• LyckligaLee

Ni som har barn med ADHD, hur utreddes ni?

Har en som skall fylla nio. Underbar och skärpt kille. Trivs i skolan, har vänner. Lätt för att lära och väldigt nyfiken. Men han har problem med uppmärksamhet och koncentration, tappar lätt fokus och blir uttråkad i klassrummet. Blir då störig, lämnar sin plats och kan börja fåna sig. Har svårt att vänta på sin tur, talar ofta rakt ut. Han hamnar också väldigt lätt i konflikt och blir snabbt arg då han känner sig missförstådd. I takt med att han blir äldre blir också hans bekymmer allvarligare. Åtgärdsprogram är upprättat och vi har täta möten med lärare och specialpedagog. Hemma är vår son hur stabil som helst, och vi tror att det beror på att skolans brokiga miljö ger för mycket stimuli, medan hemma-miljön är lugn och rutinerad. 

Till saken hör att jag sedan många år varit övertygad om att hans pappa har obehandlad ADHD och ju mer jag forskat i detta, desto mer övertygad är jag. Har nu äntligen fått min man att uppsöka läkare och han har blivit remitterad till psykiatrin för utredning. Läkaren, som också fick information om vår son, uppmanade oss att via skolhälsovården starta en utredning och kontakta BUP. Men om BUP har jag av andra föräldrar hört skräck-historier om hur man blir utredd och avklädd inpå bara skinnet, ifrågasatt som förälder och kränkt, för att sedan ändå bli utan rätt insatser. Träffade en mycket kompetent och engagerad mamma som via BUP och barn-neuro-psykiatrin fick besked om att 5-åriga sonen hade bl a autism. Nu får familjen adekvat stöd, men vägen dit var enligt henne ett rent helvete. Man gjorde hembesök, djupintervjuade föräldrarna om uppfostrings-metoder, sexliv och vanor... Både hon och maken var helt knäckta och både deras relation och karriärer tog stryk.

Därför är jag oerhört tacksam att få ta del av era erfarenheter, ni som med ert barn gått igenom utredning och fått diagnos. Har medicinering hjälpt? Har skolan ställt upp och på vilket sätt? Är det någon som ångrar att man startade utredning?

• Svar på tråden Ni som har barn med ADHD, hur utreddes ni?
  • Sunshine2010

Hej, 
    jag har en idag 11 årig underbar tjej som fått diagnosen ADHD via Bup. Och jag inte säga mer än att de har varit helt underbara mot oss.
    En utredning som bestod av tester och samtal, men inget som det du beskrev i din text.

För oss har diagnosen och all det inneburit, information och medicinering, all stöd från skola/lärare varit en lättnad. Det är inte lätt och vägen dit var svår och komplicerad, så många missförstånd och bråk, i skolan och hemma. Men nu är det så mycket lättare, man får så många verktyg och en förståelse att bemöta sitt barn med. 

Jag kan bara säga att för oss är livet nu är underbart, min dotter har helt vänt från att tycka att skolan var svår och jobbig till att vara en av de duktigaste i klassen. Usch jag får tårar i ögonen för du anar inte hur det har varit och hur det är nu. Det är sådan skillnad.

Om du vill veta mer så skriv gärna till mig. Jag hjälper dig gärna!

Lycka till!! Det kommer att gå bra ska du se!

• LyckligaLee
    Sunshine2010 skrev 2012-02-22 21:31:39 följande:
    Hej, 
    jag har en idag 11 årig underbar tjej som fått diagnosen ADHD via Bup. Och jag inte säga mer än att de har varit helt underbara mot oss.
    En utredning som bestod av tester och samtal, men inget som det du beskrev i din text.

För oss har diagnosen och all det inneburit, information och medicinering, all stöd från skola/lärare varit en lättnad. Det är inte lätt och vägen dit var svår och komplicerad, så många missförstånd och bråk, i skolan och hemma. Men nu är det så mycket lättare, man får så många verktyg och en förståelse att bemöta sitt barn med. 

Jag kan bara säga att för oss är livet nu är underbart, min dotter har helt vänt från att tycka att skolan var svår och jobbig till att vara en av de duktigaste i klassen. Usch jag får tårar i ögonen för du anar inte hur det har varit och hur det är nu. Det är sådan skillnad.

Om du vill veta mer så skriv gärna till mig. Jag hjälper dig gärna!

Lycka till!! Det kommer att gå bra ska du se!

Jättetack{#emotions_dlg.flower}
  • virrigamamman

hej.

vi fick kämpa ganska hårt för att få skolan att göra de tester som "krävs" för att bli remmiterade till BUP. Jag tror att det har lite att göra i vilken kommun du bor i också. De tog ca2,5år för oss att få med skolan på tåget, när papprerna kommit till BUP fick vi genomgå en telefonintervju, då min son har jobbiga perioder av deppighet bestämdes det att vi skulle kräva vårdgarantin. Vi fick komma till PRIMAbarn där hans utredning skedde, både jag och hans pappa är så nöjda över de bemötande vi fick där. Självklart ställer dom ganska personliga frågor till er men jag upplevde mig aldrig kränkt eller ifrågasatt som förälder. Om ni väljer att göra en utredning så förbered er på att kämpa.

lycka till

• Litet My

Vi håller på att utreda, sonen fick dock medicin första läkarbesöket troligtvis för att jag,skolan & hab pratat ihop oss samt att sonen har Autismliknande tillstånd sedan innan och det finns papper där man kunnat följt honom.

Läkaren pratade mest med sonen men även med oss såklart men upplevde inga jobbiga frågor alls, mer hur det fungerade för sonen, i vardagen, skolan, när problemen uppstod, hur sonen fungerade i vissa situationer, ena personliga frågan var om det fanns npf i släkten.

Var samma med Autismutredningen, många besök med sonen där de filmade, pratade och gjorde olika tester mm samt frågade hur vi gjorde hemma, vad vi ville ha för hjälp, hur vi lade upp dagarna osv, men som sagt aldrig varit några frågor som varit svåra eller kännts för närgångna.

• Litet My

Just det, de enda vi under vår "resa" fått lite ingående fårgor av var de som skulle utreda om sonen fick gå på specialskola, här är det skolan, bup och habiliteringen samt att soc gör en utredning och ett hembesök för att skriva ihop en av delarna som ingick i urtredningen för att kunna få ett beslut.

Men som sagt inga frågor om sexliv och så men mycket om hur vardagen såg ut, våra jobb, om det var bråkigt i familjen, socialsekreteraren gjorde en jättefin utredning som gjorde att vi faktiskt fick igenom skolgången och hon var supertrevlig under besöket (trots att sonen grävde ner hela sig i sandlådan och vägrade komma upp)

Svar på tråden Ni som har barn med ADHD, hur utreddes ni?