• Liten elak och intelligent

Varför vaccinerar/vaccinerade du inte ditt barn mot vattkoppor?

Jag förvånas över att inte fler väljer att vaccinera mot vattkoppor. Varför vill man utsätta sitt barn för en så otrevlig infektion med klåda, smärta, risk för ärrbildning, risk för (ovanliga) komplikationer etc? När det finns ett vaccin? Många länder har det som en del i det allmänna vaccinationsprogrammet och det kommer troligen Sverige också ha om några år. 

Dessutom ger det ett skydd mot bältros när barnet blir äldre och det är definitivt ingen trevlig sjukdom!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför vaccinerar/vaccinerade du inte ditt barn mot vattkoppor?
  • mandelblomma

jag vet förvisso att vattkoppor visst kan vara besvärligt och i vissa fall rent farligt. Men absolut inte som mässlingen eller kikhosta exempelvis.
    Så jag kalkylerar helt enkelt att mina friska barn klarar vattkoppor utan större besvär och sedan får en bra immunitet efter det.
    Har försökt två gånger att smitta ner dem utan resultat dock, så de kan ju haft det lindrigt....( enäggstvillingar).De stora barnen har redan haft vattkoppor.

• u77

Därför att det är en ofarlig utslagssjukdom som man i regel har bara 1 gång sen blir man immun. 
    Skulle vilja rösta "annat" 

• Khaleesi

Finns det vaccin? Just vattkoppor hade vi nog inte vaccinerat mot ändå i och med att det är en så pass lindrig barnsjukdom som man får en gång och sedan är immun mot. Jag vill ha en GOD anledning för att utsätta mina barn för sprutor, och då krävs det att riskerna med sjukdomen överstiger obehaget med sprutan.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Rödnäbba

Jag är rädd för vaccinbiverkningar
    Jag tror att en infektion ger bättre immunitet
    och
    Jag tycker att vattkoppor är en så lindrig infektion att det är helt onödigt

och för den delen : Finns det vaccin?

• annca

Har inte valt till något som inte ingår i vaccinationsprogrammet, så "Finns det vaccin?" ligger väl närmast av alternativen.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mandelblomma

kompletterar, om mina barn inte haft det innan tonåren kommer jag förmodligen vaccinera dem.

• GulTussilago
    mandelblomma skrev 2012-02-23 16:26:30 följande:
    kompletterar, om mina barn inte haft det innan tonåren kommer jag förmodligen vaccinera dem.
    Håller med, då kan det vara bra!
    (men sonen min har vattkoppor nu)
  • silvergrisen

Visste inte då att det fanns (fick veta strax efteråt), annars hade jag nog gjort det. Hon fick vattkoppor när hon var 6,5 månader så nu känns det inte aktuellt längre.

• Guldtrollsmamman
    mandelblomma skrev 2012-02-23 16:26:30 följande:
    Varför det?

Det är ju ingen farlig sjukdom för vuxna heller, bara feber o utslag som kliar ett par veckor.
Svar på tråden Varför vaccinerar/vaccinerade du inte ditt barn mot vattkoppor?