Inlägg från: Sajjas |Visa alla inlägg
  • Sajjas

Varmblodstravare, varför valde du denna häst?

Min tant kom till mig mot min vilja egentligen, men inget jag ångrar idag!!!!!

Jag var 13 år, hade just förlorat mina två shettisar under väldigt tråkiga omständigheter!

Efter ett tag började mamma leta häst åt mig igen. Först va jag och prova ett new forest sto. Knäpp, elak och dömd till specialbeslag fram. Vi klicka inte så vi kollade vidare.

Andra hästen ja prova va ett gigantiskt halvblodssto med namn Lillan. Hon skulle va jättesnäll och trevlig. Inga problem med å ställa iordning henne, men när jag kom upp på henne och ridit en halvtimme explodera hon. Blev rena rama vilda västern och jag hade fullt upp å hålla mig kvar å samtidigt försöka få stopp på henne. Jag va 13 år, men en Tuff ryttare. Avslutade henne då hon va för stor och för mycket häst för en späd 13 åring :p

Tredje vi kolla va då min Kickan.. 7 årig stressad travare som stod på travet och var i full tävlingkondition. Hon skulle inte vara kvar på banan för hon var alltid skadad (trampskador) och pissmärr..
    Hon var sadlad och klar när vi kom.. (Blev fundersam redan från början) och de sa att jag skulle kliva upp i stallgången när hon fortfarande var fastbunden. Sagt och gjort.. jag, 13 år, hoppar upp och dom knäpper lös henne. SWISCH!! höll knappt på å få med mig huvudet i dörren.. Vi trava (jag kämpa att hålla ner tempot) i en väldans fart.. när jag travat ett varv på uppvärmningsbanan sa ägaren att jag kunde prova galoppen. Jag var väldigt skeptisk, men klart jag ville känna efter. Tog ett och ett halvt varv innan jag fick stopp på henne.. kommer så väl ihåg när vi Skritta tillbaka.. jag klappade om Kickan och pratade med henne. Sa att det blir nog tyvärr inte du heller... mamma möter upp oss och tar tag i Kickan huvud och tittar henne i ögonen och sa att hon blir det.

Jag tappa hakan hur ska JAG klara av hennes temprament?
    Men vi jobba å jobba å jobba med allt möjligt och hon är idag världens underbaraste RALLYTANT :)
    Skulle inte göra mig av med henne för allt i världen! Hon kostade 4000 och är i mina ögon idag värd varenda krona i hela världen :)

Svar på tråden Varmblodstravare, varför valde du denna häst?