Inlägg från: Diablo |Visa alla inlägg
  • Diablo

Kvantitativ vs Kvalitativ?

Jag sitter och håller på med en enkät och fattar inte skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ. Det vill säga i enkät sammanhang. Är det någon som kan hjälpa mig att förstå? Jag sitter och läser Trots bok, men förstår ärligt talat ingenting!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?
  • Diablo

Men då kan min enkät vara bäde kvalitativ och kvantitativ, många deltagare, men många har utförliga svar?

• Diablo
    grind skrev 2012-02-23 12:19:08 följande:
    Som Anova säger ovan så är enkäter i regel kvantitativa. Vill du göra en kvalitativ studie bör du genomföra intervjuer istället.

Men om jag försöker förstå och kartlägga hur mina respondanter svarat och ser om det finns ett specifikt mönster?
  • Diablo

Känner mig bara så trög.

Ni som känner för det får gärna gå in och svara på enkäten. Behöver alla svar jag kan få för att det ska bli riktigt intressant.
    http://enkater.slu.se/svara.cfm?sv=2506-Hunden11

Det handlar om alternativa begravningsplatser och om det finns ett behov av det i Sverige.

Jag får fortsätta att läsa Trots bok och se om det ljusnar!    

• Diablo
    Anova skrev 2012-02-23 12:37:46 följande:

Är du bara intresserad av vad dina respontenter tycker eller är du ute efter en generaliserbarhet?

Inom statistiken är man ju väldigt intresserad av mönster, då passar ju en enkät utmärkt. Vad i studien är du ute efter att förstå? 

På vilken nivå ligger studien?   

Jag vill kartlägga om det finns ett behov av en alternativ begravningsform i sverige. Är folk nöjda vad som finns, VET de vad som finns idag! Och sedan dra en slutsats. Det låter så enkelt, men jag har svårt att förstå exempelvis hur Trost menar. Jag har dyslexi och det underlättar inte. Men arbetet är superintressant!
  • Diablo

Glömde att skriva att det är på kandidatnivå! Nu kan man inte välja mellan B och C nivå, så jag måste skriva på C nivå.

• Diablo
    Anova skrev 2012-02-23 12:53:13 följande:

Okej jag har sett enkäten och jag har gjort denna. Och det ämne du valt passar mycket bra för en enkätstudie. 
    Det jag skulle tycka vara intressant är om du gör samma enkät för en grupp ateister, en grupp aktivt kristna, en grupp muslimer osv. Sen jämför du svaren och ser om det finns några skillnader. 

Jag förstår att det ibland kan vara svårt att förstå, jag är själv dyslektisk. Mitt tips är att kolla upp andra källor (t.ex. slå på ordet på nätet) om det är något man inte riktigt förstår.

Tack, jo, jag har slagit på nätet och sitter och läser Trost. Att göra som du säger hade varit super intressant, men i och med att man inte får fråga om religion, jag fick göra min fråga frivillig så är detta mycket svårt att genomföra.
    Tack för att du gjorde enkätenSolig 
  • Diablo
    barnluktarbajs skrev 2012-02-23 14:11:23 följande:
    Nu såpg jag att du nästan längst ner skrivit att:
    "Begreppet Begravningspark står för en Begravningsplats som inte är förknippad med någon religion. Det är en plats som skulle användas precis som vilken stadspark som helst."

Det borde du skrivit i början! Nu måste jag göra om hela enkäten. Du måste ju förklara begreppet innan folk ska börja svara på vad de tycker om det! 

Men det står i Missivbrevet, i början. Tack föra att du tog dig tid att svara!
  • Diablo

Jag har hittat några fel i den, ändå fick jag den "rättad" för att jag har dyslexi. Hade även en testpanel av respondenter som testade den. Men ändå lyckades det slinka med massa barnsjukdommar! Hängsler och livrem räcker inteSkrikandes

Svar på tråden Kvantitativ vs Kvalitativ?