Royalle skrev 2012-03-22 23:01:21 följande:
"Personligen skulle jag aldrig köpa en travare att ha som ridhäst, inte för att jag har nått emot travare utan för att jag sällan sett bra travarridhästar."
Jag kan hålla med till viss del. många travhästar jag sett ute som ridhästar har blivit tränade av ryttare som kanske inte är helt kvalificerade till att träna upp en häst, oavsett ras, att bli en duktig ridhäst. Sedan är det så att aveln på travhästar tidigare varit väldigt linjefixerad vilket lett till svaga individer rent fysiskt, men även psykiskt.
Ett halvblod som tränas av tonåringar (vilket tyvärr ofta är fallet med travare) blir heller inga bra ridhästar, men travaren har dessutom även sin fysik emot sig. Som tur är har psyket inte slagit fel på alla travare, annars hade vi nog sett betydligt fler allvarliga hästrelaterade rid - och hanteringsolyckor. Halvblod är nämligen sällan så tålmodiga som travare, utan har med rätta avlats till att bli duktiga tävlingshästar med ett många gånger skarpt huvud. Hade man satt en oerfaren tonåring lika ofta att träna upp ett halvblod så hade nog olycksstatistiken sett anorlunda ut, eller vad tror ni?
Håller ni med eller är jag bara fördomsfull?
Håller med dig!
Travare köps oftast av folk som inte har lika mycket kunskap att rida till dom. Jag som arbetar med travare dagligen vet att dom är lättlärda , men det är klart att dom inte kan vara bra ridhästar om ingen har lärt dom rätt!
Var på en föreläsning för en väldigt kända travtränare i måndags och han sa att det krävs riktiga dressyrryttare för att utbilda travarna till att gå "rätt under sadeln" ( givetvis finns det undantag)