• JECJ

Varmblodstravare, varför valde du denna häst?

Jag har sett många varmblodtravare till ridning som ligger ute på annons. Dom är ofta väldigt, väldigt billiga.
    Jag har själv aldrig tyckt att det varit bekvämt att rida travare men ofta tyckt att de haft ett bra temprament.
    Risken med alla dessa billiga hästar är att dom hamnar hos människor som inte tänkt igenom sitt köp eller egentligen inte har ekonomi till en häst. Samtidigt så finns det säkert människor som köper en varmblodstravare för att de föredrar just den rasen.
    Varför valde du en "travare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varmblodstravare, varför valde du denna häst?
  • Zchimla

Jag ska vara ärlig och säga att jag köpte vad min plånbok klarade av, men jag hade sedan tidigare både ridit och kört travhäst.
    Min travare va verkligen en helt fantastisk häst och en av mina favoritögonblick va när hon charmade en stuteriägare (födde upp polska araber) Hon trodde verkligen inte att en travare kunde bli "genomriden", men min visade att det gick ju visst då.
    Hon va ju helt klart rapp och kvick i sitt steg och hoppade tamejfan allt.
    Hon va verkligen en ridhäst i travhästkostym.

Sen har vi haft två andra.. åbäken Mycket mer traviga och galopp har vart i full kareta om man ska galoppera - de är ju roliga att jobba med och visa att man kan omvända dem, men har de riktig travhästskalle så är det slitigt och inget för en nybörjare att ge sej på.

Så ska man rida travhäst för första gången så tycker jag att man ska ha ett öppet sinne - man kan verkligen inte efter en häst tala om att "travare är såhär"

Nu har du fått de vingar som alltid varit dina.
  • cajsasmamma
    Liten elak och intelligent skrev 2012-03-16 17:02:08 följande:
    Nu är det inte riktigt min mening att vara off-topic men jag har faktiskt aldrig ridit travare i någon större utsträckning (men många andra hästar och haft lipizzaner i nästan tio år) men överväger faktiskt att köpa pga pris och temperament. Hur är de överlag ridmässigt? Något särskilt man ska tänka på vid travarköp?
    Du ska gå mycket efter hur hästen är när du köper travare. Vissa är pigga men väldigt många är lugna och sansade nuförtiden. 
    Sen är ju travarna oftast väluppfostrade och hanterade . Sen bör man också tänka på att om du köper en häst "direkt ifrån banan" så är dom oftast väldigt vältränade och i bra kondition så man bör vara beredd på att man får en pigg häst om man inte tränar ner den.
  • Underbaraprinsar

har en underbar varmblodsvalack på 14 år. 175 cm och har ett steg som vilket halvblod som helst.
    Jag har haft varmblod förut men aldrig någon som varit inkörd. Den här är ridhäst för han är för stor för travet helt enkelt..
    Haft andra raser också. Han blir ingen grand prix häst men det är heller inte det jag söker. Han gör ledigt öppna, sluta och byten i vartannat..Det räcker för mig
    Han är den mest underbara att lasta, inga problem att lasta och åka själv.

Min bebis<3

letar nu ett sto som komplement för att ta föl. Det ska däremot INTE vara ett varmblod men det är mest för att jag tror att fölen är svårsålda.

• Dr Mupp

Min erfarenhet är att travare är trevliga på marken, de är oftast välhanterade och det går att göra allt med dem. Aldrig varit med om att en travare varit svårlastad eller svårskodd.

Få travare blir dock bra ridhästar. 

Ska man köpa travare att göra ridhäst av ska man vara väldigt noga med sitt val. Det finns ju trots allt anledningar till varför hästen är utdömd från travet. Bästa är att försöka hitta en ung ostartad häst som helt enkelt saknar löphuvud. 
    Äldre startade hästar har ofta stark tävlingsintinkt som kan vara farlig och leda till olyckor. Äldre hästar har också ofta förslitningsskador.

Personligen skulle jag aldrig köpa en travare att ha som ridhäst, inte för att jag har nått emot travare utan för att jag sällan sett bra travarridhästar.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Royalle
    "Personligen skulle jag aldrig köpa en travare att ha som ridhäst, inte för att jag har nått emot travare utan för att jag sällan sett bra travarridhästar."

Jag kan hålla med till viss del. många travhästar jag sett ute som ridhästar har blivit tränade av ryttare som kanske inte är helt kvalificerade till att träna upp en häst, oavsett ras, att bli en duktig ridhäst. Sedan är det så att aveln på travhästar tidigare varit väldigt linjefixerad vilket lett till svaga individer rent fysiskt, men även psykiskt. 

Ett halvblod som tränas av tonåringar (vilket tyvärr ofta är fallet med travare) blir heller inga bra ridhästar, men travaren har dessutom även sin fysik emot sig. Som tur är har psyket inte slagit fel på alla travare, annars hade vi nog sett betydligt fler allvarliga hästrelaterade rid - och hanteringsolyckor. Halvblod är nämligen sällan så tålmodiga som travare, utan har med rätta avlats till att bli duktiga tävlingshästar med ett många gånger skarpt huvud. Hade man satt en oerfaren tonåring lika ofta att träna upp ett halvblod så hade nog olycksstatistiken sett anorlunda ut, eller vad tror ni?

Håller ni med eller är jag bara fördomsfull?
  • cajsasmamma
    Royalle skrev 2012-03-22 23:01:21 följande:
    "Personligen skulle jag aldrig köpa en travare att ha som ridhäst, inte för att jag har nått emot travare utan för att jag sällan sett bra travarridhästar."

Jag kan hålla med till viss del. många travhästar jag sett ute som ridhästar har blivit tränade av ryttare som kanske inte är helt kvalificerade till att träna upp en häst, oavsett ras, att bli en duktig ridhäst. Sedan är det så att aveln på travhästar tidigare varit väldigt linjefixerad vilket lett till svaga individer rent fysiskt, men även psykiskt. 

Ett halvblod som tränas av tonåringar (vilket tyvärr ofta är fallet med travare) blir heller inga bra ridhästar, men travaren har dessutom även sin fysik emot sig. Som tur är har psyket inte slagit fel på alla travare, annars hade vi nog sett betydligt fler allvarliga hästrelaterade rid - och hanteringsolyckor. Halvblod är nämligen sällan så tålmodiga som travare, utan har med rätta avlats till att bli duktiga tävlingshästar med ett många gånger skarpt huvud. Hade man satt en oerfaren tonåring lika ofta att träna upp ett halvblod så hade nog olycksstatistiken sett anorlunda ut, eller vad tror ni?

Håller med dig! 

Travare köps oftast av folk som inte har lika mycket kunskap att rida till dom. Jag som arbetar med travare dagligen vet att dom är lättlärda , men det är klart att dom inte kan vara bra ridhästar om ingen har lärt dom rätt! 
    Var på en föreläsning för en väldigt kända travtränare i måndags och han sa att det krävs riktiga dressyrryttare för att utbilda travarna till att gå "rätt under sadeln" ( givetvis finns det undantag) 
  • siamesia
    Royalle skrev 2012-03-22 23:01:21 följande:

Jag håller inte med dig om det fetstilta. Om det är något som travare är framavlade för, så är det tävling. Halvblod avlas förstås också för tävling, men i olika riktningar och jag skulle inte generellt anse att halvblodshästar ofta har "skarpt huvud".

Varmblodiga travhästar är ofta höga i blod och klipska, starka individer med stark tävlingsinstinkt. Halvblod har i generationer avlats på till stor del andra egenskaper, så om man nu ska generalisera är nog halvblodet som djur oftare mer lätthanterligt än varmblodstravaren.

Jag är fullständigt ense med dig i detta att många travare som säljs som ridhästar hamnar hos unga, okunniga ryttare och att detta har stor del i ridtravarens dåliga rykte. Halvblod som hamnar i lika okunniga händer blir knappast bra ridhästar heller.

Travtränaren som cajsasmamma skriver om har rätt. Det krävs bra ryttare för att bygga ridhäst av en travare! Man kan inte bara ta den ur sulkyn, slänga på en sadel och styra ut på en ridbana och hoppas att det ska funka. Tyvärr är det ofta så det blir, dock, för de goda ryttarna vill oftast ha en annan typ av häst.

Personligen rider jag dressyr upp till MSV och driver en utbildnings- och tillridningsverksamhet. Jag stöter på en del travare och tycker att en stor del av dem är okej ridhästmaterial. Med rätt utbildning och ridning kan många av dem mäta sig med mediokra halvblod.
    Några enstaka exemplar är riktiga pärlor, främst de med mycket franskt blod. Jag vet en sån som har enormt bra dressyrmässiga och ridbara gångarter, inte minst traven som är magnifik. Den hästen köper jag direkt om han blir till salu, men annars ser jag sällan en travare som matchar mina dressyrintressen. Det gäller i och för sig också för de flesta halvblod jag ser. Ett medelmåttigt halvblod intresserar mig inte heller.
  • zoja

ja jag gillar utmaningar helt enkelt.
    travarstoet va ett amerikanskt travarsto.
    hon och jag hade mycket kul tillsammans,jag lärde hene gallopera och skritta på lång tygel och så tränade vi westernridning.

• Froststar

Min första egna häst som fick bo hemma på gården var en varmblodstravare. Anledningen till att det blev just han var att de förra ägarna inte vågade sälja honom  då han inte var speciellt ung och de var rädda för att han skulle hamna på ett dåligt ställe. Själva kunde de inte ha hästar längre. Så de funderade på avlivning istället (ej slakt) men så dök vi upp i bilden. Han var världens goaste häst, en gammal bestämd herre som älskade uteritter samt trail. Ju klurigare uppgift desto bättre. Han hatade körning dock. Han har bara varit travhäst en väldigt kort period av sitt liv för han passade inte till det. Efter det blev han ridhäst, både som privat, som ridskolehäst, folk tävlade också lite med honom i dressyr, han har varit handikappridskolehäst, ja, användes till lite allt möjligt. Enda som kunde stressa den hästen var vinden.

Tyvärr är han borta nu  

Svar på tråden Varmblodstravare, varför valde du denna häst?