gör man?
undrar om ni har några goa brunsås tips.
Jag e så dålig på brunsås.. Hur gör man?
köttbuljong, vatten...redning på mjöl, smörklick...svpeppar, ev lite grädde...smaka dig fram..
Jag brukar göra så här:
Smält margarin, rör ner vetemjöl. Späd med hälften mjölk hälften kaffegrädde.
Jag har riktig soja och fond i, salt och peppar.
Ibland har jag lite lite ädelost i, jättegott.
ädelost ? det var något nytt låter spännande!!
Fler?
Jaggör alltid sås på skyn av det jag har stekt i pannan eller ugnen. Blir godast så. Tycker att det smakar knepigt att göra sås utan riktig smakinsats så att säga.
hur gör du sås på skyn då? ( som sagt min sås erfarenhet e riktigt dålig)
Kolla lite kokböcker, där får man jättebra information om hur man gör.
Jag brukar sitta och läda lite ibland, man lär sig en del.
Gjorde egen bearnaisesås och det var kul!
tack för alla tips ska hem och se vad jag kan göra :) e tacksam om nån har ännu fler tips :)
GRÄDDSÅS
2 msk smör
2 msk mjöl
2 dl vatten
½ köttbuljongtärning
2 dl grädde
1 msk kalvfond
salt, peppar
Smält smör, rör ner mjölet, tillsätt buljong, grädde o kalvfond. Låt koka upp under omrörning, låt koka ca 5 min, smaka av med salt o peppar.
Sås på skyn!!
När du stekt färdigt så låter du stekpannan stå kvar io så häller du kallt vatten som du reducerar ner lite..sen gör du en redning av mjöl o vatten, eller så använder du maizenas färdiga såsredning för brun sås. Koka upp och späd tills du får rätt konsitens på såsen.- Krydda efter smak med peppar, salt och ev. med andra kryddor och örter du tycker är goda.
Snabbt o enkelt..
Mellanmjölk (eller grädde om man vill det)
Toch of Taste Kalvbuljong
Brun Maizena
Smaksätt med exvis lingon för lite sötma eller grovmalen blandade pepparsorter.
Kalas god brun sås...
Jag brukar göra så här:
Jag tar på mig ett par skor, går ut genom dörren och låser den. Går över vägen och korsar mellan bilarna på parkeringen. Går in på Vivo och köper en förpackning med pulverbrunsås. Hemma igen sätter jag på plattan och tar fram en kastrull. Efter de är det bara att tillaga som det står på förpackningen!
Det sättet tycker jag absolut är det enklaste. Och det brukar bli gott!!
(Snälla, ta mig inte på för stort allvar... )
Anknys!!
*asg* Fasen vilket bratips.....Springer genast iväg för att ha hemma....
Kelda har en gräddsås på tetra som är oändligt mycket godare än den godaste jag lyckats med själv...
Vad skall du servera såsen till? Hur man gör och vad man smaksätter med beror ju på vad såsen skall vara till och vad man har att utgå ifrån. Har man ingen sky görs såsen på buljongtärning. Eller bara på vispgrädde Gott och onyttigt, kanske inget man gör till vardags utan bara när det skall vara lite finare. Då skjuder man långsamt grädden med det den skall smaksättas med tex svamp tills grädden tjocknat och tagit smak av smaksättningen.
Godast blir såsen om det finns sky/buljong från stekning/kokning av det man skall ha såsen till. Är det fetare fågel (tex gås) brukar man hälla av fettet först. Red sedan sky/buljong med majsena eller vetemjöl. Smaka av. Tillsätt en aning kinesisk soya och ev något syrligt som lite lingonsylt, svartvinbärsgelé/saft ellr en aning tomatpuré. Krydda om det behövs. För att få lite extra ös i såsen kan man strax innan servering slå i lite vin, konjak, eller sherry och ge ett snabbt uppkok så att alkoholen förvsninner. Smaka av och servera...
Jag rekomenderar också Keldas gräddsås på tetra... Den är jättegod och håller länge oöppnad så den är bra att ha hemma. Jag brukar piffa till den lite med lite buljong och/eller soja. Och ibland har jag i en liten klick svartvinbärsgele.
En "smal" sås som passar till kyckling och fläskkött kommer här:
Till 1 person:
1 dl vatten
½ msk kalvfond på flaska
1 tsk arrowrot (går bra med maizena eller annan redning också)
1 tsk fransk senap
½ msk hackad färsk persilja
Vispa i hop allt utom persiljan och låt koka ihop nån minut. Strö i persiljan och .... Klart!!
Vill man ha den lite mildare kan man ha i 1 msk mjölk eller grädde på slutet...