• cartman

Hur snabbt kan man göra nytt IVF försök efter mf?

Förhoppningsvis finns det inte så många som kan svara på frågen, men vet tyvärr att det är fler än jag som fått mf...
    Fick konstaterat en ofostrig graviditet på VUL i tisdags, är idag i v 9+3, och går nu och väntar på blödning. Har förstås redan börjat fundera på nästa försök (överlevnadsinstinkt?) och undrar hur "snabbt" ni har gjort ett färskt försök efter ett missfall?
    Läkaren sa att vi kan vara igång igen i februari... Är det verkligen realistiskt, låter lite tidigt. Är kroppen verkligen redo för nya hormoner så snabbt?

Hoppas ngn kan komma med en riktig solskenshistoria, känns som om det behövs

• Svar på tråden Hur snabbt kan man göra nytt IVF försök efter mf?
  • Skorpan

Hej! Vill först och främst ge en styrkekram, jag vet hur det känns för jag har varit där du befinner dig. Om vi ska gå raka vägen till solskenshistorien du efterlyste så kan jag säga att jag nu sitter här med min fem månader gamla son som kom till på tredje försöket.

Jag gjorde första försöket i april 04 och fick mf i vecka 10 ca. Missfall i juni samma år alltså. Sedan hade de sommarstängt och i augusti 04 satte vi in ett frysägg. Efter det försöket testade vi negativt. Trots att vi hade ägg i frysen valde vi att därefter göra ytterligare ett färskförsök (jag kände mig tryggare så eftersom jag blivit gravid en gång på det viset innan och vi hade dessutom 3-pack). Försöket påbörjades i november 04 och vi testade positivt i dec 04. I augusti 05 föddes vår knodd. Så vi gjorde i alla fall våra försök tätt, tycker jag. Och dessutom fick vi ut ytterligare ägg tack vare föärskförsöket vi gjorde så nu har vi turen att ha 10 ägg i frysen dessutom. Det viktiga är att kroppen återhämtat sig, särskilt efter missfall och att du/ni känner er psykiskt redo igen. Men jag tror inte läkaren skulle säga att det var ok om det inte var så.

Du får gärna messa mig om du undrar mer.

Lyckospark i baken!

Kram Skorpan

• Tuss70

Jag har förstått det som att man minst ska ha en 'riktigt' mens efter missfallet innan man börjar med behandling igen.
    Lycka till!

• Linusida

Hej Cartman,

Jag blir verkligen ledsen när jag läser att du fått mf. Jag fick själv ett mf i v 8 i november, jag vet hur hemskt ledsen man blir. Så jobbigt att något sånt ska hända när man fått kämpa tillräckligt...

Läkarna sa till oss att man bör vänta 1-2 mensperioder, helst 2. Jag vet att MajaIda, som fick mf samtidigt som mig, redan är på gång med nästa försök så det verkar vara ok att starta relativt snabbt igen.

Stor kram och Lycka till framöver!

Linusida

• cartman

Tack för svaren tjejer!
    Ja, det känns tungt , men hjälper lite att planera nästa försök. Läkaren sa att man ska ha en mens efter mf blödningen, men efter det kan man sätta igång med ett nytt försök.
    Linusida; beklagar ditt mf! Ska ni sätta igång med nytt försök snart?
    Man funderar ju lite hur hormonerna påverkar om man gör det så snabbt inpå. T ex blir äggen och befruktningsprocent liknande behandlingen innan etc.. Vill så gärna ha nåt till frysen den här gången, så man slipper börja om från början direkt om det inte tar sig nästa gång. Funderar även på det där med att lyckas, känns som om vi har oddsen emot oss att lyckas på nästa omgång . Fast jag är nog extra neggo nu..

Härligt Skorpan solen fick lysa lite idag . Vill höra mer sånt!
    Ha en bra helg nu alla! Själv ska jag hem och ta ett glas mycket gott rödvin tillsammans med mannen, blir det första på ett tag...

Svar på tråden Hur snabbt kan man göra nytt IVF försök efter mf?