• Makimaki

Min 2-åriga dotter driver mig till vansinne när man ska klä på henne!

Min dotter på 2 år har blivit totalt omöjlig att hantera. Hon har kommit in i en fas när hon absolut inte vill klä på sig. Varje morgon är en otrolig kamp, hon VRÅLAR, sparkar, slåss, och hennes skrikande låter så fruktansvärt, som om någon misshandlade henne minst sagt.

Hon är så otroligt stark fysiskt att jag faktiskt inte lyckas klä på henne tills hon accepterar det. Eller så tar det 10 minuter att sätta på henne en tröja.

Hon har ALLTID varit högljudd och envis men det här käns totalt onormalt, har någon ett tips?

PS Jag har aldrig i hela mitt liv hört en människa vråla så himla högt förut, och tro mig jag har sett många barn med vredes utbrott, men aldrig någon som skrek så som min dotter :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-23 09:57
    PS2 Jag låter också henne klä på sig själv, och välja kläder, men det vill hon inte, då låter hon kläderna liggandes bredvid sig...
  • Svar på tråden Min 2-åriga dotter driver mig till vansinne när man ska klä på henne!
  • gullan83

du kan inte göra det till en rolig grej istället för en maktkamp??? tävla med henne? vem vinner?? eller försökt med tvärtom. ja tror INTE du kan ta på dig tröjan själv nää de tror ja inte. eller byxorna själv med nää de tror ja inte..eller om mamma går in på toa så får du INTE röra tröjan nää du får inte gör det till en rolig lek istället. min son var lika dan i den åldern och att använda omvänd psykologi fungerade på han säg det på ett roooligt och skojigt sätt-.

• Makimaki

Jag ger henne både möjligheten att klä på sig själv och välja kläder, men när hon säger att hon vill klä på sig själv så tar hon bara kläderna och kastar dem! Hon vill inte ha på sig något alls :(

• Makimaki
    gullan83 skrev 2012-02-23 09:45:47 följande:
    du kan inte göra det till en rolig grej istället för en maktkamp??? tävla med henne? vem vinner?? eller försökt med tvärtom. ja tror INTE du kan ta på dig tröjan själv nää de tror ja inte. eller byxorna själv med nää de tror ja inte..eller om mamma går in på toa så får du INTE röra tröjan nää du får inte gör det till en rolig lek istället. min son var lika dan i den åldern och att använda omvänd psykologi fungerade på han säg det på ett roooligt och skojigt sätt-.
    Jag brukar använda omvänd psykologi ganska mycket, ska nog testa lite mer när det gäller just påklädning, tack för tipset
  • MammaBella

Jag har samma problem med min tvååriga dotter. I perioder har det funkat att hon har sett något barnprogram som hon gillar samtidigt men just nu funkar det oftast inte. Klä av och klä på sig själv tränar vi på men hon kan inte så bra ännu plus att man inte får hjälpa henne utan då sliter hon av sig plagget och börjar om från början. Lite frusterande!

• Makimaki
    MammaBella skrev 2012-02-23 09:48:19 följande:
    Jag har samma problem med min tvååriga dotter. I perioder har det funkat att hon har sett något barnprogram som hon gillar samtidigt men just nu funkar det oftast inte. Klä av och klä på sig själv tränar vi på men hon kan inte så bra ännu plus att man inte får hjälpa henne utan då sliter hon av sig plagget och börjar om från början. Lite frusterande!
    Samma här, ibland funkar det med roligt tv program men det är få ggr.
  • Inorr

Låt henne klä sog själv ta bara fram och vissa var du lägger kläderna och säg att det kan du själv och uppmutra hene till att göra det sjläv och sn låter du henne vara och få hålla på själv en stund och så säger du att mamma kan hjälpa dig om du vill när de behövs.

• Atamon

Åh vi har haft samma problem! tror inte det var många morgnar som vi kom i tid vare sig till förskolan eller jobb... oavsett hur tidigt vi började proceduren på morgonen. Det började några månader innan 2 årsdagen och nu är hon 2 år och 4 månader och det är mycket bättre. 
    Jag gav helt enkelt upp tanken på påklädning i samband med första blöjbytet och morgontvätt, byxor gick ibland att få på då, hon fick vara kvar i nattlinne under frukost och tvmys. I samband med att de har klädrejs på Bollibompa så aktualiserade jag åter påklädning och då brukade det gå lite bättre. Sedan hade dottern egenheten att om hon fick sitta i vagnen så gick det bra att ta av nattlinne och byta till tröja... haha   Det låter naturligtvis för en utomstående att jag daltade men det får vara någon måtta med stressen på morgonen också och hur mycket vrålande och bråk det ska vara. Det hände vid något tillfälle också att hon fick åka på förskolan i nattlinne (och byxor såklart) och då fick det vara så, det var ingen som märkte något (eftersom det inte såg ut som ett traditionellt nattlinne utan vi använder en del av sommarklänningarna som nattkläder)

Håll ut! det blir bättre 

• Makimaki

Tack för alla tips! Glömde säga att jag dessutom brukar sätta på henne linnet och strumpbyxorna hon ska ha på sig redan på kvällen så hon sover i dem, så det är bara byxor och tröja hon ska ta på sig på morgonen, men gud vilket projekt de två sakerna är...

• Nica 1

Tävla med henne ni tar på er samtidigt men du sackar efter ibland som typ klädracet på bolibompa det funka ofta här hemma eller omvänt du får inte ta på dig tröjjan med rolig rös. Gör nåt roligt istället för bråk

Svar på tråden Min 2-åriga dotter driver mig till vansinne när man ska klä på henne!