Inlägg från: Liten elak och intelligent |Visa alla inlägg
  • Liten elak och intelligent

Personlig assistent till flicka med ADHD??

Personlig assistent har jag lite svårt att tro att hon skulle kunna få då det handlar om de sk grundläggande behoven.

Däremot så borde man ju kunna få till rerurstimmar, kanske att hon kan få gå undan ihop med resurs och annan anpassning (anpassning av miljön osv). Har ni fått kontakt med habiliteringen eller BUP för vägledning och råd? Vilken hjälp får hon i skolan idag? Hur anpassar ni hemma?

Har du facebook förresten?
     Välkommen hit:
    http://www.facebook.com/groups/119824674747044/

mammacarro skrev 2012-02-23 12:38:33 följande:

Okej vad skönt att höra. Så nästa steg e att kontakta BUP och prata med dom o vad dom kan hjälpa mig med?
    Vill ju att hon ska gå i samma skola som hennes kompisar o hon borde ju kunna få någon assistent som kan hjälpa henne.
    Men d et e fan det ska vara så svårt. Skyldigheter får man reda på men rättigheterna får man fanimej ta reda på själv  

Ja, efter utredningen, blev det ingen uppföljning av det då?

Du har rätt tyvärr. Man får ta reda på allt, allt, allt själv och blir tyvärr rätt van vid att stå på barrikaderna.

Jag tycker ändå att det låter väldigt positivt att din flicka fått diagnos så tidigt. Ofta får flickor diagnosen så sent och då är det svårare att hjälpa.

Två böcker som är väldigt bra är dessa:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144056524

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189091264&gclid=CKDegJqCtK4CFTAumAodKQP0PA
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:40:52 följande:

Liten elak och intelligent: Har träffat dom på BUP på inskrivning sen var vi hos läkare på BUP inne i Lund o där pratade vi lite och kom överens om att hon ska få Ritalin. Var o hämtade det igår.

Ingen har sagt något annat på BUP så antar att jagf får kontakta dom igen då

Har 2 småsyskon på 5 o snart 2 år o det gör inte saken bättre heller. Men vet inte vad jag ska ta mig till

Tycker jag har försökt göra allt men nu står jag o vet varken ut eller in       

Ni måste ju få handledning och redskap att hantera detta! Medicinering ska kunna utgöra DEL av behandling. Det är inte HELA lösningen

Var i landet bor du?.
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:44:12 följande:
    Ja jag vill med att någon från BUP kommer och är med och säger som det är o förklarar lite och vad man kan o inte kan. Känner inte att skolan riktigt tagit det på allvar heller. Men har utdrag från journaler och fått så jag kan söka vårdbidrag för henne och även hur en dag fungerar hemma. Det e lika svårt hemma mellanåt. Får såna utbrott så man blir rädd nästan
    Ja, då måste ju ni och skolan lära er hur man kan förebygga utbrotten. Och hur man kan hantera de som ändå kommer.

Hur förhåller sig skolan? VAd är deras idé kring hur man ska hjälpa henne?
Svar på tråden Personlig assistent till flicka med ADHD??