Ni som har barn med ADHD, hur utreddes ni?
Har en som skall fylla nio. Underbar och skärpt kille. Trivs i skolan, har vänner. Lätt för att lära och väldigt nyfiken. Men han har problem med uppmärksamhet och koncentration, tappar lätt fokus och blir uttråkad i klassrummet. Blir då störig, lämnar sin plats och kan börja fåna sig. Har svårt att vänta på sin tur, talar ofta rakt ut. Han hamnar också väldigt lätt i konflikt och blir snabbt arg då han känner sig missförstådd. I takt med att han blir äldre blir också hans bekymmer allvarligare. Åtgärdsprogram är upprättat och vi har täta möten med lärare och specialpedagog. Hemma är vår son hur stabil som helst, och vi tror att det beror på att skolans brokiga miljö ger för mycket stimuli, medan hemma-miljön är lugn och rutinerad.
Till saken hör att jag sedan många år varit övertygad om att hans pappa har obehandlad ADHD och ju mer jag forskat i detta, desto mer övertygad är jag. Har nu äntligen fått min man att uppsöka läkare och han har blivit remitterad till psykiatrin för utredning. Läkaren, som också fick information om vår son, uppmanade oss att via skolhälsovården starta en utredning och kontakta BUP. Men om BUP har jag av andra föräldrar hört skräck-historier om hur man blir utredd och avklädd inpå bara skinnet, ifrågasatt som förälder och kränkt, för att sedan ändå bli utan rätt insatser. Träffade en mycket kompetent och engagerad mamma som via BUP och barn-neuro-psykiatrin fick besked om att 5-åriga sonen hade bl a autism. Nu får familjen adekvat stöd, men vägen dit var enligt henne ett rent helvete. Man gjorde hembesök, djupintervjuade föräldrarna om uppfostrings-metoder, sexliv och vanor... Både hon och maken var helt knäckta och både deras relation och karriärer tog stryk.
Därför är jag oerhört tacksam att få ta del av era erfarenheter, ni som med ert barn gått igenom utredning och fått diagnos. Har medicinering hjälpt? Har skolan ställt upp och på vilket sätt? Är det någon som ångrar att man startade utredning?