Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Varmblodstravare, varför valde du denna häst?

Jag röstade på Annat . Jag har valt att ha travare pga av att jag håller på med trav och då är det smidigast att ha travare. Har varmblod, kallblod, russ och shetlandsponny och alla har startat i trav eller ska börja tävla under 2012!

• cajsasmamma
    Royalle skrev 2012-03-14 19:29:04 följande:
    Jag blir alltid full i skratt när jag läser att "varmblod" är bra ridhästar eller att folk älskar dem. jag är en ganska "gammaldags" hästmänniska (har hållt på med hästar sen jag var tre år, och uppvuxen i en hästsläkt) och för mig är ett "varmblod" samma sak som typ oldenburgare eller annat tyskt eller t.o.m svenskt "halvblod"Glad.

Jag säger aldrig halvblod utan varmblod om dem så ni förstår att det blivit bakvänt för mig de sista åren då "travare" plötsligt bytt namn till "varmblod" Skrattande Snacka om att känna sig gammal! Är det ingen mer som upplevt detta namnbyte som förvirrande eller är jag bara konstig?
    Samma har det vart för mig lite Fast mest förvirrad blev nog en tjej som köpte häst och det stod på passet att det en var registerad i varmblodsföreningen och hon skrek i telefon till säljaren att hon ville ha pengarna tillbaks för hon hade inte köpt en jävla travare utan ett halvblod
  • cajsasmamma
    Liten elak och intelligent skrev 2012-03-16 17:02:08 följande:
    Nu är det inte riktigt min mening att vara off-topic men jag har faktiskt aldrig ridit travare i någon större utsträckning (men många andra hästar och haft lipizzaner i nästan tio år) men överväger faktiskt att köpa pga pris och temperament. Hur är de överlag ridmässigt? Något särskilt man ska tänka på vid travarköp?
    Du ska gå mycket efter hur hästen är när du köper travare. Vissa är pigga men väldigt många är lugna och sansade nuförtiden. 
    Sen är ju travarna oftast väluppfostrade och hanterade . Sen bör man också tänka på att om du köper en häst "direkt ifrån banan" så är dom oftast väldigt vältränade och i bra kondition så man bör vara beredd på att man får en pigg häst om man inte tränar ner den.
  • cajsasmamma
    Royalle skrev 2012-03-22 23:01:21 följande:
    "Personligen skulle jag aldrig köpa en travare att ha som ridhäst, inte för att jag har nått emot travare utan för att jag sällan sett bra travarridhästar."

Jag kan hålla med till viss del. många travhästar jag sett ute som ridhästar har blivit tränade av ryttare som kanske inte är helt kvalificerade till att träna upp en häst, oavsett ras, att bli en duktig ridhäst. Sedan är det så att aveln på travhästar tidigare varit väldigt linjefixerad vilket lett till svaga individer rent fysiskt, men även psykiskt. 

Ett halvblod som tränas av tonåringar (vilket tyvärr ofta är fallet med travare) blir heller inga bra ridhästar, men travaren har dessutom även sin fysik emot sig. Som tur är har psyket inte slagit fel på alla travare, annars hade vi nog sett betydligt fler allvarliga hästrelaterade rid - och hanteringsolyckor. Halvblod är nämligen sällan så tålmodiga som travare, utan har med rätta avlats till att bli duktiga tävlingshästar med ett många gånger skarpt huvud. Hade man satt en oerfaren tonåring lika ofta att träna upp ett halvblod så hade nog olycksstatistiken sett anorlunda ut, eller vad tror ni?

Håller ni med eller är jag bara fördomsfull?
    Håller med dig! 

Travare köps oftast av folk som inte har lika mycket kunskap att rida till dom. Jag som arbetar med travare dagligen vet att dom är lättlärda , men det är klart att dom inte kan vara bra ridhästar om ingen har lärt dom rätt! 
    Var på en föreläsning för en väldigt kända travtränare i måndags och han sa att det krävs riktiga dressyrryttare för att utbilda travarna till att gå "rätt under sadeln" ( givetvis finns det undantag) 
Svar på tråden Varmblodstravare, varför valde du denna häst?