Royalle skrev 2012-03-22 23:01:21 följande:
Ett halvblod som tränas av tonåringar (vilket tyvärr ofta är fallet med travare) blir heller inga bra ridhästar, men travaren har dessutom även sin fysik emot sig. Som tur är har psyket inte slagit fel på alla travare, annars hade vi nog sett betydligt fler allvarliga hästrelaterade rid - och hanteringsolyckor.
Halvblod är nämligen sällan så tålmodiga som travare, utan har med rätta avlats till att bli duktiga tävlingshästar med ett många gånger skarpt huvud. Hade man satt en oerfaren tonåring lika ofta att träna upp ett halvblod så hade nog olycksstatistiken sett anorlunda ut, eller vad tror ni?
Håller ni med eller är jag bara fördomsfull?
Jag håller inte med dig om det fetstilta. Om det är något som travare är framavlade för, så är det tävling. Halvblod avlas förstås också för tävling, men i olika riktningar och jag skulle inte generellt anse att halvblodshästar ofta har "skarpt huvud".
Varmblodiga travhästar är ofta höga i blod och klipska, starka individer med stark tävlingsinstinkt. Halvblod har i generationer avlats på till stor del andra egenskaper, så
om man nu ska generalisera är nog halvblodet som djur oftare mer lätthanterligt än varmblodstravaren.
Jag är fullständigt ense med dig i detta att många travare som säljs som ridhästar hamnar hos unga, okunniga ryttare och att detta har stor del i ridtravarens dåliga rykte. Halvblod som hamnar i lika okunniga händer blir knappast bra ridhästar heller.
Travtränaren som cajsasmamma skriver om har rätt. Det krävs bra ryttare för att bygga ridhäst av en travare! Man kan inte bara ta den ur sulkyn, slänga på en sadel och styra ut på en ridbana och hoppas att det ska funka. Tyvärr är det ofta så det blir, dock, för de goda ryttarna vill oftast ha en annan typ av häst.
Personligen rider jag dressyr upp till MSV och driver en utbildnings- och tillridningsverksamhet. Jag stöter på en del travare och tycker att en stor del av dem är okej ridhästmaterial. Med rätt utbildning och ridning kan många av dem mäta sig med mediokra halvblod.
Några enstaka exemplar är riktiga pärlor, främst de med mycket franskt blod. Jag vet en sån som har enormt bra dressyrmässiga och ridbara gångarter, inte minst traven som är magnifik. Den hästen köper jag direkt om han blir till salu, men annars ser jag sällan en travare som matchar mina dressyrintressen. Det gäller i och för sig också för de flesta halvblod jag ser. Ett medelmåttigt halvblod intresserar mig inte heller.