• tjejen 85 nr 1

Högrev i ugn? Hjälp

Hejsan Jag har en bit högrev som jag inte riktigt vetat vad jag skulle göra med den men nu har jag bestämt mig för att göra den i ugnen. Tänkte krydda den och pensla på balsamvinäger och solja krydder osv, steka den lätt så den får en fin färg sen köra den i ugnen på 125 grader i ca 4-7h? Har ingen termometer så kan ej kolla tempen på den :(

Tror ni detta blir bra?

Jättetacksam för svar MVH

• Svar på tråden Högrev i ugn? Hjälp
  • Cajsa001

Tjälknöl kanske? Bara att stoppa in i ugnen på 75- 100 g o stoppa i en termometer o ta ut sen vid önskad temperatur. Sen lägger du ner den i en lag du kokat innan o låt ligga där i minst 4 timmar. Supergott ihop med pot.gratäng o kanske en rödvinssky till.

• tjejen 85 nr 1

Hmm detta känns omöjligt när jag inte har någon termometer. Står olika tid överallt ju :( Vill ha den lite rosa i och få den i 65grader hur länge behöver jag ha den inne då och på vilken grad? Den kan va klar till 19.00 som senast så har ju ett tag på mig

• Sasao

Jag tror inte det går att göra högrev så att den blir rosa i mitten, den blir nog seg då.  Varför gör du inte en köttgryta?

/Helena

• tjejen 85 nr 1

gillar inte grytor.. :( aja jag får ta något av alla 200 recept som säger olika allihopa. Så jobbigt när jag inte har någon temp :(

• Rushmore

Högrev är kött som måste tillagas länge för att bli mört. Glöm att ha det "rosa i mitten" för då kommer du inte att kunna tugga det. Tror heller inte att det blir så lyckat att göra i hel bit eftersom det är massor med senor och fett som måste skäras bort. 

Högrev = grytkött.  

• Ebba23

Införskaffa en köttermometer, så blir det lättare.

• tjejen 85 nr 1

Jo jag vet att det är grytkött sa det till min sambo som envisades med att köpa detta för att han ätit det ugns-gjort hos sin mor då det vart så gott hehe. Men men  den ligger i ugnen nu iaf så får vi se, äta lär det gå och göra men kanske inte det godaste man gjort ;) Låter det ligga 5h iaf så får vi se :)

• tjejen 85 nr 1
    Ebba23 skrev 2012-02-22 14:30:34 följande:
    Införskaffa en köttermometer, så blir det lättare.
    Ska göra det, men blir aldrig av. Men med löning om 2 dagar så får jag ta och köpa en :)
Svar på tråden Högrev i ugn? Hjälp