• Anonym (Arbetssökande)

Frågor till er som är chefer/har varit med om att anställa personal

Jag var på en anställningsintervju i fredags. De sa efter intervjun att de skulle höra av sig så snart som möjligt, kanske redan på måndag. Imorgon är det torsdag, borde jag ringa chefen imorgon? Skulle ni uppfatta mig som jobbig/desperat?
    Om ni tycker att jag ska ringa, har ni nåt råd om vad jag kan säga?

Jobbet är inom vården och det är ett vikariat.

• Svar på tråden Frågor till er som är chefer/har varit med om att anställa personal
  • Philippa

Ring! Spela dum och säg att din telefon varit trasig och du kan inte se om du har nåt missat telefonnummer.... och eftersom de skulle ringa i början av veckan så ville du ringa dom....

• Anonym

Ring du. Oftast är det bara så att det är mycket att göra och svårt att besluta vem man ska gå vidare med. Sedan kan det också vara så att de har en kandidat de hellre vill ha än di, men om det inte funkar med den personen vill de ha dig kvar i reserv. Då är det inte så bra att ringa och tacka nej till dig direkt...

Sedan sa de "kanske redan på måndag", inte "på måndag".

• Suzén

Ja! Ring och fråga hur det långt dom har kommit m processen. Visar bara att du vill ha jobbet inte att du är desperat. Lycka till!!

• Anonym (Arbetssökande)

Jag känner mig lite pessimistisk för jag intervjuades för ett väldigt kort vikariat men även för ett längre. Ansökninstiden för det längre vikariatet hade inte gått ut när intervjun var. Att de inte har ringt än tolkar jag som att de vill träffa andra sökande för att de inte var helt nöjda med mig :(

• Anonym (Arbetssökande)

Kan tillägga att de sa att jag var aktuell för båda vikariaten och det är ju det långa jag vill ha.

• Anonym (Malin)

Jag hade inte uppskattat att du ringde och stressade mig. Jag hör alltid av mig efter en intervju, men ibland drar det - av olika anledningar - ut på tiden.

• Anonym (Arbetssökande)

Stort tack för era svar! Jag kommer nog inte att ringa, jag är säker på att de ringer så snart de kan och jag var tydlig med att jag var intresserad. Vill ju absolut inte vara jobbig eller verka desperat...

• MikNis

Du var till samtal fredagen den 17/2 
    Och de antydde att de evt ville ringa måndagen den  20/2 

Om det är korrekt  då tycker jag mycket väl du kan ringa och höra hur det ligger till.

Sen tycker jag det är dålig stil av arbetsgivaren att inte höra av sig om denne givit ett sådant löfte.

Annars får man som arbetsgivare säga "hör du inget från oss inom en viss tid"  då har tjänsten gått till en annan.

• Kjell2
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2012-02-22 21:30:49 följande:
    Jag var på en anställningsintervju i fredags. De sa efter intervjun att de skulle höra av sig så snart som möjligt, kanske redan på måndag. Imorgon är det torsdag, borde jag ringa chefen imorgon? Skulle ni uppfatta mig som jobbig/desperat? Om ni tycker att jag ska ringa, har ni nåt råd om vad jag kan säga? Jobbet är inom vården och det är ett vikariat.
    Hade jag som rekryterande chef lovat besked på måndag och inte hört av mig skulle det vara mera pinsamt för mig om någon ringde på torsdagen för att kolla läget. Jag skulle inte ta illa upp om du ringde. Snarare positivt, någon som har koll och tycker att givna löften skall hållas.
Svar på tråden Frågor till er som är chefer/har varit med om att anställa personal