Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Kvantitativ vs Kvalitativ?

Kvalitativ forskning går oftast ut på att hitta bakomliggande faktorer, vilka mekanismer som styr saker och ting osv. Det görs ofta med djupintervjuer och fallstudier. Med den metoden ska du ta hänsyn till t.ex. din påverkan som forskare.

Kvantitativ forskning går ut på att hitta statistiska samband mm. 

En enkät är nästan alltid kvantitativ. Du ska som forskare med kvantitativ metod undersöka reliabitiet och validitet.       

• Anova
    Diablo skrev 2012-02-23 12:16:09 följande:
    Men då kan min enkät vara bäde kvalitativ och kvantitativ, många deltagare, men många har utförliga svar?
    Det beror väl på vad du är ute efter?
  • Anova
    Diablo skrev 2012-02-23 12:24:41 följande:

Men om jag försöker förstå och kartlägga hur mina respondanter svarat och ser om det finns ett specifikt mönster?

Är du bara intresserad av vad dina respontenter tycker eller är du ute efter en generaliserbarhet?

Inom statistiken är man ju väldigt intresserad av mönster, då passar ju en enkät utmärkt. Vad i studien är du ute efter att förstå? 

På vilken nivå ligger studien?   
  • Anova
    Diablo skrev 2012-02-23 12:42:25 följande:

Jag vill kartlägga om det finns ett behov av en alternativ begravningsform i sverige. Är folk nöjda vad som finns, VET de vad som finns idag! Och sedan dra en slutsats. Det låter så enkelt, men jag har svårt att förstå exempelvis hur Trost menar. Jag har dyslexi och det underlättar inte. Men arbetet är superintressant!

Okej jag har sett enkäten och jag har gjort denna. Och det ämne du valt passar mycket bra för en enkätstudie. 
    Det jag skulle tycka vara intressant är om du gör samma enkät för en grupp ateister, en grupp aktivt kristna, en grupp muslimer osv. Sen jämför du svaren och ser om det finns några skillnader. 

Jag förstår att det ibland kan vara svårt att förstå, jag är själv dyslektisk. Mitt tips är att kolla upp andra källor (t.ex. slå på ordet på nätet) om det är något man inte riktigt förstår.

• Anova
    Diablo skrev 2012-02-23 13:35:52 följande:
    Tack, jo, jag har slagit på nätet och sitter och läser Trost. Att göra som du säger hade varit super intressant, men i och med att man inte får fråga om religion, jag fick göra min fråga frivillig så är detta mycket svårt att genomföra.
    Tack för att du gjorde enkätenSolig 

Man brukar ju säga att man inte ska ha väldigt personliga frågor (känsliga frågor) i en enkät, det kan leda till att folk tar illa upp och inte väljer att göra enkäten. Däremot kan din fråga om religion ha betydelse för hela din frågeställning och därför kan den vara berättigad att ha med ändå. Du kan istället göre ett urval i olika grupper utefter religion och därmed komma förbi frågan, Har redan religionstillhörighet i urvalet så är det ju inget problem (då behöver de inte ens svara på frågan).  
  • Anova
    Sthlmsparlan skrev 2012-02-23 13:38:20 följande:
    Kvantitativt när det gäller statistik. :)

Sant, men man kan absolut ha kvalitativa källor och kvantifiera dem och använda statistiska metoder ändå. Det finns mängder av metoder som man kan använda sig av i en studie. Och ju mer anpassad metod destå bättre resultat.
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 13:54:25 följande:
    Ja så kan man såklart göra, med risk för den fria tolkningens bias. Men det är ju svårt att kvalificera en kvantitativ metod, liksom.

Det är klart. Och som jag säger att en ju bättre anpassad metod destå bättre resultat. Själv använde jag en metod som används i mediaforskning till min D-uppsats i företagsekonomi. Då kvantificerad jag en helt kvalitiativt empiri.

Bias, låg reliabilitet och validitet, dålig generaliserbarhet osv. finns det alltid risk för. Därför bör man diskutera detta i sin uppsats.   
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 14:06:03 följande:
    Absolut. Sen kan man ge sig själv bättre eller sämre förutsättningar.

Önskar lycka till med D-uppsatsen, sån skulle jag inte våga ge mig på!  

Jag skrev min d-uppsats 2007.. Jag fick VG (A)!! Kanske beroende på att jag var hade valt en så udda och väl passande metod?
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 14:12:30 följande:
    Oh grattis! Bra jobbat. Jag skrev min C-uppsats förra hösten och fick faktiskt VG också. Vi valde dock en odelat kvalitativ metod med ett väl underbyggt empiriskt underlag. Man blir nöjd när man är färdig, även om det är tungt efter vägen!  Och ja, jag tror att metoden man väljer är väldigt viktig för slutresultatet.

Bra! Då jag skrev min ena C-uppsats hade vi enkäter och det var extremt svårt att få in resultat.. Tror att vi hade ungeför 30% svarsfrekvens.. Därför är jag lite skeptisk på renodlade enkätbaserade studier utan riktigt målgrupp sm i TS enkät (även om vår målgrupp var ganska specifierad)
  • Anova
    sär skriven skrev 2012-02-23 14:21:40 följande:
    Jag tror faktiskt att just det där är en bias, som manifesterar sig genom just svarsfrekvensen. På samma sätt som omröstningarna här på FL, om man frågar till exempel "Har du en Volvo?" så tror jag att chansen att man går in på just den omröstningen och klickar "ja" är större om man faktiskt har än om man har en Renault. Man läser nog mer ingående det man faktiskt kan identifiera sig med, man är "primad" att uppmärksamma sådant som har med ens eget liv och tillvaro att göra. Nu var det kanske ett korkat exempel, men det är lite så jag tänker. Jag tror att generaliserbarheten i omröstningar på FL är låg dels på grund av detta, men också av andra orsaker (homogenitet i populationen med mera).  
    Vad jag menar är att kanske det är så att de som svarar, är de som spontant kände att de hade något positivt att förmedla i enkäten?

Det är jätteintressanta saker att reflektera kring tycker jag!  
    Jag håller med dig.. Jag skulle aldrig gjort en webbenkät. I min C-uppsats hade jag ändå gjort en avgränsning och enkäten skickades till VDn i företaget. En webbenkät har man ju ingen koll alls på vem som svarar . 

Det finns ju massor med risker med att göra en sådanhär studie. Antingen tar man upp det i uppsatsen, men bättre, så gör man om studien. Det är ju själva studien som man bör lägga mest krut på. Då blir resten av studien ganska lätt att göra.   
Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?